Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/49942
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorErturan, Ayşe Gökçe-
dc.contributor.authorDaldaş, Ayşe Özge-
dc.date.accessioned2023-02-06T20:19:33Z-
dc.date.available2023-02-06T20:19:33Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=qVqOZFj2DwNmvdf1oGFYiN4_b-av_UEMq1Y7EkPCNUsZSMAhV8Qy6xbEuD5QHgvZ-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/49942-
dc.description.abstractErgenlerde fiziksel aktivitenin psikolojik sağlığı desteklediği bilinmektedir. Ergenlerde ruh sağlığı sorunları yaygın olmasına rağmen COVID-19 salgını sürecini kapsayan araştırmaların çoğu farklı yetişkin örneklemlerine odaklanmıştır. Türk ergen örnekleminde fiziksel aktivitenin psikolojik sağlığa etkisini inceleyen çalışmaya rastlanmamıştır. Buradan hareketle bu araştırmanın amacı, COVID-19 salgını sürecinde fiziksel aktivitenin ergenlerin psikolojik iyi oluş parametreleri üzerine yordayıcı etkisini incelemektir. Toplam 1041 (560 kız, 481 erkek) lise öğrencisi (279 9. sınıf, 420 10. sınıf, 284 11. sınıf ve 58 12. sınıf) uygun örnekleme yöntemi ile araştırmaya dahil edilmiştir. COVID-19 salgını kısıtlamalarında eve kapanmanın sonrasında okulların açıldığı 2021-2022 eğitim-öğretim yılında, gerekli izinler alındıktan sonra veriler toplanmıştır. Epidemiyolojik Çalışmalar Merkezi Depresyon Ölçeği, Mutluluk Ölçeği, Öznel Zindelik Ölçeği, Uluslararası Fiziksel Aktivite Ölçeği, Warwick-Edinburg Mental İyi-Oluş Ölçeği ve Yaşam Doyumu Ölçeği öğrencilere, beden eğitimi ve spor ders saatlerinde uygulanmıştır. Verilerin toplanması sırasında öğrencilere, COVID-19 salgını kısıtlamaları sırasındaki dönemi düşünmeleri istenmiştir. Verilerin analizinde fiziksel aktivitenin her bir psikolojik sağlık değişkeni üzerine yordayıcı etkisini tespit etmek için doğrusal basit regresyon analizi uygulanmıştır. Ergenlerin fiziksel aktivite düzeyinin mental iyi-oluş, öznel zindelik ve mutluluk düzeyleri üzerine pozitif anlamlı yordayıcı etkisi olduğu, depresyon ve yaşam doyumu düzeyleri üzerine anlamlı yordayıcı etkisi olmadığı görülmüştür. Ergenlerin psikolojik sağlığını, COVID-19 salgını gibi olağanüstü durumların olumsuz etkilerinden korumak için okullar, üniversiteler, sivil toplum kuruluşları ve kanun yapıcıların iş birliği yaparak, fiziksel aktivite olanaklarını geliştirme konusunda etkili stratejiler belirlemeleri önerilmektedir.en_US
dc.description.abstractIt is known that physical activity in adolescents supports psychological health. Although mental health problems are common in adolescents, most research conducted during the COVID-19 era has focused on adult populations. No study has been found examining the effect of physical activity on psychological health in the Turkish adolescent population. From this point of view, the aim of this study was to examine the predictive effect of physical activity on adolescents' psychological health during the COVID-19 pandemic era. Convenience sampling was used and total of 1041 (560 female, 481 male) high school students (279 9th grade, 420 10th grade, 284 11th grade and 58 12th grade) was recruited to the study. In the 2021-2022 academic year, when schools are opened after the lockdown in the COVID-19 pandemic restrictions necessary permissions were obtained. Then, the Center for Epidemiological Studies Depression Scale, Happiness Scale, Subjective Vitality Scale, International Physical Activity Questionnaire, Warwick-Edinburgh Mental Well-Being Scale and Life Satisfaction Scale were applied to the students during the regular physical education and sports class. During data collection, students were asked to consider the period during the COVID-19 pandemic restrictions. Simple linear regression analysis was applied to determine the predictive effect of physical activity on each psychological health variable. It was observed that adolescents' physical activity level had a significant positive predictive effect on mental well-being, subjective vitality, and happiness levels, while no significant predictive effect on depression or life satisfaction levels. In order to protect the adolescents' psychological health from the negative effects of extraordinary situations such as the COVID-19 pandemic, it is recommended that schools, universities, non-governmental organizations and lawmakers cooperate to determine effective strategies to improve physical activity opportunities for adolescents.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretimen_US
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleCOVİD-19 salgını sürecinde fiziksel aktivitenin ergenlerin psikolojik iyi oluşları üzerine yordayıcı etkisien_US
dc.title.alternativePredictive effect of physical activity on adolescents'psychological health during the COVİD - 19 pandemicen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.endpage66en_US
dc.departmentPAU, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Ana Bilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid763867en_US
dc.institutionauthorDaldaş, Ayşe Özge-
item.languageiso639-1tr-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.grantfulltextnone-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextNo Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

144
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.