Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/52537
Title: | Yaratıcı okuma çalışmalarının ilkokul 4. sınıflarda okuma tutumuna ve okuma başarısına etkisi | Other Titles: | The effect of creative reading studies on reading attitude and reading achievement in 4th grade students | Authors: | Yurdakal, İbrahim Halil Susar Kırmızı, Fatma |
Keywords: | Creativity reading creative reading reading achievement reading attitude Yaratıcılık okuma yaratıcı okuma okuma başarısı okuma tutumu |
Abstract: | In this study, it was tried to determine the effect of creative reading on reading achievement and reading attitude. The present study employs an experimental research methodology using pre-test post-test control group design. The sampling of the study is composed of two classes of fourth grade students attending a school affiliated to the Ministry of National Education (MoNE). Experimental and control groups each consist of 19 students. As the data collection tools, the “attitudes toward reading” and “reading achievement” scales developed by the researcher were used. The findings based on 14 weeks of treatment can be summarized as follows: In the Turkish lessons (experimental group) structured by creative reading, students' attitudes towards reading and reading achievement increased. The reading achievement of the control group increased with not being meaningful, there was a significant decrease in reading attitudes. The findings of the current study revealed that creative reading practices have positive effects on students' reading achievement and attitudes toward reading. Bu çalışmada yaratıcı okumanın, okuma başarısına ve okuma tutumuna ilişkin etkisi belirlenmeye çalışılmıştır. Ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desene göre desenlenen çalışmanın örneklemini 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Denizli ili Pamukkale ilçesi MEB’e bağlı bir ilkokulda öğrenim gören iki dördüncü sınıf oluşturmaktadır. Deney ve kontrol grupları 19 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama sürecinde araştırmacılar tarafından geliştirilen “okumaya yönelik tutum” ve “okuma başarısı” ölçekleri kullanılmıştır. 14 haftalık uygulama sonucunda ortaya çıkan bulgular şu şekilde özetlenebilir: Yaratıcı okuma ile yapılandırılan Türkçe derslerinde (deney grubu) öğrencilerin okumaya yönelik tutumları ve okuma başarıları artış gösterirken, kontrol grubunun okuma başarısı anlamlı olmamakla birlikte artış göstermiş, okuma tutumlarında ise anlamlı düzeyde düşüşler yaşanmıştır. Sonuç olarak araştırma sonucunda yaratıcı okuma uygulamalarının öğrencilerin okuma başarılarını ve okumaya yönelik tutumlarını olumlu yönde etkilediği tespit edilmiştir. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/52537 |
Appears in Collections: | Eğitim Fakültesi Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10.32570-ijofe.538115-1026930.pdf | 378.3 kB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
62
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
26
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.