Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/56148
Title: Kariyer basamaklarında yükselme sistemine ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri
Other Titles: Opinions of classroom teachers on the system of promotion in career ladders
Authors: Bilgin, Nilgün
Advisors: Şahin, Ümran
Keywords: Öğretmen
kariyer basamakları
öğretmen yetiştirme
Teacher
career steps
teacher training
Abstract: Öğretmenlerin kariyer basamaklarında yükselme sistemine ilişkin görüşlerinin araştırıldığı bu araştırma nitel ve betimsel tarama modelindedir. Denizli ilindeki resmi okullarda çalışan kolay ulaşılabilir örneklem ile seçilen 24 öğretmenin görüşleri alınarak gerçekleştirilen bu araştırmada araştırmacının geliştirdiği yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak veriler toplanmıştır. Öğretmenlerin kariyer basamaklarında yükselme sistemine ilişkin metaforlarla yaklaşımlarında “gereksiz” ve “merdiven” metaforları ön plana çıkmıştır. Bunun yanında “Asansör”, “Ayrımcılık yapan amir”, “Balon”, “Boşa kürek çekmek”, “Ciddiyetsiz bir uygulama”, “Eğri yolda doğruyu bulmak”, “Faydasız iş”, “Formalite”, “Her öğretmen için mecburi 100 mt engelli yarışı”, “İlave kazanç”, “İşlevsiz”, “Maddiyata açılan minik kapı”, “Olumlu bir gelişme”, “Öğretmenlerin özgüvenini azaltan bir piyon”, “Piramit”, “Sınav”, “Tecrübe”, “Ucube”, “Yenilenme”, “Zemini sağlam olmayan bina” gibi genel olarak olumsuz metaforlar ile ifade edilmiştir. Kariyer başmaklarında yükselme için hazırlanan eğitim programlarının uygulanma şekline ilişkin öğretmenlerin genel olarak online olmasını iyi ve olumlu buldukları görülürken bir kısmını eğitimleri yüz yüze olmasını istedikleri bazılarının da başka kriterlere bakılması yönünde görüş bildirmişlerdir. Öğretmenler kariyer basamaklarında yükselme için hazırlanan eğitim programlarının içeriğini çok büyük oranda “çok fazla” olarak görmekte iken bir kısmı ise geliştirilmesi gerektiğini belirtmiştir. Öğretmenlerin kariyer basamaklarında yükselme için hazırlanan eğitim programları ile ilgili önerilerinin başında uygulanabilir olması ve içerik azaltılması ile geliştirilmesi önerileri ön plana çıkmıştır. Kariyer basamaklarında yükselme sınavına ilişkin öğretmenlerin yarıdan fazlası gereksiz olduğunu düşünmektedir. Öğretmenler kariyer basamaklarında yükselme sisteminde karşılaşılan sorunların başında ölçme değerlendirme hatalarının olduğu görüşündedirler. Bunu kriterlerin tutarsız olduğu görüşünde olanlar izlemektedir. Öğretmenlerin kariyer basamaklarında yükselme sisteminde karşılaşılan sorunlara ilişkin çözüm önerilerinin başında sınav olmaması gelmektedir. Bunu sistem değişmeli, içerik ve eğitimciler iyileştirilmeli önerileri izlerken telafi imkanı sunulmalı, öğretmen görüşleri alınmalı, kıdem şartı kaldırılmalı önerileri getirilmiştir.
This research, in which the views of teachers on the system of promotion in career ladders are investigated, is in the qualitative and descriptive survey model. In this study, which was conducted by taking the opinions of 24 teachers selected with an easily accessible sample working in public schools in Denizli, data were collected using a semi-structured interview form developed by the researcher. The metaphors of "unnecessary" and "ladder" came to the fore in teachers' approaches to the career ladder system with metaphors. In addition, "Elevator", "Discriminating supervisor", "Balloon", "Running in vain", "A non-serious practice", "Finding the truth on a crooked road", "Useless work", "Formality", "Mandatory 100 for every teacher" mt obstacle race”, “Additional gain”, “Dysfunctional”, “Little door to materiality”, “A positive development”, “A pawn that reduces the self-confidence of teachers”, “Pyramid”, “Exam”, “Experience”, “Freak” It has been expressed with generally negative metaphors such as “Renewal”, “Building with unstable ground”. While it is seen that teachers generally find it good and positive that the training programs prepared for promotion at the beginning of their careers are implemented, it is seen that they find it good and positive that some of them want their training to be face-to-face, and some of them have stated that they should look at other criteria. While the teachers see the content of the education programs prepared for advancement in the career ladder as "too much", some of them stated that it should be improved. At the beginning of the suggestions of the teachers about the education programs prepared for advancement in the career ladder, the suggestions that they should be applicable and that the content should be reduced and improved came to the fore. More than half of the teachers think that the exam for promotion in the career ladder is unnecessary. Teachers are of the opinion that one of the problems encountered in the career ladder system is measurement and evaluation errors. This is followed by those who think that the criteria are inconsistent. One of the leading solutions for the problems encountered in the career advancement system of teachers is the absence of exams. It was suggested that the system should be changed, the content and educators should be improved, compensation should be offered while watching the suggestions, teachers' opinions should be taken, and the seniority requirement should be removed.
URI: https://hdl.handle.net/11499/56148
Appears in Collections:Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nilgün BİLGİN YL Proje.pdf2.16 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

126
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

158
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.