Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/45595
Title: İş motivasyonunun sanal kaytarma ile ilişkisinde yabancılaşmanın aracı etkisi: Denizli ili örneği
Authors: Karamanoğlu, Tuğçe
Advisors: Orhan, Kamil
Keywords: İş motivasyonu
sanal kaytarma
yabancılaşma
aracı etki
Work motivation
cyberloafing
alienation
mediating effect
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu tez çalışması ile iş motivasyonunun sanal kaytarma ile arasındaki ilişkide yabancılaşmanın aracı etkisini gözlemlemek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda iş motivasyonu ve sanal kaytarma, iş motivasyonu ve yabancılaşma, sanal kaytarma ve yabancılaşma arasındaki ilişkiler incelenmiştir.Araştırmanın örneklemi Denizli ilinde istihdamda olan 288 beyaz yaka statülü iş görenden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında Çok Boyutlu İş Motivasyonu Ölçeği, Sanal Kaytarma Ölçeği, Dean’ın Yabancılaşma Ölçeği ve araştırmacı tarafından hazırlanan Demografik Bilgi Formu kullanılmıştır. Oluşturulan model test edilirken SPSS Process makrosu kullanılarak aracı değişken analizi yapılmıştır. Analizler sonucunda iş motivasyonu ve sanal kaytarma, iş motivasyonu ve yabancılaşma arasında negatif yönde ve istatistiksel olarak anlamlı olmayan, yabancılaşma ile sanal kaytarma arasında pozitif yönde ve istatistiksel olarak anlamlı olmayan ilişkiler gözlemlenmiştir. Aracı etki analizi sonucunda ise araştırmanın modeline ilişkin hipotez redilmiştir. Değişkenler ve alt boyutlarına ilişkin örneklemin demografik özellikleri açısından değerlendirmeler incelendiğinde ise cinsiyet ve medeni hal açısından anlamlı farklılaşmalara ek olarak yaş açısından negatif yönde ve anlamlı ilişkiler bulgulanmıştır. Bu doğrultuda, değişkenlerin demografik değişkenler ile değerlendirildiği hipotezler kabul edilmiştir. Elde edilen bulgular alan yazın ışığında tartışılarak, sınırlılıklara ve önerilere değinilmiştir.
In this thesis, it is aimed to observe the mediating effect of alienation in the relationship between work motivation and cyberloafing. In line with this purpose, the relationships between work motivation and cyberloafing, work motivation and alienation, and cyberloafing and alienation were examined.The sample of the research consists of 288 white-collar employees who are employed in Denizli. Multidimensional Job Motivation Scale, Cyberloafing Scale, Dean's Alienation Scale and Demographic Information Form prepared by the researcher were used to collect data. While testing the created model, mediator variable analysis was performed using the SPSS Process macro. As a result of the analyzes, negative and statistically insignificant relationships were observed between work motivation and cyberloafing, work motivation and alienation, and positive and statistically insignificant relationships between alienation and cyberloafing. As a result of the mediating effect analysis, the hypothesis regarding the research model was rejected. When the evaluations regarding the variables and their sub-dimensions were examined in terms of demographic characteristics of the sample, in addition to significant differences in terms of gender and marital status, negative and significant relationships were found in terms of age. Accordingly, the hypotheses in which the variables were evaluated with demographic variables were accepted. The findings were discussed in the light of the literature, and limitations and suggestions were mentioned.
URI: https://hdl.handle.net/11499/45595
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tuğçe KARAMANOĞLU.pdf1.59 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

100
checked on May 27, 2024

Download(s)

244
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.