Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/49439
Title: Geleneksel öğretim yöntemleri ile işbirlikli öğrenmenin öğrenci başarısı ve hatırda tutma üzerindeki etkileri
Other Titles: The Effects of the traditional teaching methods and cooperative learning method of being remembered of the knowledge learned by the students
Authors: Günay, Emel
Advisors: Karaoğlu, İ. Baki
Keywords: Eğitim ve Öğretim
Education and Training
Geleneksel öğretim yöntemi
Traditional teaching method
Hatırda tutma
Retention
Sosyal bilgiler dersi
Social studies course
Öğrenci başarısı
Student achievement
Öğrenci başarısı
Student achievement
Öğretim yöntemleri
Teaching methods
İlköğretim okulları
Primary education schools
İlköğretim öğrencileri
Primary education students
İşbirlikli öğrenme
Cooperative learning
Publisher: Pamukkale Üniversitesi
Abstract: V Bu araştırma, geleneksel öğretim yöntemleri ve işbirlikli öğrenme yönteminin ilköğretim dördüncü sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersindeki akademik başarıları ve öğrendiklerini hatırda tutma düzeyleri üzerindeki etkilerini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma, ilköğretim 4. sınıflardan oluşan iki sınıfta yapılmıştır. Araştırma sırasında bir sınıfta işbirlikli öğrenme tekniklerinden Birleştirme II tekniği, diğer sınıfta ise geleneksel bütün sınıf öğretimi uygulanmıştır. Araştırmada; bilgi toplama aracı olarak yirmi beş sorudan meydana gelen test kullanılmıştır. Bu test deneklere "ön test, son test ve hatırda tutma testi" olarak uygulanmıştır. Elde edilen veriler Aritmetik Ortalama, Standart Sapma, t testi gibi istatistiksel işlemlerden geçirilmiştir. Araştırma sonucunda, 1 - İşbirlikli öğrenmenin öğrenci başarısını arttırma konusunda geleneksel bütün sınıf öğretimine göre daha etkili olduğu saptanmıştır. 2 - Öğrencilerin öğrendiklerini hatırda tutmaları konusunda işbirlikli öğrenme tekniklerinden biri olan Birleştirme II tekniğinin, geleneksel bütün sınıf öğretimine göre daha etkili olduğu bulunmuştur. Emel GUNAY
VI This research, has been realized with the purpose of examining the effects of the Traditional Teaching Methods and Coopererative Learning Method on the levels of being remembered of the knowledge learned by the children, who were the students in the fourth class of Primary Schools, in Social Science Lessons and their academic successes. The mentioned research has been realized in two classes included the fourth grade students of Primary Schools. Jigsaw II Technique, one of the Cooperative Learning Techniques, was applied in one of the classes, and the Traditional Whole Class Teaching Technique was applied in the other class during the research. In the research, as the knowledge collecting means, a test, contained 25 questions, was applied. This test was applied as "pre-test", "last-test" and "remembering test" on the students. Provided data was examined through the transactions such as arithmetic average, standard deviation, and t test. In the end of the research: 1. It has been determined that Cooperative Learning has been more effective on the subject of being increased student's success than Traditional Whole Class Teaching. 2. It has been determined that Jigsaw II Technique, one of the Cooperative Learning Techniques, has been more effective on keeping the knowledge in mind learned by the studens than Traditional Whole Class Teaching. Emel GUNAY
Description: Bu tezin, veri tabanı üzerinden yayınlanma izni bulunmamaktadır. Yayınlanma izni olmayan tezlerin basılı kopyalarına Üniversite kütüphaneniz aracılığıyla (TÜBESS üzerinden) erişebilirsiniz.
URI: https://hdl.handle.net/11499/49439
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

120
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.