Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/52597
Title: | Okul müdürlerinin yönetsel iletişim stilleri ile öğretmenlerin örgütsel sinizm düzeyleri arasındakı ilişki | Other Titles: | The relationship between managerial communication styles of school principals and organizational cynicism levels of teachers | Authors: | Görgülü Güvenir, Nesrin | Advisors: | Tanrıöğen, Abdurrahman | Keywords: | Öğretmen okul yöneticisi yönetsel iletişim stilleri örgütsel sinizm. Teacher school administrator managerial communication styles organizational cynicism |
Abstract: | Bu çalışmanın amacı; öğretmen görüşlerine göre okul müdürlerinin yönetsel iletişim stilleri ile öğretmenlerin örgütsel sinizm düzeyleri arasındaki ilişkinin ortaya konmasıdır. Araştırmanın evreni, 2022-2023 öğretim döneminde Denizli ili Merkez ilçelerindeki Anadolu liselerinde görev yapan öğretmenlerden oluşmaktadır. Nicel veriler için elektronik ortamda ve elden ulaştırılarak ölçek gönderilen 306 öğretmen araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırmada genel tarama modeli ve genel tarama modellerinden ise ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır Çalışmada, Samancıoğlu ve Bağlıbel (2018) tarafından geliştirilen Yönetimsel İletişim Stilleri Ölçeği ve Kalağan (2009) tarafından geliştirilen Örgütsel Sinizm Ölçeği uygulanmıştır. Araştırmanın sonucuna göre; okul müdürlerinin yönetimsel iletişim stilleri ile öğretmenlerin örgütsel sinizm düzeyleri arasında negatif yönlü yüksek düzeyde bir ilişki görülmüştür. Buna göre; öğretmen görüşlerine göre okul müdürlerinin yönetsel iletişim stillerini benimsemeleri arttıkça öğretmenlerin örgütsel sinizm düzeylerinin düştüğü anlamına ulaşılmaktadır. Basit doğrusal regresyon analizi sonuçlarına göre, okul müdürlerinin yönetimsel iletişim stillerinin örgütsel sinizmin anlamlı bir yordayıcısı olduğu bulunmuştur The aim of this study is to reveal the relationship between school principals' managerial communication styles and teachers' organizational cynicism levels according to teachers' opinions. The universe of the research consists of teachers working in Anatolian high schools in the central districts of Denizli province in the 2022-2023 academic year. For quantitative data, 306 teachers, who were sent electronically and hand-delivered scales, constituted the sample of the research. General scanning model and relational scanning model, one of the general scanning models, were used in the study. In the study, the Managerial Communication Styles Questionnaire developed by Samancıoğlu and Bağlıbel (2018) and the Organizational Cynicism Questionnaire developed by Kalağan (2009) were applied. According to the results of the research; there was a high negative correlation between school principals' managerial communication styles and teachers' organizational cynicism levels. According to teachers' opinions, it is understood that as school principals' adoption of managerial communication styles increases, teachers' organizational cynicism levels decrease. As a conclusion of the results of simple linear regression analysis, it was found that school principals' managerial communication styles were a significant predictor of organizational cynicism. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/52597 https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kIrIdtdJ31bRgjb6fHvMUY0lI3_WzbXX_UZ6ZyNj0t1tASgjx2Ww4MjcsoVVcQW9 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10520899.pdf | 2.07 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
100
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
254
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.