Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/51766
Title: Opinions of primary school teachers’ on primary school adaptatıon of students with and without pre-school education
Other Titles: Okul öncesi eğitim alan ve almayan öğrencilerin ilkokula uyumlarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri
Authors: Erçakır, Mehmet Çağlayan
Yurdakal, İbrahim Halil
Keywords: Okula Uyum
İlkokul
Okul Öncesi Eğitim
1.Sınıf
Abstract: Öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve psikomotor anlamda hazırbulunuşlukları onların ilkokula uyum sürecini kolaylaştırmaktadır. Onların önkoşul bilgi ve becerileri kazanmalarında, yani okula hazır olmalarında ise okul öncesi eğitim kurumları ciddi bir rol üstlenmektedir. Ülkemizde okul öncesi eğitim zorunlu değildir. Yani çocukların okul öncesi eğitim alıp almaması ailelerin tercihine bağlıdır. Ailelerin okul öncesi eğitimi tercih etmeme nedenlerini; okul öncesi eğitimin ekonomik boyutu, okul öncesi eğitimi gereksiz bulma, okul öncesi eğitim hakkında yeterli bilgiye sahip olmama vb. şeklinde sıralayabiliriz. İlkokul 1.sınıfta öğrencilerden sıraya girme, sınıfını bulma, topluluk içinde uygun davranışlar gösterme, kişisel ihtiyaçlarını öğretmeninden yardım almadan giderme, ince motor kaslarını kullanabilme vb. konularda yeterli beceriyi göstermeleri beklenir. Okul öncesi eğitim alan öğrenciler önceden bu alanlarda gerekli eğitim öğretimi aldıkları için 1.sınıfa daha çabuk uyum sağlamaları beklenir. Bu bağlamda öğretmenler bu süreci diğer öğrencilerin uyum sağlaması için harcayabilir. Ülkemizde her eğitim öğretim yılının başında ilkokul 1.sınıf öğrencileri için bir haftalık okula uyum programı uygulanmaktadır. Bu program ile okul öncesi eğitim almayan öğrencilerin ilkokula uyum sorunlarının giderilmesi hedeflenmektedir. Bu araştırmada öğretmenlerin okul öncesi eğitimi alan ve almayan öğrencilerin birinci sınıfa uyum durumlarına ilişkin görüşlerini tespit etmek amaçlanmıştır. Bu kapsamda araştırma nitel desen üzerine yapılandırılmış olup araştırmanın verileri açık uçlu soru formu ile toplanmıştır. Araştırma kapsamında 42 sınıf öğretmeni örnekleme dâhil edilmiş olup sadece birinci sınıf öğretmenleri ile görüşülmüştür. Bu bağlamda örneklem seçilirken ölçüt örneklem yöntemi temel alınmıştır. Toplanılan veriler alıntılar şeklinde sunulmuştur. Araştırma sonuçlarına bakıldığında; Öğretmenlerin genel görüşüne göre, okul öncesi eğitim alan öğrencilerin 1. sınıfta daha fazla derse katılım isteği olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Okul öncesinde sınıf kurallarını ve ders dinleme becerilerini edindikleri için derse katılım sürecinde daha istekli oldukları belirtilmiştir. Okul Öncesi eğitim alan ve almayan öğrencilerin okuma becerilerindeki farklılıklar ile ilgili öğretmen görüşlerinin sonucunda ortaya çıkan bulgular incelendiğinde genel kanı, okul öncesi eğitim alan öğrencilerin sesleri tanıma ve ayırt etme becerilerini kazanarak gelmeleri onların okuma becerilerini diğer öğrencilere göre daha çabuk kazandıkları yönündedir. Okul Öncesi eğitim alan ve almayan öğrencilerin yazma becerilerindeki farklılıklar ile ilgili öğretmen görüşlerinin sonucunda ortaya çıkan bulgular incelendiğinde yazma becerilerinin de okuma becerilerinde olduğu gibi okul öncesi eğitim alan öğrencilerde daha hızlı kazanıldığı yönündedir.
URI: https://hdl.handle.net/11499/51766
Appears in Collections:Eğitim Fakültesi Koleksiyonu

Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

132
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

80
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check




Altmetric


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.