Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/45600
Title: | Görsel sanatlar öğretmen adayı seçim sınavında yeni bir boyut: Kişilik testi A new dimension in visual arts teacher candidate selection exam:Personality test |
Other Titles: | A new dimension in visual arts teacher candidate selection exam:Personality test |
Authors: | Çağdaş Sağ, Sezgi | Advisors: | Avcı, Safi | Keywords: | Sanat Eğitimi Öğretmen Görsel Sanatlar Öğretmeni Kişilik Kişilik Testi Holland Kuramı Art Education Teacher Art Teacher Personality Personality Test Holland Theory |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Görsel sanatlar öğretmen adaylarının liseden yükseköğrenime seçilmesinde hem üniversite (ÖSYM) sınavı hem de bu sınava ek olarak gerçekleştirilen yetenek sınavlarının Görsel Sanatlar Öğretmenlik mesleğine uygun kişilikte olan doğru adayların seçilmesi için yeterli olup olmadığının sorgulandığı bu tez çalışmasında öncelikle geniş bir literatür taraması yapılarak çalışmamanın kuramsal çerçevesi oluşturulmuştur. Daha sonra tez çalışması veri toplama, analiz ve değerlendirmeler ile sonuçlandırılıp öneriler getirilerek beş
bölümde tamamlanmıştır.Giriş bölümünde tez çalışmasının konusu, problemi, amacı, önemi, sayıltıları, sınırlılığı ile bilgiler verilmiştir.
İkinci bölümde ise konunun içeriğinin kuramsal bölümünü oluşturan, öğretmen, eğitim, eğitim tarihi, görsel sanat eğitimi, kişilik, kişilik kuramları ve Holland’ın meslek kuramı gibi bilgiler verilmiştir.
Üçüncü bölümünü “yöntem” kısmı oluşturmaktadır. Bu bölümde araştırma deseni, araştırmanın evren-örneklem yapısı, veri toplama araç ve teknikleri, analiz yöntemleri ile analizlerde kullanılan istatistiksel teknikler hakkında bilgiler verilmiştir. Nicel yöntemin
uygulandığı bu çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden kesitsel araştırma ve korelasyon araştırması yapılmıştır. Kişilik ve meslek uyumunu ölçen Holland Mesleki İlgi Envanteri ile toplanılan ve analiz edilen çalışmada toplamda 143 kişiye ulaşılmıştır. Bunların 23’ü
“öğrenci” grubuna, 90’ı “öğretmen” grubuna ve 30’u “diğer” olarak değerlendirdiğimiz gruba aittir. Dördüncü bölümünde bulgular ve yorum kısmı yer almaktadır. Bu bölümde her grubun bağımsız yüzdelik değerlerine ve 143 katılımcının toplamda mesleğe uygunluk
yüzdelik değerlerine ulaşılmıştır. “Öğretmen” grubunun %24,44’ünün Görsel Sanatlar Öğretmenliği mesleğine uygun olmadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Hem “Öğrenci” grubunda hem de “Diğer” grubunda yüzdelik ortalamanın altında bile olsa Görsel Sanatlar Öğretmenliği mesleğine “hiç uygun olmayan” ve “uygun olmayan” kişilerin olduğu
görülmüştür. Bu sonuçlara göre; “Görsel Sanatlar Öğretmeni” olarak ÖSYM ve yetenek sınavından geçmiş, fakat kişiliği mesleğe uygun olmadığı düşünülen sisteme dâhil olmuş öğretmen adayları ve sistemde aktif olarak görev yapan öğretmenlerin bulunduğu
düşünülmektedir. Araştırmanın Beşinci bölümünde, elde edilen veriler doğrultusunda sözü geçen problemlerin çözümüne yönelik öneriler getirilmiştir. Bu önerilere ek olarak kalıcı bir çözüm için devletin kontrol ve desteği ile kurulmuş ve uzman kişilerden oluşmuş bir komisyonla
hazırlanacak özel bir kişilik testinin oluşturulması ve yükseköğrenim öncesi her bir öğrenci için uygulanması gerektiği öngörülmüştür. In this thesis study, in which it is questioned whether both the university (ÖSYM) exam and the aptitude exams carried out in addition to this exam are sufficient to select the right candidates with the appropriate personality for the Visual Arts Teaching profession, in the selection of visual arts teacher candidates from high school to higher education, firstly, a wide literature review has been made and the theoretical framework of the study has been created. Afterwards, the thesis study was concluded with data collection, analysis and evaluations and was completed in five sections by making suggestions. In the introduction part, the subject, problem, purpose, importance, assumptions and limitations of the thesis study are given. In the second part, information such as teacher, education, education history, visual art education, personality, personality theories and Holland's occupational theory, which constitute the theoretical part of the content of the subject, are given. The third part is the “method” part. In this section, information is given about the research design, the universe-sample structure of the research, data collection tools and techniques, analysis methods and statistical techniques used in the analysis. In this study, in which the quantitative method was applied, cross-sectional research and correlation research, which are among the quantitative research methods, were carried out. A total of 143 people were reached in the study, which was collected and analyzed with the Holland Vocational Interest Inventory, which measures personality and profession compatibility. Of these, 23 belong to the "student" group, 90 belong to the "teacher" group, and 30 belong to the group we consider "other". In the fourth part, findings and comments are included. In this section, the independent percentage values of each group and the occupational fitness percentage values of 143 participants in total were obtained. It was concluded that 24.44% of the "teachers" group were not suitable for the profession of Visual Arts Teaching. It has been observed that there are people who are "not at all suitable" and "unsuitable" for the profession of Visual Arts Teaching, even if the percentage is below the average in both the "Student" group and the "Other" group. According to these results; It is thought that there are teacher candidates who have passed the OSYM and aptitude test as "Visual Arts Teacher", but whose personality is thought to be unsuitable for the profession, and who are included in the system, and teachers who work actively in the system. In the fifth part of the research, suggestions were made for the solution of the aforementioned problems in line with the data obtained. In addition to these suggestions, it was foreseen that for a permanent solution, a special personality test to be prepared by a commission established with the control and support of the state and composed of experts, should be created and applied for each student before higher education. |
URI: | http://hdl.handle.net/11499/45600 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Sezgi Çağdaş Sağ.pdf | 3.74 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
162
checked on Feb 8, 2025
Download(s)
436
checked on Feb 8, 2025
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.