Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/52739
Title: Uzun süreli spor eğitim modeli uygulamalarında öğretmen ve öğrenci deneyimlerinin incelenmesi: Bir eylem araştırması
Other Titles: Examination of teacher's and students' experiences in a long-term sports education model seasons: An action research study
Authors: Çangir, Osman Kürşad
Advisors: Hünük, Deni̇z
Keywords: Eğitim ve Öğretim
Education and Training
Spor
Beden Eğitimi
Model Temelli Beden Eğitimi
Spor Eğitim Modeli
Eylem Araştırması
Physical Education
Model-Based Physical Education
Sports Education Model
Action Research
Publisher: Pamukkale University
Abstract: Giriş ve Amaç: Bu araştırmanın amacı, üç dönem boyunca model temelli (Spor Eğitim Modeli) beden eğitimi dersine katılan öğretmen ve öğrencilerin deneyimlerinin incelenmesidir. Yöntem: Eylem araştırması deseninin kullanıldığı bu araştırmanın örneklemini, üç dönem (1,5 yıl) boyunca SEM ile beden eğitimi dersi işleyen beden eğitimi ve spor öğretmeni ve bu derse katılan dokuz öğrenci (dört erkek- beş kız) oluşturmaktadır. Öğretmen, üç dönem boyunca üç farklı branşta (bowling, dart, badminton) ilk iki dönem uzaktan ve üçüncü dönem ise yüz yüze eğitim yoluyla SEM kullanarak derslerini işlemiş ve her dönem sonunda öğrencilerinden topladığı verilerle bir sonraki dönem için dersini yeniden tasarlamıştır. SEM'in birinci, ikinci ve üçüncü dönem uygulamalarının sonunda uzman danışman (tez danışmanı) modeli uygulayan öğretmen ile her dönem sonunda birer adet olmak üzere toplam üç yarı-yapılandırılmış bireysel görüşme; öğrenciler ile ise SEM'deki rolleri özelinde (antrenör, hakem, basın görevlisi) üçer adet odak grup görüşmesi (toplamda 9 görüşme) gerçekleştirmiştir. Ayrıca öğretmenin üç dönem boyunca tuttuğu alan notları da veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde sürekli karşılaştırmalı içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Bulgular: Yapılan içerik analizi sonucunda üç dönem boyunca spor eğitimi modeli ile beden eğitimi ve spor dersi işleyen öğretmenin deneyimlerine ilişkin bulgular iki tema altında toplanmıştır. 1) Öğretmenin öğrenme ortamı ve öğretimini geliştirmesi 2) Öğretmenin rolünün değişimi. Üç dönem boyunca SEM'e katılan öğrencilerin deneyimlerine ilişkin bulgular ise dört tema altında toplanmıştır. 1) Sosyal-duyuşsal gelişim 2) Rolde ilerleme 3) Teknolojinin katkıları 4) Öğrenme topluluğu oluşumu. Sonuç: Sonuç olarak, uzun süreli SEM ile beden eğitimi dersi işleyen öğretmenin süreçte rolünün değiştiği, daha çok rehber rolü sergileyerek öğretimi ve öğrenme ortamını geliştirdiği, öğrencilerin de sosyal-duyuşsal alanda geliştikleri, sınıf içerisinde farklı öğrenme toplulukları oluşturarak rollerinde ilerledikleri görülmektedir. Bu nedenle model temelli beden eğitimi uygulamalarında öğretmenin öğrencilerden veri toplayarak ders tasarımını, öğretimini ve öğrenme ortamını geliştirmesi ve bu uygulamaların uzun süreli olarak sürdürülmesi önerilmektedir.
Introduction and Purpose: The purpose of this study was to examine the experiences of a teacher and students who participated in a model-based (sports education model) physicaleducation course for three consecutive semesters. Methods: The participants of this action research study are a physical education teacher who implemented the sport education model for three semesters (1,5 years) and 9 of his students(4 boys - 5 girls). The teacher implemented the model in three different branches (bowling, dart, badminton), through distance education in the first two semesters and face-to-face education in the third semester. The teacher redesigned the course each semester by collecting data from his students. At the end of the first, second and third semesters of the sport education model implementation, the critical friend (thesis supervisor) conducted three semi-structured individual interviews with the teacher, and she also conducted three each focus group interviews (9 interviews in total) with the students according to their specific roles in the sports education model (coach, referee, press officer). In addition, the field notes kept by the teacher for three semesters were used as a data collection tool. Constant comparative content analysis was used in the analysis of the data obtained in the study. Results: As a result of the content analysis, the findings related to the experiences of the teacher emerged under two themes. 1) Improving the learning environment and teaching of the teacher in the model 2) Change in the teacher's role. The findings regarding the experiences of the students who participated in the sport education model for three semester emerged under four themes. 1) Social-affective development 2) Progress in the role 3) Contributions of technology 4) Creating learning communities. Conclusion: As a conclusion, the results of this study indicated that the teacher who implemented a long-term sport education model in physical education lessons improved his teaching and learning environment by exhibiting a facilitating role and his students developed in the social-affective area. Students also progressed in their roles by creating different learning communities. For this reason, in model-based physical education implementation, it is suggested that the teacher should collect data from the students to improve the instructional design, teaching and learning environment and that these practices should be continued for a long time.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=r4I1HnmXxFQovUpyAyUmxCYzGlKp3nbtImQkakc4vUZvNE3ZWD-KorwdxxBloaqE
https://hdl.handle.net/11499/52739
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

154
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.