Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/52609
Title: | Bir zanaat olarak 4-6 yaş Kur’an kursu öğreticiliği | Other Titles: | 4-6 year old Qur’an course teaching as a craft | Authors: | Karabulut, Tuğba | Advisors: | Öncü, Ali | Keywords: | Din Eğitimi 4-6 Yaş Kur’an Kursu Kur’an Kursu Öğreticisi Meslek Eğitim Religious Education Qur’an Teaching Courses for 4-6 Ages Qur’an Teaching İnstructor Job Education |
Abstract: | Bu çalışmanın konusu 4-6 yaş Kur’an kursu öğreticilerinin bir zanaat olarak mesleki icraları ve bu mesleki icralarına yönelik aldıkları eğitimlerdir. Buradan hareketle çalışmamızın amacı ilahiyat fakültelerinden mezun olup Kur’an kursu öğreticiliğine atanan kişilerin mesleki deneyimleri ve bunları nasıl anlamlandırdıklarını değerlendirmektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden birisi olan fenomenolojik desen kullanılmıştır. Amaçlı örneklem çeşitlerinden kartopu ve ölçüt örneklem uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 11 farklı ilde görev yapan 27 Kur’an kursu öğreticisidir. Görüşmede katılımcılara yöneltilen sorular neticesinde iki tema ortaya çıkmıştır. Bu temalar eğitim ve performans şeklinde ele alınmıştır. Eğitim teması kurumsal (ilahiyat) ve bireysel eğitim kategorisi şeklinde ayrılmıştır. Kurumsal eğitim (ilahiyat eğitimi), mesafe, hasret, körelme, verimsiz (eksiklik) olarak alt kodlarla ele alınmıştır. Bireysel eğitim sertifika, seminerler ve bireysel çaba olarak değerlendirilmiştir. Performans teması ise performansla ilgili sınıf içi maddi unsurlar, manevi unsurlar, sınıf dışı unsurlar ve öğreticilere göre performans icrasına katkı sağlayan nitelikler şeklinde ele alınmıştır. Performansla ilgili sınıf içi maddi unsurlar pedagojik yeterlilik ve alt kodları, tecrübe ve yetenek kodları şeklinde yorumlanmıştır. Performansla ilgili sınıf içi manevi unsurlar yakınlık, geleceği inşa, duygusal annelik, hayat tarzı, tatmin ve coşku alt kodlarıyla ifade edilmiştir. Performansla ilgili sınıf dışı unsurlar velilerle ilişki ve alt kodları, ekonomi, kariyer ve kurumsal ilişki olarak yorumlanmıştır. Öğreticilere göre performans icrasına katkı sağlayan nitelikler güç, fedakârlık, ilgi, bakım, sabır, yenilenebilirlik şeklinde ele alınmıştır. Öğreticilerin ilahiyat eğitimleriyle kurdukları bağın mesleklerini değerlendirme ve icra etmelerinde farklı bir çerçeveden bakmalarına sebep olduğu görülmüştür. Bu çerçevede çalışmanın sonuç bölümünde bazı önerilere yer verilmiştir. The subject of this study is the professional performance of 4-6 year old Qur'an course teachers as a craft and their training for doing this profession. From this point of view, the aim of our study is to evaluate the professional experiences of the people who graduated from the faculties of theology and were appointed to teachers the Qur'an courses and how they to give the meaning of these. In this study, the phenomenological research method, which is one of the qualitative research methods, was used. Snowball technique and criterion sampling, which are among the purposeful sampling types, were applied. The study group of the research is 27 Quran course teachers working in 11 different cities. As a result of the questions asked to the participants in the interview, two themes emerged. These themes were addressed in the form of education and performance. The education theme is divided into institutional (theology) and individual education categories. Institutional education (theology education), distance, longing, atrophy, inefficient (deficiency) were handled with sub-codes. Individual training is evaluated as certificate, seminars and individual effort. The performance theme has been handled as in-class material elements, moral elements, out-of-class elements and qualities that contribute to performance performance according to the teachers. In-class material elements related to performance have been interpreted as pedagogical competence and its sub-codes, experience and ability codes. In-class spiritual elements related to performance are expressed with sub-codes of intimacy, building the future, emotional motherhood, lifestyle, satisfaction and enthusiasm. Out-of-class elements related to performance have been interpreted as relationship with parents and its sub-codes, economy, career and institutional relationship. According to the instructors, the qualities that contribute to the performance are considered as strength, sacrifice, interest, care, patience, and renewability. It has been seen that the bond that the teachers established with their theology education caused them to look at them from a different perspective in evaluating and performing their profession. In this context, some suggestions are given in the conclusion part of the study. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/52609 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10502078.pdf | 1.21 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
414
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
1,120
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.