Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/52597
Title: Okul müdürlerinin yönetsel iletişim stilleri ile öğretmenlerin örgütsel sinizm düzeyleri arasındakı ilişki
Other Titles: The relationship between managerial communication styles of school principals and organizational cynicism levels of teachers
Authors: Görgülü Güvenir, Nesrin
Advisors: Tanrıöğen, Abdurrahman
Keywords: Öğretmen
okul yöneticisi
yönetsel iletişim stilleri
örgütsel sinizm.
Teacher
school administrator
managerial communication styles
organizational cynicism
Abstract: Bu çalışmanın amacı; öğretmen görüşlerine göre okul müdürlerinin yönetsel iletişim stilleri ile öğretmenlerin örgütsel sinizm düzeyleri arasındaki ilişkinin ortaya konmasıdır. Araştırmanın evreni, 2022-2023 öğretim döneminde Denizli ili Merkez ilçelerindeki Anadolu liselerinde görev yapan öğretmenlerden oluşmaktadır. Nicel veriler için elektronik ortamda ve elden ulaştırılarak ölçek gönderilen 306 öğretmen araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırmada genel tarama modeli ve genel tarama modellerinden ise ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır Çalışmada, Samancıoğlu ve Bağlıbel (2018) tarafından geliştirilen Yönetimsel İletişim Stilleri Ölçeği ve Kalağan (2009) tarafından geliştirilen Örgütsel Sinizm Ölçeği uygulanmıştır. Araştırmanın sonucuna göre; okul müdürlerinin yönetimsel iletişim stilleri ile öğretmenlerin örgütsel sinizm düzeyleri arasında negatif yönlü yüksek düzeyde bir ilişki görülmüştür. Buna göre; öğretmen görüşlerine göre okul müdürlerinin yönetsel iletişim stillerini benimsemeleri arttıkça öğretmenlerin örgütsel sinizm düzeylerinin düştüğü anlamına ulaşılmaktadır. Basit doğrusal regresyon analizi sonuçlarına göre, okul müdürlerinin yönetimsel iletişim stillerinin örgütsel sinizmin anlamlı bir yordayıcısı olduğu bulunmuştur
The aim of this study is to reveal the relationship between school principals' managerial communication styles and teachers' organizational cynicism levels according to teachers' opinions. The universe of the research consists of teachers working in Anatolian high schools in the central districts of Denizli province in the 2022-2023 academic year. For quantitative data, 306 teachers, who were sent electronically and hand-delivered scales, constituted the sample of the research. General scanning model and relational scanning model, one of the general scanning models, were used in the study. In the study, the Managerial Communication Styles Questionnaire developed by Samancıoğlu and Bağlıbel (2018) and the Organizational Cynicism Questionnaire developed by Kalağan (2009) were applied. According to the results of the research; there was a high negative correlation between school principals' managerial communication styles and teachers' organizational cynicism levels. According to teachers' opinions, it is understood that as school principals' adoption of managerial communication styles increases, teachers' organizational cynicism levels decrease. As a conclusion of the results of simple linear regression analysis, it was found that school principals' managerial communication styles were a significant predictor of organizational cynicism.
URI: https://hdl.handle.net/11499/52597
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kIrIdtdJ31bRgjb6fHvMUY0lI3_WzbXX_UZ6ZyNj0t1tASgjx2Ww4MjcsoVVcQW9
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10520899.pdf2.07 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

100
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

254
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.