Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/52540
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorYurdakal, İbrahim Halilen_US
dc.date.accessioned2023-10-04T13:11:07Z-
dc.date.available2023-10-04T13:11:07Z-
dc.date.issued2020en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/52540-
dc.description.abstractÖğretmen adayları mesleğe başlama sürecinde bir takım sınavlara girmektedir. Uzun yıllar KPSS ile atamalar yapılırken 2016 yılı itibari ile KPSS’nin yanı sıra sözlü olarak yapılan mülakat sınavı da atamalarda bir ölçüt olmuş ve öğretmen adayları iki basamaklı bir sınav sistemi ile mesleğe atanmaya başlamışlardır. Bu araştırmada öğretmen adaylarının KPSS, mülakat ve atanma sürecine ilişkin algılarını tespit etmek amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı araştırmada örneklemi belirlemede amaçlı örnekleme modeli kullanılmıştır. Birinci ve dördüncü sınıfta eğitim gören 200 öğretmen adayı araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında verilerin toplanmasında Yurdakal ve Çakıroğlu (2018) tarafından geliştirilen “Öğretmen Adaylarının KPSS, Mülakat ve Atanma Sürecine İlişkin Algılarını Tespit Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma kapsamında öğretmen adaylarının KPSS, atanma ve mülakata yönelik algıları ve bu algıların cinsiyet ile sınıf düzeyine göre farklılaşma düzeyleri incelenmiştir. Araştırma bulgularına bakıldığında öğretmen adaylarının KPSS, mülakat ve atanma sürecine ilişkin algıları orda düzeyde çıkmıştır. Bu algılar cinsiyete göre anlamlı bir farklılık arz etmez iken sınıf düzeyine göre anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Birinci sınıfta okuyan öğretmen adaylarının algıları dördüncü sınıfta okuyan adaylardan anlamlı düzeyde yüksek çıkmıştır.-
dc.description.abstractThe pre-service teachers take some exams during the process of starting their profession. Whereas the recruitment process were carried out through the public personnel selection exam (PPSE) for many years, the verbal interview exam has become a criterion in the recruitment process since PPSE in 2016, and the pre-service teachers started to be assigned to the profession through a two-step examination system. In this study, it was aimed to determine the perceptions of pre-service teachers about the process of PPSE, interview, and recruitment process. In the research, in which correlational survey model was used, a purposeful sampling model was conducted so as to determine the sample. The sample of the research consists of 200 pre-service teachers who are studying at first and fourth grades. “Determination Scale of the Perceptions of Pre-Service Teachers about the Process of PPSE, Interview, and Assignment” generated by Yurdakal & Cakıroglu (2018) was used in collecting data within the scope of the research. The perceptions of preservice teachers about PPSE, interview, and recruitment process and the variation levels of these perceptions according to gender and grade were examined within the scope of the study. When the findings obtained in the research are examined, it is seen that the perceptions of pre-service teachers about the process of PPSE, interview, and recruitment process are at moderate level. Whereas these perceptions did not show a significant difference in term of gender, there was a significant difference as regard grade. The perceptions of the pre-service teachers studying at the first grade were significantly higher than the perceptions of the fourth-grade pre-service teachers.-
dc.language.isoenen_US
dc.relation.ispartofTÜBAV Bilim-
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectÖğretmen-
dc.subjectatama-
dc.subjectKPSS-
dc.subjectmülakat-
dc.subjectnicel araştırma-
dc.subjectTeacher-
dc.subjectrecruitment process-
dc.subjectPPSE-
dc.subjectinterview-
dc.subjectquantitative research-
dc.titleÖğretmen adaylarının kpss, mülakat ve atanma sürecine ilişkin algılarının belirlenmesien_US
dc.title.alternativeDetermination of the perceptions of pre-service teachers about ppse, interview, and recruitment process-
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.volume13-
dc.identifier.issue1-
dc.identifier.startpage85-
dc.identifier.endpage94-
dc.authorid0000-0002-6333-5911en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
item.languageiso639-1en-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.openairetypeArticle-
crisitem.author.dept09.03. Basic Education-
Appears in Collections:Eğitim Fakültesi Koleksiyonu
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

132
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

70
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.