Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/52686
Title: | Muğla iline bağlı Bilim ve Sanat Merkezlerinde verilen görsel sanatlar eğitimine yönelik yönetici, öğretmen, öğrenci ve velilerin görüşleri | Other Titles: | Opinions of administrators, teachers, students and parents regarding visual Arts Education in Science and Art Centers in the province of Muğla | Authors: | Gökalp, Aslı | Advisors: | Yerli, Serdal | Keywords: | Özel eğitim bilim ve sanat merkezleri görsel sanat eğitimi özel yetenekli öğrenci Special education science and art centers visual arts education gifted students |
Abstract: | Bu araştırmanın temel amacı, Muğla ilindeki Bilim ve Sanat Merkezleri'nde sunulan görsel
sanatlar programlarının özel yetenekli öğrenciler için yeterliliği, merkezlerin fiziksel
altyapısı ve maddi imkânlarının değerlendirilmesi, öğrenci tanılama ile seçme sınavlarının
güvenilirliği; yönetici, öğrenci, öğretmen ve velilerin görüşlerine göre belirlenmesidir. Bu
amaç doğrultusunda, yöneticiler, öğretmenler, öğrenciler ve velilerin merkezlerdeki görsel
sanatlar eğitimine ilişkin algıları ve farkındalıkları tespit edilmiştir. Merkezlerin görsel
sanatlar alanındaki eğitim ve seçme sınavlarına yönelik yeterlilik düzeyini belirlemek ve
tespit edilen bulgularla ilgili öneriler sunulmuştur. Çalışmada ayrıca Muğla ilindeki ilçeler
arasındaki farklılıkların belirlenmesi ve özel yetenekli çocukların eğitimlerinin geliştirilmesi
için öneriler sunulması hedeflenmiştir. Araştırma, 2022-2023 eğitim-öğretim yılı içerisinde
Muğla'nın 6 Bilim ve Sanat Merkezinde (Muğla, Fethiye, Bodrum, Milas, Marmaris ve
Köyceğiz) görev yapan 6 yönetici ve 8 görsel sanatlar öğretmeni, görsel sanatlar eğitimine
devam eden 83 öğrenci ve 80 veli ile yürütülmüştür. Araştırmada, nicel araştırma yönteminin
genel tarama modeli kullanılmıştır. Görsel sanatlar görüşme anketi başlıklı anket tüm
katılımcılara uygulanmıştır. Araştırma süreci, anketin uyarlanması ve uygulanması, verilerin
istatistiksel olarak analiz edilmesi ve yorumlanması şeklinde gerçekleştirilmiştir. Nicel
verilerin istatistiksel olarak değerlendirilmesinde, betimsel istatistiksel frekans ve yüzde
çözümlemeler, aritmetik ortalama, standart sapma, ilçe değişkenleri arasında anlamlı fark
vii
olup olmadığını belirlemek için KWH (Kruskal Wallis H-Testi) kullanılmıştır.
Merkezlerdeki görsel sanatlar eğitimi, maddi olanak, fiziki donanım ve seçme ile tanılama
boyutlarına göre kadınların erkeklere nazaran ankete daha olumlu yaklaştıkları, yaş
faktöründe ise genç yaşlarda olan katılımcıların olgun yaştakilere göre daha olumlu
yaklaştıkları, eğitim seviyesi yükseldikçe ise olumsuz bir tutum edindikleri görülmüştür.
İlçelere göre bakıldığında çok büyük farklar olmamakla birlikte, bilim ve sanat
merkezlerindeki görsel sanatlar eğitimi olumlu değerlendirilmiştir. Bu sonuçlar, cinsiyet, yaş
ve eğitim gibi değişkenleri, bireylerin görsel sanatlar eğitimine olan tutumlarını az da olsa
etkilediğini göstermektedir. Ankete katılanlar arasında yapılan bir araştırmaya göre,
merkezlerdeki görsel sanatlar eğitimi, maddi olanak, fiziki donanım ve seçme ile tanılama
boyutlarına göre kadınların erkeklere oranla daha olumlu bir tutum sergilediği görülmüştür.
Yaş faktöründe ise genç katılımcıların, olgunlara oranla daha olumlu bir görüşe sahip olduğu
tespit edilmiştir. Eğitim seviyesi yükseldikçe ise olumsuz bir tutum edinildiği görülmüştür.
İlçelere göre bakıldığında, bilim ve sanat merkezlerindeki görsel sanatlar eğitimi
yöneticilerinin Muğla ve Fethiye, öğretmenlerinin Marmaris, öğrencilerinin Marmaris,
velilerinin ise Fethiye'de olumlu bulunduğu görülmüştür. Görsel sanatlar öğretmenleri,
öğrenciler ve veliler arasındaki merkezlerde verilen görsel sanatlar eğitim programlarının
tam gün eğitime dönüştürülmesinin, gerekli sosyal yaşam için zamanın sağlanması
bakımından önemli olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, öğrencilerin sanat eğitimlerinin
bütüncül olarak desteklenmesinin tüm katılımcılar açısından önemli olduğu ortaya çıkmıştır.
Öğrencilerin yükseköğrenimde konusunda uzman hocalardan ders alabilme, üniversitelerin
fiziki imkânlarından yararlanabilme olasılığının arttırılması gerektiği vurgulanmıştır.
Öğretmenler, öğrenciler ve veliler, merkezlerin maddi olanaklar ve fiziki donanım boyutuna
ilişkin olarak yeterli araç gereç ve görsel sanatlar uygulamaları yapmak için yeterli iç ve dış
mekân imkânlarına sahip olmadıklarını düşündüklerini belirtmişlerdir. Ancak yöneticiler,
böyle bir fiziki imkânsızlığın olmadığını savunmuşlardır. Tüm katılımcıların ortak görüşü,
merkezlerdeki görsel sanatlar seçimine ilişkin öğrenci tanılama yöntemlerinin yeterli ve
uygun olmadığıdır. Özel yetenekli öğrencilerin tanılaması için gözlem ve portfolyo (ürün
dosyası) gibi alternatif seçme yöntemlerinin eklenmesi gerektiği vurgulanmıştır. Ayrıca,
öğretmenlerin ve yöneticilerin özel eğitim konusunda desteklenmesinin önemli olduğu
belirtilmiştir. The main purpose of this research is to evaluate the adequacy of the visual arts programs offered to specially talented students in Science and Art Centers in Muğla province, to assess the physical infrastructure and material resources of the centers, to examine the reliability of student identification and selection exams, and to determine the perceptions and awareness of administrators, students, teachers, and parents regarding visual arts education in the centers. In line with this aim, the perceptions and awareness of administrators, teachers, students, and parents regarding visual arts education in the centers were determined. The level of competence of the centers in visual arts education and selection exams was determined, and recommendations were made based on the findings. The study also aimed to identify the differences among the districts in Muğla and provide recommendations for improving the education of specially talented children. The research was conducted with six administrators and eight visual arts teachers working in six Science and Art Centers (Muğla, Fethiye, Bodrum, Milas, Marmaris, and Köyceğiz) in Muğla during the 2022-2023 academic year, 83 students receiving visual arts education, and 80 parents. The general survey model of quantitative research method was used in the study. The survey titled "Visual Arts Interview Questionnaire" was administered to all participants. The research process was carried out in the form of adapting and applying the questionnaire, analyzing and interpreting the data statistically. Descriptive statistical frequency and percentage analyses, arithmetic mean, standard deviation, and KWH (Kruskal Wallis H-Test) were used to determine ix whether there was a significant difference between district variables in the statistical evaluation of quantitative data. It was observed that women had a more positive attitude towards the visual arts education in the centers than men in terms of visual arts education, material resources, physical infrastructure, and selection and identification, and young participants had a more positive attitude than older participants in terms of age factor, whereas they adopted a negative attitude as the education level increased. Although there were no significant differences between the districts, visual arts education in Science and Art Centers was evaluated positively. These results indicate that variables such as gender, age, and education slightly affect individuals' attitudes towards visual arts education. According to a research conducted among the participants of the survey, it was observed that women had a more positive attitude towards visual arts education in the centers than men in terms of visual arts education, material resources, physical infrastructure, and selection and identification. It was also determined that young participants had a more positive attitude than older participants in terms of age factor, and a negative attitude was adopted as the education level increased. When looked at according to the districts, it was observed that the visual arts education in Science and Art Centers was positively evaluated by the administrators in Muğla and Fethiye, the teachers in Marmaris, the students in Marmaris a positive attitude towards visual arts education in the centers. These results indicate that variables such as gender, age, and education level have some influence on individuals' attitudes towards visual arts education. According to a survey conducted among the participants, it was found that women had a more positive attitude towards visual arts education in the centers compared to men, in terms of material opportunities, physical equipment, and selection and diagnosis dimensions. In terms of age, it was found that young participants had a more positive view than mature ones. As the education level increased, however, a negative attitude was adopted. When looked at by districts, visual arts education in science and art centers was evaluated positively overall, with the managers and teachers in Muğla and Fethiye, the students in Marmaris, and the parents in Bodrum expressing the most positive opinions. In conclusion, the study aimed to evaluate the sufficiency of the visual arts programs offered in the Science and Art Centers in Muğla for gifted students, to assess the physical infrastructure and financial resources of the centers, and to determine the reliability of student identification and selection exams. In this regard, the perceptions and awareness of administrators, teachers, students, and parents regarding visual arts education in the centers were identified. The level of competence in visual arts education and selection exams in the centers was determined, and recommendations were made based on the x findings. The study also aimed to identify differences among districts in Muğla and to make recommendations for improving the education of gifted children. The survey method was used in the study, and a survey entitled "Visual Arts Interview Questionnaire" was applied to all participants. The study process consisted of adapting and implementing the questionnaire, analyzing and interpreting the data statistically. Descriptive statistical frequency and percentage analyzes, arithmetic mean, standard deviation, and KWH (Kruskal Wallis H-Test) were used to determine whether there were significant differences between district variables in the statistical evaluation of quantitative data. Overall, the study found that visual arts education in Science and Art Centers in Muğla is evaluated positively, with some variations based on gender, age, education level, and districts. The results of the study provide valuable insights for policymakers and educators to improve the education of gifted children in visual arts in Muğla. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/52686 https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=G_oJ1rKE4SgJUkomyAKpR4UHkpqsbXyJGEVCqNkPIHQo_O0ZuzijqhrSBnwATo3G |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10536271.pdf | 1.55 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
218
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
224
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.