Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/50222
Title: Marka değerleme tekniklerinin ortaklığın giderilmesi davaları kapsamında incelenmesi ve örnek uygulama
Other Titles: Examination of brand valuation techniques with in the lawsuit for the dissolution of partnership and example application
Authors: Hakan, Ümmügülsüm
Advisors: Küçükkaplan, İlhan
Keywords: Marka Değeri
Marka Değerleme
Marka Değerleme Teknikleri
Ortaklığın Giderilmesi Davaları
Brand Value
Brand Valuation
Brand Valuation Techniques
Lawsuit For The Dissolution Of Partnership
Abstract: Marka değerinin tespiti ilk kez 1980’li yıllarda şirket birleşme ve ele geçirmelerinde, şirketlere maddi varlıklarının değerinin üzerinde ödeme yapılması ile gündeme gelmiştir. Takip eden yıllarda ise marka değerinin tespiti için birçok yöntem geliştirilmiştir. Muhasebe, finans, pazarlama gibi alanlarda farklı amaçlar ile markanın değerinin tespiti yapılmaktadır. Marka, tek başına hukuki işleme konu olmaktadır. Markanın konu olduğu birçok hukuki işlemlerde ve davalarda markanın değerinin tespiti gerekmektedir. Çalışmamızda markanın ortaklığın giderilmesi davasına konu olması halinde markanın değerinin en uygun tespit edilebilmesi için finansal değerleme yöntemlerinden maliyete dayalı yöntem, piyasa değerine dayalı yöntem, sermaye piyasasına dayalı yöntem, royaltiden kurtulma yöntemi, Hiroshe yöntemi ve fiyat primi yöntemi farazi markaya uygulanmıştır. Uygulama sonucunda faaliyetine son vermiş farazi örnek için Hiroshe yönteminin ortaklığın giderilmesi davaları açısından markanın değerini en doğru tespit eden yöntem olduğu kanaatine varılmıştır.
The determination of brand value came fore in the 1980’s, when companies were paid more than the value of their tangible assets in merger and acquisitions. In the following years, many methods developed to determine the brand value. The brand value can be determined for different purposes in areas such as accounting, finance and marketing. Brand can be the subject of legal proceedings alone. In many legal proceedings and lawsuits where the brand is the subject, the value of the brand needs to be determined. In our study, in order to determine the value of the brand in the most appropriate way, in the event that the brand is the subject of the lawsuit for the dissolution of partnership, the cost-based method, the market value-based method, the capital market-based method, the relief from royalty method, the Hiroshe method and the premium price method were applied to the hypothetical brand. As a result of the application, it was concluded that the Hiroshe method is the most accurate method that determines the brand value in lawsuit for the dissolution of partnership for the sample firm that has ceased to operate.
URI: https://hdl.handle.net/11499/50222
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10524885.pdf1.45 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

166
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

1,644
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.