Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/45866
Title: Uluslararası ticarette e-ticaretin etkisi ve taşıma modlar
Other Titles: The impact of e-commerce on international trade and modes of transport
Authors: Anşin, Mehtap
Advisors: Sarı, Aydın
Keywords: Uluslararası
Ticaret
E-Ticaret
Taşıma
International
Trade
E-Commerce
Transport
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu araştırma, şirketlerin kurumsal olarak internet kullanım düzeylerini ve dış ticaret faaliyetlerindeki interneti kullanım düzeylerini ölçmek amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda gerçekleştirilen araştırmada, firmaların yurtiçi kurumsal faaliyetlerinde ve dış ticaret faaliyetlerinde interneti ne düzeyde kullandıkları, firmaların hangi sektörde ne kadar süredir faaliyet gösterdiği, firmaların en çok hangi ülke gruplarıyla ithalat ve ihracat yaptığı unsurları incelenmiştir. Ek olarak taşıma modları kapsamında Ege bölgesinde ihracat yapan firmaların (n:422) demografik özellikleri ve ihracat performansıyla olan ilişkisi ortaya konulmuştur. Araştırmada firmaların demografik özelliklerini ölçmek için geçerli ve güvenli bir ölçek belirlenmekte, lojistik faaliyetlerinin, ihracat performansları üzerindeki etkilerinin tespit edilerek doğru şekilde İlişkilendirilmektedir. Bununla beraber dış ticaret, lojistik ve taşımacılık arasında bir ilişki olduğu, bu ilişkinin de dolaylı olarak ihracat performansını etkilediği bu çalışmanın temel amaçları arasında yer almaktadır.Bu araştırma, uluslararası ticarette e-ticaretin etkisi ve taşıma modları üzerine yapılmıştır. Araştırma konusuna uygun olarak Ege Bölgesi’nde faaliyet gösteren 422 şirket incelemeye alınmış ve bu şirketlere yönelik elde edilen verilerin analizinde SPSS-25 istatistik programı kullanılmıştır. Araştırma bulgularından hareketle Ege Bölgesi’nde faaliyet gösteren şirketlerin dış ticarette internet kullanımları, şirketlerin varlıklarını sürdürdükleri yıla, faaliyet gösterdikleri sektöre, en çok ihracat yapılan ülke durumuna, en çok ithalat yapılan ülke durumuna, şirketlerin yasal statüsüne, dış ticaret yapılan ülke sayısına, yöneticilerin eğitim seviyesine göre değiştiği görülmektedir. Ege Bölgesi’nde faaliyet gösteren şirketlerin kurumsal internet kullanımları ile dış ticarette internet kullanımları arasında, internet kullanımları ile ihracat karlılığı arasında, internet kullanımları ile ihracat artışıarasında, dış ticarette internet kullanımları ile ihracat karlılığı arasında, şirketlerin dış ticarette internet kullanımları ile ihracat artışı arasında ilişki olduğu tespit edilmiştir.
This research will be conducted in order to measure the level of corporate internet use by companies and the level of internet use in foreign trade activities. In the research conducted for this purpose, it will be aimed to find out at what level companies use the Internet in their domestic corporate activities and foreign trade activities, how long companies have been operating in which sector, and with which country groups companies import and export the most. In addition, to measure the relationship between the demographic characteristics and export performance of companies exporting in the Aegean region within the scope of transportation modes. In the research, a valid and safe scale is determined to measure the demographic characteristics of companies and the effects of logistics activities on export performances are determined and correlated correctly. However, it is Dec Dec the main objectives of this study that there is a relationship between foreign trade, logistics and transportation, and this relationship indirectly affects export performance.This research has been conducted on the impact of e-commerce on international trade and modes of transport. In accordance with the research topic, 422 companies operating in the Aegean Region were examined and the SPSS-25 statistical program was used to analyze the data obtained for these companies.Findings of research in the Aegean region of their use of the internet companies that operate in foreign trade, the company of the assets of their years in the sector in which they operate, in most export in the country, the state, the state the most in the country of import, the company has the legal status of foreign trade in the country, the number is changed according to the educational level of managers is observed. Corporate use of the internet companies that operate in the Aegean region, with the use of the internet in foreign trade export export growth between internet use and profitability with the use of the internet between between between profitability with the use of the internet in ForeignTrade Export, Foreign Trade companies with the use of the internet, it has been found that there is a relationship between the increase in exports.
URI: https://hdl.handle.net/11499/45866
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mehtap Anşin.pdf2.28 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

344
checked on May 27, 2024

Download(s)

936
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.