Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/52768
Title: Okul öncesi eğitiminde e-portfolyo platformu geliştirme ve öğretmenlerin e-portfolyo kullanımına yönelik bilgi, beceri ve tutumlarının incelenmesi
Other Titles: Developing an e-portfolio platform in preschool education and examining teachers' knowledge, skills and attitudes towards e-portfolio use
Authors: Küçükkara, Muhammed Fati̇h
Advisors: Işıkoğlu, Nesri̇n
Keywords: Eğitim ve Öğretim
Education and Training
Publisher: Pamukkale University
Abstract: Bu araştırmanın amacı, çocukların gelişimsel değerlendirilmesi amacıyla kullanılacak okul öncesi eğitim öğretmenlerinin geliştirme ve uygulama sürecine dahil edildiği bir e-portfolyo platformunun geliştirilmesini ve öğretmenlerin erken çocukluk eğitiminde değerlendirme süreçlerine yönelik bilgi ve becerileri ile teknolojik araç-gereç kullanımına ilişkin tutumlarının, e-portfolyo öğretim sürecindeki etkilerini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu Mili Eğitim Bakanlığı'na bağlı anaokulu veya sınıflarında görev yapan 17 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden işbirlikçi eylem araştırması ile gerçekleştirilmiştir. E-portfolyo eylem planı öğretim sürecinin katılımcı öğretmenlerin teknolojik araç-gereç kullanım tutumlarını ve çocukları değerlendirme bilgi düzeylerine olan etkilerini tespit edebilmek için nicel ölçümler yapılmıştır. Nitel kısmında ise öğretmenlerle yarı yapılandırılmış ve odak grup görüşmeleri yapılmıştır. Katılımcı öğretmenlere araştırmacı tarafından geliştirilen e-portfolyo platformunun öğretim süreci eylem planı haftada iki kez olmak üzere sekiz hafta gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen çevrimiçi oturumlar araştırmacı tarafından kayıt altına alınarak günlükler oluşturulmuştur. Öğretmenlere, e-portfolyo eylem planı öğretim sürecinden önce Okul Öncesi Eğitimde Teknolojik Araç-Gereç Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeği ve Çocuk Tanıma ve Değerlendirme Bilgi Testi (ÇTDBT) ön test olarak uygulanmış ve sekiz haftalık eylem planı sürecinin ardından aynı testler son test olarak tekrar uygulanmıştır. Nitel verilerin analizi için içerik analizi yöntemi kullanılırken, nicel verilerin analizinde Wilcoxon işaretli sıralar testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları, katılımcı okul öncesi eğitimi öğretmenleriyle işbirliği yapılalarak etkin olarak kullanabilecekleri bir e-portfolyo platformu geliştirilmiştir. E-portfolyo platformunun kağıt/kalem temelli portfolyolara kıyasla saklama alanı, zaman yönetimi, objektif değerlendirme gibi konularda öğretmenlerin karşılaştıkları zorlukları ortadan kaldırdığı ve öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda kullanıcı dostu, kapsamlı değerlendirme araçları sunan, işlevsel katkılar sağladığı tespit edilmiştir. Nicel analiz sonuçları, e-portfolyo eylem planının uygulanmasının, katılımcı öğretmenlerin teknolojik araç-gereç kullanımına yönelik tutumları ve çocukları tanıma ve değerlendirme bilgi düzeylerinde istatistiksel olarak anlamlı artışlara yol açtığını göstermektedir. Bu sonuçlar ışığında, kullanıcı dostu, kapsamlı değerlendirme araçları sunan ve işlevsel e-portfolyo platformlarının geliştirilmesi ve kullanımının yaygınlaştırılması önerilmektedir.
The aim of this study is to develop an e-portfolio platform for the developmental assessment of children, in which preschool teachers are included in the development and implementation process, and to examine the effects of teachers' knowledge and skills about assessment processes in early childhood education and their attitudes towards the use of technological tools and equipment on the e-portfolio teaching process. The study group consisted of 17 teachers working in kindergartens or classrooms affiliated to the Ministry of National Education. The research was conducted with collaborative action research, one of the qualitative research methods. Quantitative measurements were made to determine the effects of the e-portfolio action plan teaching process on the participating teachers' attitudes towards the use of technological tools and their knowledge of evaluating children. In the qualitative part, semi-structured and focus group interviews were conducted with the teachers. The teaching process action plan of the e-portfolio platform developed by the researcher was carried out twice a week for eight weeks. The online sessions were recorded by the researcher and diaries were created. Before the e-portfolio action plan teaching process, the Attitude Scale Towards the Use of Technological Tools and Equipment in Preschool Education and the Child Recognition and Assessment Knowledge Test (CRAT) were administered to the teachers as pre-tests, and after the eight-week action plan process, the same tests were administered again as post-tests. Content analysis method was used to analyze qualitative data, while Wilcoxon signed-rank test was used to analyze quantitative data. The results of the study revealed that an e-portfolio platform was developed in collaboration with the participating preschool teachers. Compared to paper/pencil-based portfolios, the e-portfolio platform eliminated the difficulties faced by teachers in terms of storage space, time management, objective evaluation, and provided user-friendly, comprehensive evaluation tools and functional contributions in line with the opinions of teachers. The results of the quantitative analysis show that the implementation of the e-portfolio action plan led to statistically significant increases in participating teachers' attitudes towards the use of technological tools and in their knowledge of recognizing and assessing children. In light of these results, it is recommended that user-friendly, comprehensive assessment tools and functional e-portfolio platforms should be developed and their use should be expanded.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=j_Fjwp4JS4mk97Puqti8rroAc0qzwBpJiKklSLbtb96NKdKWTtHCUvlcz4jR7YVL
https://hdl.handle.net/11499/52768
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

358
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.