Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/52450
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorErtuğrul, İrfanen_US
dc.contributor.authorTanrıverdi, Yaseminen_US
dc.date.accessioned2023-09-25T11:22:52Z-
dc.date.available2023-09-25T11:22:52Z-
dc.date.issued2023en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/52450-
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=S2eMu1TIwY_v4mYv58xAr1Zyy5ktXJbRTFJvmW2K-n8uhostOroN0laI0ocDIZGm-
dc.description.abstractGünümüzde, artan rekabet ortamında mevcut durumlarını korumak ve kazançlı bir faaliyet sürdürmek isteyen firmalar için uluslararası pazarlar stratejik bir öneme sahiptir. Uluslararası pazara açılma kararı vermiş bir firmanın hedef pazara giriş stratejisini doğru analiz yaparak seçmesi gerekmektedir. Firmanın açılacağı pazara ilişkin ekonomik, politik, kültürel, coğrafi ve finansal olmak üzere birçok kriter bulunmaktadır ve en uygun uluslararası giriş stratejisini belirleyebilmek için değerlendirileceği kriterler büyük önem taşımaktadır. Bu karar, firmanın uluslararası pazardaki başarısını büyük ölçüde etkilemektedir. Bu tezin amacı, kendi markası olan bir ev tekstili firmasının bulanık çok kriterli karar verme yöntemleri ile uluslararası pazarlara giriş stratejisinin analiz edilmesidir. Çalışmada, öncelikle literatür taraması ve firmada çalışan uzmanların yardımıyla beş kriter ve otuz alt kriter belirlenmiştir. İkinci aşamada Bulanık PIPRECIA yöntemi ile kriter ağırlıkları belirlenmiş, üçüncü aşamada Bulanık TOPSIS yöntemi, Bulanık CODAS yöntemi ve Bulanık EDAS yöntemi ile en iyi uluslararası pazara giriş stratejisinin seçilmesi sağlanmıştır. Sonuçların güvenilirliğini ve doğruluğunu kontrol etmek için duyarlılık analizi yapılmıştır. Alternatif sıralaması sonucu üç yöntem ile de aynı sonuç elde edilmiş ve en uygun uluslararası hedef pazara giriş stratejisi olarak franchise seçilmiştir. Önerilen bulanık modelin, yöneticilere farklı bir bakış açısı sağlayarak uluslararası pazara giriş stratejisi seçiminde yardımcı olması beklenmektedir.en_US
dc.description.abstractNowadays, international markets have a strategic importance for companies that want to maintain their current status and a profitable activity in increasingly competitive environment. A company that has decided to enter the international market should choose its target market entry strategy by making the right analysis. There are many criteria such as economic, political, cultural, geographical and financial regarding the market in which the company will enter and the evaluation criteria in order to determine the most appropriate international entry strategy have great importance. This decision significantly affects the success of the company in the international market. The aim of this thesis is to analyse international market entry strategy of a home textile company that have its own brand with fuzzy multi-criteria decision making methods. In the thesis, firstly with the help of the literature review and the experts working in the company five criteria and thirty sub-criteria have been determined. In the second stage, criteria weights have been determined with Fuzzy PIPRECIA method, and in the third stage, the best international market entry strategy has been selected with Fuzzy TOPSIS method, Fuzzy CODAS method and Fuzzy EDAS method. Sensitivity analysis has been performed to check the reliability and accuracy of the results. As a result of the alternative ranking, the same result has been obtained with all three methods and franchise has been chosen as the most appropriate international target market entry strategy. The proposed method is anticipated to assist managers in choosing an international market entry strategy by providing a different perspective.en_US
dc.language.isotren_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectBulanık Çok Kriterli Karar Verme Yöntemlerien_US
dc.subjectBulanık PIPRECIAen_US
dc.subjectBulanık TOPSISen_US
dc.subjectBulanık EDASen_US
dc.subjectUluslararası Pazarlara Giriş Stratejisien_US
dc.subjectFuzzy Multi-Criteria Decision Makingen_US
dc.subjectFuzzy PIPRECIAen_US
dc.subjectFuzzy TOPSISen_US
dc.subjectFuzzy CODASen_US
dc.subjectFuzzy EDASen_US
dc.subjectInternational Market Entry Strategyen_US
dc.titleBulanık çok kriterli karar verme yöntemleri ile uluslararası pazarlara giriş stratejilerinin analizien_US
dc.title.alternativeAnalysis of international market entry strategies by fuzzy multi-criteria decision making methodsen_US
dc.typeDoctoral Thesisen_US
dc.departmentPAÜ, Enstitüler, Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid837318en_US
dc.description.startpage1en_US
dc.description.endpage176en_US
item.languageiso639-1tr-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypeDoctoral Thesis-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10577214.pdf3.37 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

358
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

976
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.