Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/50954
Title: Okul öncesi öğretmenlerinin teknoloji tutumları, pedagojik inanç sistemleri, psikolojik dayanıklılık ve psikolojik iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Other Titles: Investigation of the relationship between preschool teachers' technology attitudes, pedagogical belief systems, psychological resilience and psychological well-being levels
Authors: Aydemir, İrem
Advisors: Adak Özdemir, Atike
Keywords: Okul öncesi öğretmenleri
teknoloji
psikolojik iyi oluş
psikolojik dayanıklılık
Technology attitude
pedagogical belief
psychological well-being
psychological resilience
preschool teacher
Abstract: Bu çalışmanın temel amacı okul öncesi öğretmenlerinin teknoloji tutumları, pedagojik inanç sistemleri, psikolojik iyi oluşları ve psikolojik dayanıklılık düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modelinin kullanıldığı araştırmanın çalışma grubu, 2021-2022 öğretim yılında Isparta il merkezinde devlete bağlı anasınıfı ve anaokullarında görev yapmakta olan 150 okul öncesi öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri “Kişisel Bilgi Formu”, “Okul Öncesi Eğitimde Teknolojik Araç-Gereç Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeği”, “Pedagojik İnanç Sistemleri Ölçeği”, “Psikolojik İyi Oluş Ölçeği” ve “Yetişkinler için Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği” kullanılarak elde edilmiştir. Değişkenler arasındaki ilişkinin belirlenmesinde pearson korelasyon katsayısı ve gruplar arası farklılık için Mann Whitney U ve Tek Yönlü ANOVA analizleri yapılmıştır. Bu araştırmanın bulguları, okul öncesi öğretmenlerinin teknoloji tutum puanları, pedagojik inançları, psikolojik iyi oluş ve psikolojik dayanıklılıkları arasında ilişkiler olduğunu göstermektedir. Ayrıca öğretmenlerin görev yaptıkları okul türü ve mesleki kıdeme göre psikolojik iyi oluşları ve psikolojik dayanıklılığın iki alt boyutundan aldıkları puanlarda farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The main purpose of this study is to examine the relationship between preschool teachers’ technology attitudes, pedagogical belief systems, psychological well-being and psychological resilience levels. The correlational survey model was used in the research. The participants of the study consist of a total 150 preschool teachers whose working in preschool education institutions and kindergarten classroom in the primary school institutions. The data of the study were obtained by using the “Personal Information Form”, “Attitude Scale Towards the Use of Technological Tools and Equipment in Preschool Education”, “Pedagogical Belief Systems Scale”, “Psychological Well-Being Scale” and “Psychological Resilience Scale for Adults”. Pearson correlation coefficient, Mann Whitney U and One Way ANOVA analyzes were performed to find the relations between variables and difference between the groups. The findings of this study show that there are relaionships between preschool teachers’ technology attitude scores, pedagogical beliefs, psychological well-being and psychological resikience. In addition, it was concluded that there was a difference in the scores of the two sub-dimensions of psychological well-being and psychological resilience according to the school type and professional seniority of the teachers.
URI: https://hdl.handle.net/11499/50954
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=r4I1HnmXxFQovUpyAyUmxDle8313fUcTznRZdLvsgNE2Eao-RzYUegrEUWBFZmQi
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10525822.pdf1.69 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

1,214
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

1,094
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.