Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/45635
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorDağlı Ekmekçi, Y. Aytül-
dc.contributor.authorEti, Rana-
dc.date.accessioned2022-08-15T08:38:17Z-
dc.date.available2022-08-15T08:38:17Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/45635-
dc.description.abstractKüresel bir sorun olan işsizlik özellikle genç işsizliği olarak toplumumuz için önemli bir sorundur. Üniversitelerin ve dolayısıyla mezun öğrencilerin sayısındaki artış üniversite öğrencilerinin iş bulma kaygısını etkilemektedir. Ülkelerin sosyo ekonomik kalkınmalarında en önemli göstergelerden biri eğitimli insan gücüdür. Bu gücün doğru ve aktif kullanılmaması gelecek nesiller için değersiz ve güçsüz bir toplum oluşmasını tetiklemektedir. Genç işgücünün doğru kullanılması ve değerlendirilmesi kariyer algısını doğru şekillendirmekle ve geliştirmekle ilgilidir. İş dünyasında tüm sektörlerde olduğu gibi spor sektöründe de istihdam edilmeye başlanan ve gelecekte işgörenlerin büyük çoğunluğunu oluşturacak olan Z kuşağı standart işleri yapmaktan sıkılan, teknolojiye bağlı ve küresel köyün kaygılı çocukları olmasından dolayı kariyer algıları önemlidir. Bu araştırmanın amacı günümüzde iş görenlerin önemli bir kısmını oluşturan ve önümüzdeki yıllarda da oluşturmaya devam edecek olan Z kuşağı öğrencilerin kariyer algıları ve iş bulma kaygılarıyla ilgili bilgi edinmek ve bu iki konu arasındaki ilişkiyi incelemektir. Kullanılan veri toplama araçları Yaşar ve Sunay (2019) tarafından geliştirilen “Kariyer Farkındalık Ölçeği”, “Demir (2016) tarafından geliştirilen “İş Bulma Kaygısı Ölçeği” dir. Araştırma, Ege Bölgesi’ndeki 8 üniversitenin Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören 2064 öğrenciden toplanan verilerle yürütülmüştür. Elde edilen verilere güvenirlik analizi yapılmıştır. Sonrasında normallik dağılımına bakılarak ölçeklere ve alt boyutlarına t-testi ve Anova analizi yapılmıştır. Son olarak ise öğrencilerin kariyer algısı ve iş bulma kaygısı arasındaki ilişkiye bakmak için Korelasyon analizi yapılmıştır. Sonuç olarak Z kuşağının cinsiyete, yerleşim yerine, sınıf düzeyine, bölüme, üniversiteye, iş deneyimi durumuna göre anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir.en_US
dc.description.abstractUnemployment, which is a global problem, is an important problem for our society, especially as youth unemployment. The increase in the number of universities and therefore the number of graduate students affects the anxiety of university students to find a job. One of the most important indicators in the socio-economic development of countries is educated manpower. Failure to use this power correctly and actively triggers the formation of a worthless and powerless society for future generations. The correct use and evaluation of the young workforce is about shaping and developing the career perception correctly. Career perceptions are important because the Z generation, who has started to be employed in the sports sector as well as in all sectors in the business world and will form the majority of the workers in the future, are the children of the global village, who are bored of doing standard jobs, are connected to technology and are worried about the global village. The aim of this research is to obtain information about the career perceptions and job-finding anxieties of the Z generation students, who make up a significant part of those who work today and will continue to do so in the coming years, and to examine the relationship between these two issues. The data collection tools used are the "Career Awareness Scale" developed by Yaşar and Sunay (2019), and the "Job Finding Anxiety Scale" developed by Demir (2016). The research was carried out with data collected from 2064 students studying at the Faculty of Sport Sciences of 8 universities in the Aegean Region of Türkiye. Reliability analysis was performed on the obtained data. Afterwards, t-test and Anova analysis were performed on the scales and sub-dimensions by looking at the normality distribution. Finally, correlation analysis was conducted to look at the relationship between students' career perception and job anxiety. As a result, significant differences were determined according to the gender, place of residence, grade level, department, university and work experience of the Z generation.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAlgıen_US
dc.subjectKariyer Algısıen_US
dc.subjectÜniversiteen_US
dc.subjectSpor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerien_US
dc.subjectİstihdamen_US
dc.subjectİş Bulma Kaygısıen_US
dc.subjectZ kuşağıen_US
dc.subjectCareer Perceptionen_US
dc.subjectEmploymenten_US
dc.subjectGeneration Zen_US
dc.subjectUniversity Studentsen_US
dc.subjectPerceptionen_US
dc.subjectOccupationen_US
dc.subjectJob Anxietyen_US
dc.subjectFaculty of Sport Sciencesen_US
dc.titleZ kuşağı spor bilimleri öğrencilerinin kariyer algısı ve iş bulma kaygısıen_US
dc.title.alternativeCareer perception and job finding anxiety of generation z sport sci?ence studentsen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.ownerPamukkale University-
item.grantfulltextopen-
item.languageiso639-1tr-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.fulltextWith Fulltext-
item.cerifentitytypePublications-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10478715.pdf2.96 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

1,440
checked on Jan 21, 2025

Download(s)

1,526
checked on Jan 21, 2025

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.