Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/45742
Title: Entegre STEM eğitiminin 7. sınıf öğrencilerinin argümantasyon becerilerine etkisi
Other Titles: The effect of integrated STEM education on 7th grade students' argumentation skills
Authors: Sözen, Mesut
Advisors: Karakaş, Aytaç
Keywords: Entegre STEM eğitimi
argümantasyon
argümantasyon becerisi
Integrated STEM education
argumentation
argumentation level
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Bu çalışmanın amacı, özellikle fen bilimleri eğitiminde artarak önem kazanan STEM (Fen, Teknoloji, Matematik ve Mühendislik) uygulamalarının öğrencilerin argümantasyon becerileri üzerine olan etkisini araştırmaktır. Bu doğrultuda araştırmamızın problem cümlesi entegre STEM eğitiminin yedinci sınıf öğrencilerinin argümantasyon becerilerine etkisi nedir olarak belirlenmiştir. Alanyazında bulunan STEM ve argümantasyon konuları taranmış ve nicel araştırma yöntemlerinden ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Daha sonra araştırmacının da öğretmen olarak görev yaptığı Uşak İli, Karahallı İlçesi’nde bulunan bir ortaokulda 2021 – 2022 eğitim ve öğretim yılında ikinci dönemde yedinci sınıflarda bulunan 29 öğrenci ile araştırma uygulaması gerçekleştirilmiştir. Yedinci sınıf seviyesinde bulunan iki şubeden bir tanesi amaçlı örneklem yöntemiyle deney grubu diğer şube ise kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Deney grubu ve kontrol grubuna öğrencilerin argümantasyon becerilerini ölçen ön test uygulanmıştır. Arkasından ışığın madde ile etkileşimi ünitesi deney grubunda entegre STEM uygulamalarıyla işlenmiş, kontrol grubunda ise normal etkinliklerle ders işlenmeye devam edilmiştir. Ünite bitiminde deney ve kontrol gruplarına öğrencilerin argümantasyon becerilerini ölçen son testler uygulanmıştır. Ön test ve son testlerden elde edilen cevaplar argümantasyon becerileri belirleme rubriği baz alınarak puanlanmış ve öğrencilerin iddia, kanıt, gerekçe ve genel argümantasyon puanları veri olarak elde edilmiştir. Daha sonra bu puanlar üzerinden bağımlı gruplar t-testi ve bağımsız gruplar t-testi ile deney ve kontrol grupları uygulama öncesi, uygulama sonrası, uygulama esnasında gösterilen gelişimleri bakımından ve cinsiyet değişkeni bakımından karşılaştırılmış elde edilen nicel bulgular yorumlanmıştır. Yapılan çalışma entegre STEM uygulamalarının öğrencilerin argümantasyon becerilerini geliştirdiğini açıkça göstermiştir.
The aim of this study is to investigate the effect of STEM (Science, Technology, Mathematics and Engineering) implementation, which have become increasingly important in science education, on students' argumentation skills. In this direction, the problem sentence of our research is what is the effect of integrated STEM education on the argumentation skills of seventh grade students has been determined. STEM and Argumentation topics in the literature were scanned and a quasi-experimental design with pretest posttest control group, one of the quantitative research methods, was used. Then, the research application was carried out with 29 seventh grade students in the second semester of the 2021-2022 academic year in a secondary school in the Karahallı District of Uşak, where the researcher also worked as a teacher. One of the two branches at the seventh grade level was determined as the experimental group and the other branch was determined as the control group by purposive sampling method. A pre-test measuring the argumentation levels of the students was applied to the experimental group and the control group. Afterwards, the Interaction of Light with Matter Unit was taught with integrated STEM applications in the experimental group, and the lesson continued with normal activities in the control group. At the end of the unit, post-tests measuring the argumentation levels of the students were applied to the experimental and control groups. The answers obtained from the pre-test and post-test were scored on the basis of the argumentation levels determination rubric, and the students' claim, evidence, justification and general argumentation scores were obtained as data. Then, dependent groups t-test and independent groups t-test were used over these scores, and the experimental and control groups were compared in terms of their development before, after, and during the application, and in terms of gender variable, and the quantitative findings were interpreted. The study clearly showed that integrated STEM practices improve students' argumentation levels.
URI: https://hdl.handle.net/11499/45742
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

180
checked on May 27, 2024

Download(s)

842
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.