Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/49134
Title: | Bilinçli farkındalık temelli stres azaltma programı'nın okul öncesi öğretmenlerinin bilinçli farkındalık ve duygu düzenleme becerilerine olan etkileri | Other Titles: | Pre - school teachers of the mindfulness based stress reduction program emotion regulation and conscious awareness effects on skills | Authors: | Türkseven, Filiz | Advisors: | Işıkoğlu, Nesrin | Keywords: | Eğitim ve Öğretim Education and Training mindfulness emotion regulation stress reduction early childhood education teacher |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi | Abstract: | Bu araştırmanın amacı Bilinçli Farkındalık Temelli Stres Azaltma Programı' nın (BFTSAP) okul öncesi öğretmenlerinin bilinçli farkındalık becerilerinin ve duygu düzenleme becerileri üzerindeki etkisini incelemektir. Uygulanan sekiz haftalık standart BFTSAP' nın etkililiğini belirlemek amacıyla yakınsayan paralel karma desen kullanılmış nitel ve nicel veriler toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu öğretmenlik yapmakta olan okul öncesi öğretmenleri oluşturmaktadır. Çalışmanın araştırma grubu 29 öğretmenden oluşmaktadır. Nitel veriler yarı yapılandırılmış öğretmen görüşmeleriyle, nicel veriler ise Bilinçli Farkındalık ve Duygu Düzenleme Ölçekleri aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmaya katılan okul öncesi öğretmenlerinin ön ve son testlerden aldıkları bilinçli farkındalık ve duygu düzenleme puanları eşleştirilmiş örneklemler t testi ile analiz edilmiştir. Ön-test ve son-test verilerden elde edilen bulgular sonucunda bilinçli farkındalık seviyeleri üzerinde anlamlı bir artış olduğu tespit edilmiştir. Öte yandan sekiz hafta boyunca uygulanan Bilinçli Farkındalık Temelli Stres Azaltma Programına katılan öğretmenlerin duygularını baskılama" puanlarında artış olduğu saptanırken duygularını yeniden değerlendirme puanlarında istatistiksel olarak anlamlı bir artış bulunamamıştır.Araştırmanın nitel bulguları katılımcı öğretmenlerin program öncesi ve sonrasında bilinçli farkındalık ve bilinçli farkındalığı olan öğretmen, yönetici, çocuk ve anne-baba ile ilgili metaforlarında olumlu yönde değişimler oluştuğunu desteklemektedir. Özellikle öğretmenlerin dile getirdikleri metaforların değerlendirme sonuçlarına göre katılımcı öğretmenlerin üstbiliş ifadelerinde önemli artışlar görülmüştür. Öğretmenler BFTSAP'na katılmadan önce bilinçli farkındalığın rehberlik, destekleyicilik, rahatlatıcılık yönlerine daha fazla vurgu yapılırken; eğitimi tamaladıktan sonra farkındalık, öz- düzenleme, stres yönetimi, şefkat ve psikolojik iyi oluş becerilerinde artış olduğuna yönelik ifadelerde bulunmuşlardır. Sonuç olarak, BFTSAP' nın duyguların değerlendirilerek yeniden ele alınış ve duygulanım biçimini değiştirmeksizin bilinçli farkındalık becerilerinde artış yarattığı şeklinde yorumlanmıştır. Duygu düzenlemeye yönelik anlamlı sonuç elde edilmemesi örneklem çapı, örneklem yapısı ve Bilinçli Farkındalık Ölçeği'nin özellikleri kapsamında tartışılmıştır. The aim of this study is to examine the effect of Mindfulness-Based Stress Reduction Program (MBSR) on preschool teachers' mindfulness skills and emotion regulation skills. A convergent parallel mixed design was used to determine the effectiveness of MBSR through qualitative and quantitative data collection. The research participants are preschool teachers who are currently teaching. There are 29 teachers in the study's research group. Semistructured interviews with teachers were used to collect qualitative data, as well as quantitative data through the Conscious Awareness and Emotion Regulation Scales.The mindfulness and emotion regulation scores of the pre- and post-tests of the preschool teachers participating in the research were analyzed with the paired samples t-test. As a result of the findings obtained from the pre-test and post-test data, it was determined that there was a significant increase in the levels of mindfulness. On the other hand, while it was determined that there was an increase in the scores of suppressing their emotions of the teachers who participated in the Stress Reduction Program Based on Conscious Awareness applied for eight weeks, no statistically significant increase was found in the scores of reevaluating their emotions. The qualitative findings of the study support that there are positive changes in the metaphors of the participating teachers before and after the program about mindful awareness and mindful awareness of teachers, administrators, children and parents. Particularly, according to the evaluation results of the metaphors expressed by the teachers, significant increases were observed in the metacognitive expressions of the participating teachers. Before teachers participate in the BFTSAP, more emphasis is placed on the guidance, supportive and comforting aspects of mindfulness; After completing the training, they stated that there was an increase in awareness, self-regulation, stress management, compassion and psychological well-being skills. The results were interpreted as the BFTSAP created an increase in mindfulness skills without changing the way of feeling and reconsidering emotions by evaluating them. The lack of meaningful results for emotion regulation was discussed within the scope of sample size, sample structure and characteristics of Mindful Attention Awareness Scale. Keywords: mindfulness, emotion regulation, stress reduction, early childhood education, teacher |
Description: | 26.04.2023 tarihine kadar kullanımı yazar tarafından kısıtlanmıştır. | URI: | https://hdl.handle.net/11499/49134 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Show full item record
CORE Recommender
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.