Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/45916
Title: Fen bilimleri dersi 5.sınıf “ışığın yayılması” ünitesine yönelik başarı testi geliştirme çalışması
Authors: Sevim, Serkan
Uysal, İsmail
Demirci, Emin
Keywords: başarı testi
ışığın yayılması ünitesi
fen eğitimi
Publisher: Pamukkale Üniversitesi
Abstract: Fen bilimleri birçok soyut kavram içeren bir derstir. Bu durum öğrencilerin birçoğunun fen konularını anlamakta sıkıntı çekmesine ve bu konularla ilgili kavram yanılgılarına sahip olmasına neden olmaktadır. Bunun yanında öğrenciler öğrendikleri bilgileri günlük yaşamlarıyla ilişkilendirmekte zorluk yaşamaktadırlar. Bu yüzden, öğrencilerin derslerde öğrendikleri bilgileri ne kadar kazandıklarının belirlenmesi ve bilgilerini günlük yaşamda kullanabilme yeterliliğinin de değerlendirilmesi gerekmektedir. Türkiye’de de 2017 eğitim- öğretim yılında program geliştirme çalışması gerçekleşmiştir. Bu program geliştirme çalışması mevcut programın yeniden güncellenmesini içermektedir. Bu değişiklik 2017-2018 eğitim öğretim yılından itibaren 5.sınıflarda uygulanmaya başlanmıştır. Bu yüzden mevcut literatür incelendiğinde yenilenen programı tam olarak içeren bir başarı testi bulunmamaktadır. Mevcut programda değişiklikleri olmuştur. Önceki programda ışık konusu ‘Işığın ve Sesin Yayılması’ ünitesi altında yer almaktadır. Son değişiklerden sonra ışık konusu ses konusu ile ayrılarak ‘Işığın Yayılması’ adı altında bir ünite olarak düzenlenmiştir. Ayrıca önceki programda 6. Sınıfta yer alan ‘Düzgün yansıma, dağınık yansıma ve yansıma kanunları’ konuları 5. Sınıf ‘Işığın Yayılması’ ünitesi kapsamına alınmıştır. Buna ek olarak tam gölgenin büyüklüğü etkileyen değişkenler;? ‘Tam gölge oluşumunda sadece cismin ve ışık kaynağının konumları ile gölgenin büyüklüğü arasındaki ilişki üzerinde durulur.’ şeklinde sınırlandırılmıştır. Önceki programın kazanımlarında güneş ve ay tutulmasının da birer gölge olayı olduğunun belirtilmesi şeklinde bir açıklama yer alırken son düzenlemelerden sonra bu açıklama kaldırılarak geleneksel gölge oyunlarının tam gölge olayı ile ilişkilendirilmesi şeklinde bir açıklama gelmiştir. Tüm bu değişikler 5. Sınıf ‘Işığın Yayılması’ ünitesi ile ilgili yeni bir başarı testi geliştirilmesi ihtiyacını doğurmuştur. Bu araştırmanın amacı, ortaokul 5. Sınıf öğrencilerine yönelik “Işığın Yayılması Ünitesi Başarışı Testi” geliştirmektir. Bu araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Test ve ölçeklerin geçerlilik ve güvenirliğini belirlemek amacıyla 372 ortaokul öğrencisi ile pilot uygulama yapılmıştır. Pilot uygulama neticesinde;? 30 sorudan oluşan çoktan seçmeli “ Işığın Yayılması Ünitesi Başarışı Testi (IYÜBT)”, hazırlanmıştır. Güvenirlik analizi, test için Kuder Richardson 20 (KR–20) iç tutarlık katsayısı, madde ayrıt edicilik ve madde güçlük indeksi ile yapılmıştır. Test geçerliliği için kapsam geçerliliği, görünüş geçerliliği ve yapı geçerliliğine bakılmıştır. Yapılan geçerlilik ve güvenirlik çalışmaları neticesinde, “Işık Ünitesi Başarışı Testi”nin geçerli ve güvenilir nitelikte olduğu belirlenmiştir.
URI: https://hdl.handle.net/11499/45916
ISBN: 9789756992845
Appears in Collections:Eğitim Fakültesi Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FEN BİLİMLERİ DERSİ 5.SINIF.pdf49.22 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

152
checked on Aug 9, 2024

Download(s)

564
checked on Aug 9, 2024

Google ScholarTM

Check




Altmetric


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.