Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/50330
Title: İntravenöz kateter uygulaması sırasında kullanılan sanal gerçeklik gözlüğünün çocuğun duygusal yanıtlarına etkisi
Other Titles: The effect of the virtual reality glasses used during intravenous catheter implementation on the child's emotional response
Authors: Şen, Türkan
Advisors: Çetinkaya, Bengü
Keywords: İnvaziv işlemler
pediatri
duygu
korku
anksiyete
Invasive procedures
pediatrics
emotion
fear
anxiety
Abstract: Çalışma intravenöz kateter uygulaması sırasında kullanılan sanal gerçeklik gözlüğünün çocuğun duygusal yanıtlarına etkisini saptamak amacıyla randomize kontrollü olarak yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini 7-12 yaş arası acil serviste tedavi alan 51’i kontrol grubu, 51’i çalışma grubu olmak üzere 102 çocuk oluşturmuştur. Araştırma bir Devlet Hastanesinin acil servisinde yürütülmüştür. Araştırma verileri Çocuklar İçin Tanıtıcı Veri Formu ve Çocuklar İçin Duygusal Görünüm Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin toplanmasında kontrol ve çalışma grubu için ilk olarak Çocuklar İçin Tanıtıcı Veri Formu doldurulmuştur. Kontrol grubuna girişim uygulanmamıştır. Çalışma grubunda ise, turnikenin bağlanmasıyla çocuğun seçtiği video sanal gerçeklik gözlüğü ile çocuğa izletilmeye başlamıştır. İşlem tamamlandığında video sonlandırılmıştır. Bu sürede çocuk Çocuklar İçin Duygusal Görünüm Ölçeği ile değerlendirilmiştir. İstatistiksel analizler SPSS (IBM SPSS Statistics 24) adlı paket program kullanılarak yapılmıştır. Çalışma ve kontrol grubundaki çocukların Duygusal Görünüm Ölçeği puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmıştır (Z=-4,150; p<0,000). Çalışma grubundaki çocukların Duygusal Görünüm Ölçeği puanları, kontrol grubundaki çocuklara göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha düşüktür. Kontrol grubundaki çocukların yaşları ile duygusal görünüm ölçeği puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptanmıştır (χ2=6,899; p=0,032). Anlamlı farkın hangi gruptan kaynaklandığını tespit etmek için yapılan Bonferroni düzeltmeli ikili karşılaştırmalar sonucunda; 7-8 yaş grubunda olanlar ile 11-12 yaş grubunda olanlar arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. İntravenöz kateter uygulaması işlemi sırasında, sanal gerçeklik gözlüğü ile çizgi film izleyen çocuklar, sanal gerçeklik gözlüğü ile çizgi film izlemeyen çocuklara göre daha az negatif duygusal davranış göstermiştir. Sanal gerçeklik gözlüğü kullanımı çocuk sağlığı hizmetlerinde gelişmekte olan bir teknolojidir, çocuk servislerinde kullanımının teşvik edilmesi önerilmektedir.
The study was carried out in a randomized controlled manner to determine the effect of the virtual reality glasses used during intravenous catheterization on the emotional responses of the child. The sample of the study consisted of 102 children, 51 of whom were in the control group and 51 in the study group, who received treatment in the emergency department between the ages of 7 and 12 for the study. The research was conducted in the emergency room of a State Hospital. Research data were collected with the Descriptive Data Form for Children and the Emotional Manifestation Scale for Children. In the collection of data, the Descriptive Data Form for Children was first filled in for the control and study groupsIn the study group, the video chosen by the child was started to be watched by the child with virtual reality glasses after the tourniquet was attached. During this period, the child was evaluated with the Emotional Appearance Scale for Children. A statistically significant difference was found between the Children's Emotional Appearance Scale scores of the children in the study and control groups (Z=-4.150; p<0.000). Emotional Appearance Scale scores of the children in the study group were statistically significantly lower than the children in the control group. During the intravenous catheter application procedure, children who watched cartoons with virtual reality glasses showed less negative emotional behavior than children who did not watch cartoons with virtual reality glasses.As a result of pairwise comparisons with Bonferroni correction made to determine which group the significant difference originated from; There was a significant difference between the 7-8 age group and the 11-12 age group. The use of virtual reality glasses is a developing technology in child health services, it is recommended to encourage its use in children's services.
URI: https://hdl.handle.net/11499/50330
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10517510.pdf2.32 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

728
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

712
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.