Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/45644
Title: Turkish efl pre-service teachers’ perceptions on critical thinking
Other Titles: Türk İngilizce öğretmen adaylarının eleştirel düşünmeye ilişkin algıları
Authors: Coşkun, Duygu
Advisors: Karahan, Pınar
Keywords: Eleştirel düşünme
eğilim
eleştirel okuma
öz-yeterlilik
akademik başarı
öğrenci algıları
Critical thinking
disposition
critical reading
self-efficacy
academic achievement
student perceptions
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Bilgi çağında yaşamak bireylerin her şeye akıl ve şüpheyle yaklaşmasını gerektirmektedir. Bu sebeple eleştirel düşünme bugünlerde hayatın her alanında uygulanabilecek önemli bir beceri haline gelmiştir. Eleştirel düşünme becerilerine sahip olmak bireylerin mantıklı, analitik ve akılcı vatandaşlar olmalarına yardımcı olmaktadır. Bu yüzden bu çalışma İngilizce öğretmenliği öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerini ve eleştirel okuma öz-yeterliliklerini ölçmeyi amaçlamaktadır. Aynı zamanda bu çalışma öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerinin ve eleştirel okuma öz-yeterliliklerinin cinsiyet, sınıf, başarı ve okuma sıklığına göre ne ölçüde değiştiğini bulmayı hedeflemektedir. Ölçme araçları eleştirel düşünme eğilimi ölçeği, eleştirel okuma öz-yeterliliği ölçeği ve görüşmeyi içermektedir. Bir devlet üniversitesinde uygulanan çalışmada İngilizce Öğretmenliği bölümünde okuyan 118 öğretmen adayı anketlere katılmıştır. Açık uçlu görüşmeye katılan 36 öğrenci vardır. Toplanan veriler t-test, korelasyon ve Anova gibi istatistiksel yöntemler ve içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre eleştirel düşünme eğilimleri ve eleştirel okuma öz-yeterlilikleri orta seviyede bulunmuştur. Öğrencilerin akademik başarısı ya da cinsiyetinin eleştirel düşünme eğilimleri ve eleştirel okuma öz-yeterlilikleriyle önemli düzeyde ilişkili olmadığı, okuma sıklıklarının eleştirel düşünme eğilimlerini ve eleştirel okuma öz-yeterlilikleriyle ilişkili olduğu anlaşılmıştır. Ayrıca öğrencilerin sınıf düzeyinin eleştirel okuma öz-yeterlilikleriyle önemli düzeyde ilişkili olduğu saptanırken, öğrencilerin sınıf düzeyi ile eleştirel düşünme eğilimleri arasında önemli düzeyde bir ilişki bulunamamıştır. Aynı zamanda, öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimleri ile eleştirel okuma öz-yeterliliği arasında anlamlı bir pozitif ilişki olduğu bulunmuştur. Bunun yanı sıra, açık uçlu görüşmeye verilen öğrenci cevaplarının sonuçları öğrencilerin eleştirel kavramı üzerine farkındalık sahibi oldukları, ancak eleştirel düşünme ve okuma becerilerinin geliştirilmesi gerektiğini ortaya çıkarmıştır. Nicel ve nitel veri analizlerinin sonucu olarak, eleştirel okuma ve düşünme becerilerine yabancı dil öğretmen eğitimi alanında daha fazla önem verilmesi gerektiği anlaşılmıştır. Sonuç olarak, bu çalışmanın öğretmen eğitimcilerine ve İngilizce öğretimi program geliştiricileri için faydalı olacağı düşünülmektedir.
Living in a world of information required individuals to approach everything with reasoning and suspicion. That is why, critical thinking has become an important skill to be practiced in every field of life nowadays. Having critical thinking (CT) skills could help individuals to become reasonable, analytical and rational citizens. Therefore, this current study intends to measure Turkish EFL pre-service teachers’ critical thinking disposition levels and critical reading self-efficacy levels. This study also aims to find out to what extent critical thinking disposition levels and critical reading levels of Turkish EFL pre-service teachers change in terms of gender, grade level, success, and reading frequency. The instruments included in Critical Thinking Disposition Scale, Critical Reading Self Efficacy Scale and a semi-structured interview. 118 students studying at the department of English Language Teaching at a state university participated in the scales. There were 36 students participating in the semi-structured interview. The data were analyzed by using statistical methods such as t-test, correlation and Anova and content analysis method. According to the results of the present study, the students’ critical thinking disposition and critical reading self-efficacy levels found to be at mid level. Moreover, it was grasped that Turkish EFL pre-service teachers’ critical thinking disposition levels and critical reading self-efficacy changed in terms of reading frequency while gender and academic achievement did not have a significant relationship with their critical thinking disposition levels or critical reading self-efficacy levels. Besides, grade level of Turkish EFL pre-service teachers had a significant relationship with their critical reading self-efficacy levels while it did not have significant relationship with their CT disposition levels. Furthermore, it was found out that there was a significant positive relationship between students’ critical thinking dispositions and critical reading self-efficacy levels. In addition, the results of the semi-structured interviews revealed that the students were aware of the concept of critical, but their critical thinking and reading skills needed to be developed. As a result of analysis of quantitative and qualitative data, it is concluded that more importance should be given to critical reading and thinking skills in the field of foreign language teacher education. Consequently, it is believed that this study would be helpful for teacher educators and English language teaching programme developers
URI: https://hdl.handle.net/11499/45644
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10479940.pdf1.5 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

432
checked on Jul 31, 2024

Download(s)

184
checked on Jul 31, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.