Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/49708
Title: Beşinci sınıf öğrencilerinin Türkçe dersinde okuduğunu anlama becerisiyle ilgili hedef davranışların gerçekleşme düzeyleri
Other Titles: Level of achievement of the general objectives related to the ability of understanding reading in Turkish leassons by fifth grade students
Authors: Anılan, Hüseyin
Advisors: Ök, Muharrem
Keywords: Eğitim ve Öğretim
Education and Training
Davranış
Behavior
Ders programları
Curriculum
Okuma-anlama becerisi
Reading-comprehending skill
Türkçe dersi
Turkish lesson
İlköğretim
Primary education
Publisher: Pamukkale Üniversitesi
Abstract: Bu araştırma beşinci sınıf öğrencilerinin Türkçe dersinde okuduğunu anlama becerisi hedef davranışların gerçekleşme düzeylerini belirlemek amacıyla, toplam 9 okulda 997 öğrenci (3 ilköğretim okulunda 502 öğrenci, 4 ilkokulda 460 öğrenci, 2 özel okulda 35 öğrenci) üzerinde, verilerin anket yolu ile toplanması sonucunda yapılmıştır. Bu araştırma sonucunda, hedef davranışların gerçekleşme düzeyinin, özel okullarda, resmi okullara oranla daha yüksek olduğu ancak ilkokullar ile ilköğretim okulları arasında aritmetik olarak bir fark olsa da istatistiki açıdan bu farkın anlamlı olmadığı görülmüştür. Beşinci sınıf Türkçe dersinde okuduğunu anlama becerisi hedef davranışların gerçekleşme düzeyi, erken yaş grupları açısından, özel ders alan veya dersaneye giden öğrenciler açısından, kendilerine ait bir çalışma odasının olmasından, anne ve babanın eğitim düzeyinin yüksek olması ile aile gelir seviyesinin iyi olmasından olumlu olarak etkilenmekte, ailenin tek çocuğu olması olumsuz etkilemekte, cinsiyetin ise bir etkisi olmamaktadır.
This research is carried out in order to determine the skills of understanding the text which was given to 997 fifth grade students in their Turkish Courses at 9 schools (502 students at 3 primary-education schools, 460 students at 4 primary schools and 35 students at 2 private schools) and the data were collected via a questionnaire in order to determine the levels of feed back on target (aimed) behaviours from that text. As a result of this work, the levels of feed back of these aimed behaviours were higher at private schools than governmental schools. Slightly different levels of feed back gathered between primary schools and primary education schools, but this difference was not statistically significant. The levels of feed back from behaviours that aimed from the skills of understanding a given text at fifth class Turkish course, were positively affected from the age of students, having a tutorial or attending a private course, having a private study room at home and the educational levels of parents and their income; negatively affected from being a single child at home but not affected from the sexes of the students.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=CG8WvdvvxJP04Unr7Yecf_iJ_AG9oaSTi0sxrOaR2Ho9ZHAC-NaYflgLo0u4qgf1
https://hdl.handle.net/11499/49708
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

88
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.