Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/49944
Title: Okul yöneticilerinin yönetici rolleri ile psikolojik sözleşme algıları arasındaki ilişki
Other Titles: School administrators'perceptions of managerial roles and psychological contracts the relationship between
Authors: Yetik, Fevzi
Advisors: Çelik, Kazım
Keywords: Eğitim ve Öğretim
Education and Training
Publisher: Pamukkale Üniversitesi
Abstract: Bu çalışmada Denizli ili Merkezefendi ve Pamukkale ilçelerindeki okullarda görev yapan okul yöneticilerinin yönetici rolleri ile psikolojik sözleşme algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Bu araştırmaya Denizli ili Merkezefendi ilçelerinde görev yapan 649 okul yöneticisinden 323'ü dahil edilmiştir. Örneklemin belirlenmesinde kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Okul yöneticilerinin psikolojik sözleşme algıları ve rollerini gerçekleştirmelerine ilişkin algıları işlemsel sözleşme boyutunda "Orta" düzeyde iken ilişkisel sözleşme ve dengeli sözleşme boyutlarıyla genel olarak psikolojik sözleşme algılarının "Yüksek" düzeyindedir. Okul yöneticilerinin yöneticilik rollerini gerçekleştirmelerine yönelik algılarının insan katmanı boyutunda "Pek Çok" düzeyinde iken, bilgi katmanı ve eylem katmanı boyutlarıyla Yönetici Rolleri genel algıları "Çok" düzeyindedir. Okul yöneticilerinin psikolojik sözleşme algılarının kişisel değişkenler cinsiyet, yaş, kıdem, eğitim düzeyi ve okul türüne göre farklılık göstermemiştir. Ancak medeni duruma göre dengeli sözleşme boyutunda bekarlar lehine yüksek çıkmıştır. Okul yöneticilerinin rollerini gerçekleştirmelerine ilişkin algılarının kişisel değişkenler cinsiyet, yaş, medeni durum ve okul türüne göre farklılık göstermemiştir. Okul yöneticilerinin rollerini gerçekleştirmelerine ilişkin algılarının kıdeme göre kıdemi az olanlarla fazla olanlar arasında kıdemi fazla olanlar lehine bütün boyutlarda ve genel olarak yüksek olduğu saptanmıştır. Okul yöneticilerinin rollerini gerçekleştirmelerine ilişkin algılarının eğitim düzeyine göre bütün boyutlarda ve genel olarak lisansüstü mezunlarının ortalamalarının lisans mezunlarından daha yüksektir. Bu durum lisansüstü mezunlarının lisans mezunlarına göre daha yüksek yönetici rollerini gerçekleştirdiklerini düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır. Okul yöneticilerinin psikolojik sözleşme algılarıyla yöneticilik rollerini gerçekleştirme algıları arasında anlamlı ilişki saptanmıştır. İlişki korelasyonu pozitif yönlü ve orta düzeydedir.
In this study, it is aimed to examine the relationship between the managerial roles of school administrators working in schools in Merkezefendi and Pamukkale districts of Denizli province and their perceptions of psychological contracts. Relational survey model, one of the quantitative research methods, was used in the research. 323 of 649 school administrators working in Merkezefendi districts of Denizli province were included in this research. Easily accessible sampling method was used to determine the sample. While school administrators' perceptions of psychological contract and their perceptions of fulfilling their roles are at the "Moderate" level in the operational contract dimension, they are at the "Very" level of psychological contract perceptions in general with relational contract and balanced contract dimensions. While school administrators' perceptions of performing their managerial roles are at the "Many" level in the human layer dimension, the general perceptions of the Manager Roles with the information layer and action layer dimensions are at the "Many" level. The personal variables of school administrators' perceptions of psychological contract did not differ according to gender, age, seniority, education level and school type. However, it was found to be high in favor of singles in balanced contract size according to marital status. The personal variables of school administrators' perceptions of fulfilling their roles did not differ according to gender, age, marital status and school type. It has been determined that the perceptions of school administrators regarding the realization of their roles are high in all dimensions and in general, in favor of those with more seniority, between those with less seniority and those with more seniority. Perceptions of school administrators regarding the fulfillment of their roles are higher in all dimensions and generally, the average of graduate graduates is higher than undergraduate graduates. It has been concluded that postgraduate graduates think that they perform higher managerial roles than undergraduate graduates. A significant relationship was found between school administrators' perceptions of psychological contract and their perceptions of performing their managerial roles. Relationship correlation is positive and moderate.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=qVqOZFj2DwNmvdf1oGFYiNkDNUPBdqVLiQh7p_ukd33SUTTlzVZLU3gzh5-VzCIk
https://hdl.handle.net/11499/49944
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

118
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.