Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/52532
Title: | Erken çocukluk öğretmenlerinin acil uzaktan eğitime ilişkin görüşleri | Other Titles: | Early childhood teachers views on emergency remote teaching (ERT) | Authors: | Aykar, Ayfer Nurrp Yurdakal, İbrahim Halil |
Keywords: | Erken Çocukluk Dönemi Acil Uzaktan Eğitim Erken Çocukluk Dönem Öğretmenleri Early Childhood Emergency Remote Teaching Early Childhood Educator |
Abstract: | Bu araştırmada erken çocukluk döneminde eğitim veren öğretmenlerin acil uzaktan eğitim sürecine dair düşünceleri; süreç içerisinde karşılaştıkları zorluklar ve bu zorlukları nasıl çözüme kavuşturdukları incelenmiştir. Nitel desenlerden durum çalışmasına uygun olarak yapılandırılan araştırmada katılımcılar amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yolu ile belirlenmiştir. Bu bağlamda örneklem seçiminde ölçüt olarak öğretmenlerin erken çocukluk dönem çocuklarıyla çalışıyor olmaları ve acil uzaktan eğitim sürecinde eğitim vermiş olmaları belirlenmiştir. Bu yöntemle belirlenen her biri farklı şehir ve okullarda görev yapan 25 erken çocukluk dönem öğretmeni çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Yarı yapılandırılmış görüşme formları ile toplanan araştırma verileri içerik analizi ile incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenler özellikle internet erişimi, materyal ve teknolojik araç gereçlere erişim konusunu göz önüne alarak sürecin fırsat eşitliği ilkesine uygun olarak yapılamadığını, aile yaşantılarının eğitime olumsuz şekilde yansıdığı, alt yapı sorunlarının süreci olumsuz etkilediğini, çocukların ekranda uzun süre kalmaları sonucu sürecin özellikle göz sağlığını olumsuz etkilediğini ve özellikle çocukların bazı gelişim dönemlerinde sorunlar yaşadıklarını belirtmektedir. Bunun yanı sıra öğretmenler acil uzaktan eğitim sürecinde aile-öğretmen iletişimin daha etkin olduğunu öne sürmektedir. Araştırma sonuçlarına bakıldığında salgın ve benzeri olumsuz durumların yakın gelecekte tekrar olabileceği göz önüne alınarak özellikle internet erişimi ve alt yapı gibi sorunların giderilmesi gerekliliği bununla birlikte uzaktan eğitim sürecinde öğrencilerin gelişimsel özellikleri dikkate alınarak hibrit tarzı eğitim modellerinin uygulanması gerektiği önerilmektedir. In this study, the thoughts of teachers who teach in early childhood, about the emergency distance education process; It was aimed to examine the difficulties and problems faced during the process and how they solved them. In the study, which was structured in accordance with the case study, one of the qualitative designs, the participants were determined by sampling criteria in purposeful sampling methods. In this context, it was determined that the teachers were working with early childhood children and provided education in the emergency distance education process as criteria in the selection of samples to represent the universe. 25 early childhood teachers determined by this method, each working in different cities and schools, constitute the sample of the study. The research data collected with semistructured interview forms were analyzed with content analysis. According to the results of the research, teachers especially considering the issue of internet access, access to materials and technological equipment, and that the process cannot be carried out in accordance with the principle of equal opportunity, family life reflected negatively on education, infrastructure problems affect the process negatively, children stay on the screen for a long time, especially the eye health of the process. It states that it affects negatively and especially children experience problems in some developmental periods. In addition, teachers argue that family-teacher communication is more effective in the emergency distance education process. Considering the results of the research, considering that pandemics and similar negative situations may recur in the near future, it is suggested that problems such as internet access and infrastructure should be eliminated, and that hybrid style education models should be implemented by considering the developmental characteristics of students in the distance education process. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/52532 |
Appears in Collections: | Eğitim Fakültesi Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10.52105-temelegitim.3.2.1-1662196.pdf | 679.66 kB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
62
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
20
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.