Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/45711
Title: İngilizce öğretmenlerinin köy okulunda çalışmaya yönelik deneyimlerinin fenomenolojik temelde incelenmesi
Other Titles: Phenomenological analysis of the experiences of English teachers working in rural area schools
Authors: Öztekin, Zeliha Nur
Advisors: Şahin, Abdurrahman
Keywords: Köy Öğretmeni
İngilizce Öğretimi
Fenomenoloji
Rural Area Teacher
Teaching English
Phenomenology
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Bu araştırmanın amacı, İngilizce öğretmenlerinin köy okulunda çalışmaya yönelik deneyimlerini incelemektir. Çalışma nitel araştırma desenlerinden biri olan fenomenoloji deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 2021-2022 öğretim yılında Doğu Anadolu bölgesinde bulunan bir ildeki on farklı köy okulunda görev yapmış olan, ölçüt örneklem tekniğiyle seçilen 10 İngilizce öğretmeni katılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış, tematik analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre bağlam boyutunda; fiziki koşullar, ekonomik koşullar, sosyal koşullar, eğitimsel koşullar temaları, süreç boyutunda; veli niteliği, öğrenci niteliği, öğretmenlik, okul idaresi, öğretim programı temaları, anlam boyutunda ise rehberlik, öğreticilik, gerileme, güçlük, keyif, yabancılık ve havalı olma temaları bulunmuştur. Elde edilen bulgular, İngilizce öğretim programının kırsalda uygulanış sürecinde olumsuz durumlar ile karşılaşıldığını ancak öğretmenlerin kendi deyimleri ile bu durumlara karşı yeni bakış açıları geliştirdiklerini; kısacası, kırsalın bazı avantajlarını kullandıklarını ortaya çıkarmıştır. Araştırma sonuçları, ilgili çalışmalar doğrultusunda yorumlanarak tartışılmış; İngilizce öğretim programının içeriğinde yer alan kavramların kırsal kesim için daha anlaşılır hale getirilmesi, kırsala ilişkin kavramların da seçilmesi, bölgedeki öğrencilerin ihtiyaç ve özelliklerini dikkate alarak program ve materyallerin yeniden düzenlenmesi gibi birtakım önerilerde bulunulmuştur.
The purpose of this research is to examine the experiences of English teachers working in rural area schools. The study was carried out using the phenomenology design, which is one of the qualitative research designs. Selected by criterion sampling technique, participants were ten English teachers who worked in 10 different rural area schools located in a province in the Eastern Anatolia region during the 2021-2022 academic year. The data were collected with the aid of semi-structured interview form and analyzed through thematic analysis technique. Findings revealed that in the context dimension physical conditions, economic conditions, social conditions, educational conditions themes; in process dimension parent characteristics, student characteristics, teaching, school administration, and curriculum themes; in the meaning dimension guidance, teaching, regression, difficulty, pleasure, foreignness and being cool themes emerged. As a result of the findings, it was stated that negative situations were encountered during the implementation of the English curriculum in rural areas, but the teachers developed new perspectives against these situations, namely they used some advantages of the countryside. The results of the research were interpreted and discussed in line with the relevant studies, and some suggestions were made, such as making the concepts in the content of the English curriculum relevant for rural areas, including new concepts from the rural areas, rearranging the curriculum and curricular materials considering the needs and characteristics of the students in the region.
URI: https://hdl.handle.net/11499/45711
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
zeliha nur öztekin.pdf1.26 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

418
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

816
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.