Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/49965
Title: Öğretmenlerin grup içi bağlılıklarına etki eden bireysel ve örgütsel değişkenler
Other Titles: Individual and organizational variables that affect teachers'group cohesion
Authors: Yurdakul, Ahmet
Advisors: Çelik, Kazım
Keywords: Eğitim ve Öğretim
Education and Training
Grup içi bağlılık
politik beceri
işe tutkunluk
okul iklimi
hiyerarşik lineer modelleme
Group cohesion
political skill
work engagement
school climate
hierarchical linear modeling
Publisher: Pamukkale Üniversitesi
Abstract: Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin grup içi bağlılıklarına etki eden bireysel ve örgütsel değişkenlerin belirlenmesidir. Araştırmanın bir diğer amacı da öğretmen görüşlerine göre politik beceri, işe tutkunluk, okul iklimi ve grup içi bağlılık düzeylerini cinsiyet, çalışılan okul kademesi, kıdem ve aynı okuldaki çalışma süresi göre incelemektir. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Öğretmenlerin grup içi bağlılıklarına etki eden bireysel ve örgütsel değişkenlerin belirlenmesi için hiyerarşik linear modelleme (HLM) kullanılmıştır. Ayrıca; demografik faktörlerin değişkenlere etkisini belirlemek için t-testi ve tek yönlü ANOVA Analizi kullanılmıştır. Araştırma Uşak ilinde yer alan kamu okullarında gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veriler "Kişisel Bilgi Formu", "Politik Beceri Envanteri", "Çalışmaya Tutkunluk Ölçeği", "Okul İklimi Ölçeği" ve "Grup içi Bağlılık Ölçeği" aracılığı ile toplanmıştır. Yapılan t testi ve tek yönlü ANOVA analizleri sonucu cinsiyet değişkeninin öğretmenlerin politik becerileri ve okul iklimi algıları üzerinde, okul kademesi değişkeninin öğretmenlerin okul iklimi ve grup içi bağlılık algıları üzerinde kıdem değişkeninin ise öğretmenlerin işe tutkunlukları ve grup içi bağlılık algıları üzerinde anlamlı etkileri olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yapılan HLM analizi sonucuna göre öğretmenlerin işe tutkunluklarının, politik becerilerinin ve okul iklimi algılarının, öğretmenlerin grup içi bağlılıkları üzerinde anlamlı etkileri olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Tüm değişkenler modele birlikte eklendiğinde ise bazı değişkenlerin grup içi bağlılık üzerindeki etkilerinin anlamlı etkisini kaybettiği görülmektedir. Bu sonuçlara göre öğretmenlerin grup içi bağlılıklarını yükseltmek adına öğretmenler ve yöneticiler için seminerler düzenlenmesi, öğretmenlerin grup içi bağlılıklarını olumsuz yönde etkileyen faktörlerin azaltılması için gerekli tedbirler alınması ve konu ile ilgili başka alanlarda çalışmalar yapılması önerileri getirilmiştir. Anahtar Kelimeler: Grup içi bağlılık, politik beceri, işe tutkunluk, okul iklimi, hiyerarşik lineer modelleme
The aim of this study is to determine the individual and organizational variables that affect teachers' group cohesion level. Another aim of the study is to examine the political skills, work engagement, school climate and group cohesion levels according to the opinions of teachers in terms of gender, school level, seniority and working time in the same school. The research is in relational survey model. Hierarchical linear modeling (HLM) was used to determine the individual and organizational variables that affect teachers' group cohesion. Also; t-test and one-way ANOVA Analysis were used to determine the effect of demographic factors on variables. The research was carried out in public schools in the province of Uşak. In the study, data were collected through the "Personal Information Form", "Political Skills Inventory", "Work Engagement Scale", "School Climate Scale" and "Group Cohesion Scale". As a result of the t-test and one-way ANOVA analyzes, it was concluded that the gender variable had significant effects on teachers' political skills and perceptions of school climate, the school level variable had significant effects on teachers' school climate and group cohesion perceptions, and the seniority variable had significant effects on teachers' work engagement and group cohesion perceptions. According to the results of the HLM analysis, it was concluded that teachers' work engagement, political skills and school climate perceptions had significant effects on teachers' group cohesion. When all variables are added to the model together, it is seen that the effects of some variables on group cohesion lose their significant effect. According to these results, suggestions were made to organize seminars for teachers and administrators in order to increase teachers' group cohesion, to take necessary measures to reduce the factors that negatively affect teachers' group cohesion, and to conduct studies in other areas related to the subject. Keywords: Group cohesion, political skill, work engagement, school climate, hierarchical linear modeling
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RjZwH00oMG4iNa5Sgvlgg5QS0QkHlGsbgWLO1h5S6_ZYaOKhbNUA7UeMoS_0KhUx
https://hdl.handle.net/11499/49965
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

106
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.