Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/45629
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKarahan, Pınar-
dc.contributor.authorAlkan, Ayşe-
dc.date.accessioned2022-08-11T10:54:53Z
dc.date.available2022-08-11T10:54:53Z
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/45629-
dc.description.abstractWith the grave development in technology, many parts of our lives have changed including the field of education. Furthermore, due to the COVID-19 pandemic, schools and educational institutions faced a shutdown which led an online learning in many countries including Turkey. The transition from face-to-face learning to distance learning arose the need of finding appropriate Information and Communication Technology (ICT) tools to assign written tasks and track student progress. To this end, this thesis aims to investigate the effect of using ClassDojo in distance language learning as a supplementary ICT tool on students’ written task assignments as well as their views and opinions regarding the use of both ClassDojo and ICT tools in general. The study adopts a mixed method research design. The quantitative dimension of the study is quasi-experimental and qualitative part includes semi-structured interviews conducted with five participants. The study was conducted at a public middle school in Nusaybin, Mardin during the Spring, 2021 academic term. The participants included 63 sixth graders from two different classes. During the 8-week-long treatment process, while the experiment group used ClassDojo to submit their written task assignments, the control group, submitted their written task assignments through an online education application designated by the Ministry of National Education. Results indicated that the participants in the experiment group took higher grades from their written task assignments and achieved higher scores in quizzes and exam grades than the ones in the control group. Furthermore, the semi-structed interview revealed that the students had positive attitudes towards ClassDojo and ICT tools in general. Lastly, although all the participants completed their written task assignments, some participants in the control group uploaded their written task assignments later than expected.en_US
dc.description.abstractTeknolojideki büyük gelişmeler ile hayatlarımızın pek çok noktası değişmiştir ve bu alanlardan biri de eğitimdir. Buna ek olarak, COVID-19 salgınından dolayı, Türkiye’nin de aralarında yer aldığı birçok ülkede eğitim kurumları geçici süreliğine kapatılmış ve eğitim çevrimiçi olarak sürdürülmüştür. Yüz yüze eğitimden çevrimiçi eğitime doğru bu geçiş, öğrenci ödevlerinin kontrol edilmesinde ve öğrenci gelişiminin takip edilmesinde kullanılmaya uygun Bilişim ve İletişim Teknolojisi (BİT) araçlarını bulma gereksinimini doğurmuştur. Dolayısıyla, bu tezin amacı, uzaktan dil öğreniminde ClassDojo'yu tamamlayıcı bir BİT aracı olarak kullanmanın öğrencilerin yazma başarılarının üzerindeki etkisini ve öğrencilerin hem ClassDojo hem de genel olarak BİT araçlarının kullanımına ilişkin algılarını, tutumlarını ve görüşlerini araştırmaktır. Tez karma yöntemli metodolojiye sahiptir. Çalışmanın nicel boyutu yarı-deneysel desene sahiptir, nitel boyutu ise beş öğrenci ile yapılan görüşmeleri kapsar. Bahsi geçen deney çalışması ve görüşmeler, 2021 Bahar akademik yılında, Mardin ilinin Nusaybin ilçesinde bir ortaokulda yapılmıştır. Çalışmanın katılımcıları iki ayrı sınıftan 63 altıncı sınıf öğrencisini kapsar. Sekiz haftalık deney süreci boyunca deney grubu yazma ödevlerini teslim etmek için ClassDojo’yu kullanırken, kontrol grubu da ödevlerini MEB tarafından belirlenen araç üzerinden teslim etmiştir. Çalışmanın sonucunda deney grubundaki öğrencilerin hem teslim ettikleri ödevlerden hem de sınıf içi yapılan testlerden ve sınavlardan daha yüksek notlar aldıkları gözlemlenmiştir. Buna ek olarak, yapılan görüşmelerde öğrencilerin hem ClassDojo’ya hem de BİT araçlarına karşı olumlu tutumlara sahip oldukları gözlemlenmiştir. Son olarak, her kullanıcı ödevini teslim etmiş olsa da kontrol grubundaki bazı kullanıcıların ödevlerinin beklenenden geç teslim ettikleri gözlenmiştir.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectICT in language learningen_US
dc.subjectwritten task assignmentsen_US
dc.subjectself-regulated learningen_US
dc.subjectDil öğrenmede BİTen_US
dc.subjectyazma ödevien_US
dc.subjectözerk öğrenmeen_US
dc.titleInvestigating the effect of classdojo application as an online assignment tool on efl learners’ english performanceen_US
dc.title.alternativeClassDojo Uygulamasının Çevrimiçi Ödev Aracı Olarak Kullanılmasının Yabancı Dil Öğrencilerinin İngilizce Performansları Üzerindeki Etkisien_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.authorid0000-0002-7475-8960-
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid739733en_US
dc.ownerPamukkale_University-
item.grantfulltextopen-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.languageiso639-1en-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ayşe Alkan.pdf1.53 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

240
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

306
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.