Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/50142
Title: Denizli ilköğretim okullarında ?yıldırma davranışlarına? ilişkin öğretmen görüşleri
Other Titles: Teacher?s believes abaout mobbing at primary schools
Authors: Pekdemir, Zeliha
Advisors: Tanrıöğen, Abdurrahman
Keywords: Eğitim ve Öğretim
Education and Training
Eğitim psikolojisi
Education psychology
Mobbing
Mobbing
Psikolojik istismar
Psychological maltreatment
Taciz
Harassment
Öğretmen görüşleri
Teacher opinions
İlköğretim
Primary education
İlköğretim okulları
Primary education schools
Şiddet
Violence
Mobbing
Yıldırma
Duygusal Taciz
Psikolojik Şiddet
Mobbing
Intimidation
Pysychological Aggression
Emotional Abuse
Publisher: Pamukkale Üniversitesi
Abstract: Bu araştırmanın amacı ?okullarda yaşanan yıldırma davranışlarına yönelik öğretmen görüşleri?ni tespit etmektir. Bu amaca ulaşabilmek için betimleyici araştırma yöntemi uygulanmıştır. Araştırmanın örneklemini tesadüfi örneklem yöntemiyle seçilen 22 ilköğretim okulunda görev yapan 274 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada veri toplamak için Leymann'ın tipolojisinden derlenen 44 maddelik ölçek kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirliliğini test etmek için Alpha Cronbach iç tutarlılık katsayısı hesaplanmıştır. Ölçeğin yıldırma davranışlarına ilişkin Cronbach Alpha katsayısı 0,9555 ve yıldırma davranışlarının çözümüne ilişkin Cronbach Alpha katsayısı 0,9950 olarak belirlenmiştir. Ölçeğin geçerliliği için ise, ölçek, bu alanda çalışmaları bulunan uzmanların görüşlerine sunulmuştur.Araştırmanın sonuçlarına göre; öğretmenler okullarda yıldırma davranışlarıyla sıklıkla karşılaşmamaktadırlar. Öğretmen görüşlerine göre; `Sürekli öğretmenlerin sözünün kesilmesi', `Öğretmenin kendini gösterme olanaklarının kısıtlanması' ve `Yapılan işin sürekli eleştirilmesi' gibi yıldırma davranışları ?Ara Sıra? görülürken `Öğretmene doğrudan cinsel taciz uygulaması', `Yazılı tehditler gönderilmesi', `Öğretmene yönelik cinsel imalar yapılması' gibi davranışlar ise ?Hiç? görülmemektedir. Ayrıca ?Ara Sıra? düzeyinde görülen davranışların ?Ara Sıra? düzeyinde de çözüme ulaştığı ortaya çıkmıştır.Öğretmenlerin yıldırma davranışlarına ilişkin görüşleri; yaş, medeni durum, mezun oldukları okul türü, kıdem, branş ve çalıştıkları okul türüne göre farklılık göstermemiştir. Ama erkek öğretmenlerin yıldırma davranışlarına ilişkin algıları, kadın öğretmenlere oranla daha yüksek çıkmıştır. Aynı şekilde, çalıştıkları okuldan memnun olma durumunun öğretmen algılarını değiştirdiği ortaya çıkmıştır. Diğer taraftan yıldırma davranışlarının çözümlerine ilişkin öğretmen algılarının cinsiyet, yaş, medeni durum, mezun olunan okul türü, kıdem, çalışılan okuldan memnun olma, branş ve çalışılan okul türüne göre farklılık göstermediği görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Mobbing, Yıldırma, Duygusal Taciz, Psikolojik Şiddet.
This is an investigation of ?mobbing confronted at primary schools as perceived by teachers?. In order to reach the aim of this study, descriptive research method was used. The sample comprised 274 teachers working at 22 primary schools. The research tool used in this study was a 44 item - questionnaire derived from Leymann?s typology. The reliability was measured by Cronbach Alpha. The inter-consistency coefficient for mobbing behaviours was 0.9555 and the inter-consistency coefficient for overcoming mobbing behaviours was 0.9950. The validity of this study was provided with experts? views.The results of this study showed that teachers did not faced with mobbing ?always? at schools. According to the teachers? perceptions, teachers sometimes faced with behaviours as `cutting teachers? words?, `hindering teachers? showing themselves? and `criticizing teachers? works? whereas they never faced with `making working conditions difficult?, `gossiping after teachers?, `sexual abuse?. Also, the results indicated that these behaviours were overcome at `sometimes? level.The results also indicated that teachers? perceptions of mobbing did not change based on such factors as age, marriage, graduated school type, subjects. However male teachers indicated high level than female teachers. In addition to this, satisfaction with school affected teachers? perceptions. On the other hand, teachers? perceptions of overcoming these behaviours did not affected by such factors as gender, age, marriage, graduated school type, satisfaction with school, subject and the type of the school that they worked. Nevertheless the perceptions of teachers were changed based on their experiences.Key Words: Mobbing, Intimidation, Pysychological Aggression, Emotional Abuse
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=zD1B0cW7zVr3VcnZjitVXqMG6KCjmmc5HoXibS_YGIbXL75LZfl3JHjwJbJmY2nX
https://hdl.handle.net/11499/50142
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

48
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.