Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/52485
Title: | Z kuşağı ve kariyer planlama | Other Titles: | Z generation and career planning | Authors: | Abalı, Sibel | Advisors: | Serinkan, Celaleddin | Keywords: | Z Kuşağı Kariyer Kariyer Planı Lise Öğrencileri Generation Z Career Career Plan High School Students |
Abstract: | Her yeni günle birlikte birçok değişime uyanan Z Kuşağı bireyleri bu hızı
yakalayarak diğer kuşaklarla en büyük farkının bu değişimin bir parçası olduğunu
kariyer planı yaparken de ortaya koymaktadır. Küreselleşme ve teknolojik
gelişmeler bireylerin ve örgütlerin kariyer yaklaşımlarında köklü farklılıklar
meydana getirmektedir. Z kuşağı bireylerinin iş yaşamında yerini almaya
başlamasıyla birlikte çalışma hayatında esneklik, dijitalleşme, rekabet,
profesyonelleşme gibi konularda da değişiklikler gözlenmektedir.
Literatüre bakıldığında Z Kuşağı bireylerinin kariyer yaklaşımları üzerine yapılmış
çalışmaların çok az sayıda olduğu görülmektedir. Bu çalışmada Z Kuşağının kariyer
planı üzerinde durulmakta, temel kuşaklar ve Z Kuşağı kavramsal olarak
açıklanmaktadır. Lise eğitimi devam eden Z Kuşağı bireylerinin demografik
bilgileri analiz edilerek güncel kariyer yaklaşımları incelenmektedir. “2005-2009”
doğumlu 130 lise öğrencisinin anket verileri analiz edilerek değerlendirilmiştir.
Yapılan analizler sonucunda Kariyer beklentisinin evlilik-aile boyutunda, cinsiyet
ve anne mesleğine; din-toplum boyutunda ise cinsiyet anne eğitim durumuna göre
farklılık gösterdiğini ortaya koymuştur. Individuals of Generation Z, who wake up to many changes with each new day, catch this speed and reveal that their biggest difference with other generations is a part of this change while making their career plans. Globalization and technological developments create radical differences in the career approaches of individuals and organizations. With the beginning of generation Z individuals to take their place in business life, changes are observed in business life such as flexibility, digitalization, competition and professionalization. When we look at the literature, it is seen that there are very few studies on the career approaches of Generation Z individuals. In this study, the career plan of Generation Z is emphasized, and the basic generations and Generation Z are explained conceptually. Current career approaches are examined by analyzing the demographic information of Generation Z individuals who continue their high school education. The survey data of 130 high school students born in 2005-2009 were analyzed and evaluated. As a result of the analysis, career expectation in terms of marriage-family, gender and mother's profession; in the religion-society dimension, it was revealed that gender differs according to the education level of the mother. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/52485 |
Appears in Collections: | Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
sibel abalı tez.pdf | 1.36 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
782
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
1,376
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.