Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/56156
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Şimşek, İsmail | - |
dc.contributor.author | Parlar, Neslihan | en_US |
dc.date.accessioned | 2024-01-16T08:03:55Z | - |
dc.date.available | 2024-01-16T08:03:55Z | - |
dc.date.issued | 2023 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11499/56156 | - |
dc.description.abstract | İnsan hayatının en önemli dönemeçlerinden biri, belki de en mühim olanı, ergenlik dönemidir. Bu aşama, duygusal dalgalanmaların ve zihinsel yankıların en yoğun olduğu,bireylerin köklü değişimlerine sahne olan ve bireyin kimlik oluşumunun şekillendiği bir süreçtir. Kişilik dokusunun örüldüğü ergenlik döneminde manevi değerler ve dini inançlar yaşamın temel birer unsuru olarak hayat sahnesine çıkarlar. Gençler bu dönemde zihin, beden ve duygu dünyalarında büyük atılımlar gerçekleştirirler. Aynı zamanda dini ve ahlaki açılardan da önemli bir gelişim gösterirler. Bu nedenle ergenlik çağında sunulan manevi rehberlik ve ahlak eğitimi son derece önemlidir. Bilimsel esaslara dayalı, uzman eğitmenler tarafından verilen din ve ahlak eğitimi, gençlerin dini konulardaki görüşlerini olgunlaştırarak ahlaki değerleri benimsemelerine yardımcı olur. İyi bir manevi eğitim görmüş gençler karmaşık ve hızla değişen dünyada daha istikrarlı ve kararlı bir duruş sergileyebilirler.Manevi ve ahlaki eğitimin etkili metotlarını belirlemek amacıyla bireyin doğumundan ergenlik döneminin bitimine kadar olan süreci dini gelişim teorileri ve kuramları ışığında incelemek gerekmektedir. Dini gelişim teorileri ve kuramları, insanların yaşamları boyunca nasıl dini inançlar geliştirdiğini ve bunları nasıl yaşadığını açıklamayı amaçlar. Bu teorik yaklaşımlar aynı zamanda, manevi gelişimi destekleyen etkili eğitim yöntemlerini ve stratejilerini keşfetmek için bize rehberlik ederler. Ergenlik dönemi, insan yaşamının kritik bir evresini temsil eder ve bu dönemde verilen din ve ahlak eğitiminin sağlam bilimsel temellere dayandırılması ve uygun yöntemlerle sunulması büyük bir öneme sahiptir.Çalışmamız dört bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde dini gelişim teorileri, ikinci bölümde dini gelişim süreçleri, üçüncü bölümde ise bireylerin ergenlik dönemi dini ve ahlaki gelişimleri incelenmiştir. Son olarak, çalışmamızın dördüncü bölümünde din ve ahlak eğitim yöntemleri ele alınmıştır. | - |
dc.description.abstract | One of the most important periods of human life, perhaps the most important one, is adolescence. This stage is a time when emotional fluctuations and mental reverberations are at their most intense, when individuals undergo radical changes and when the individual's identity is shaped. During adolescence, when the fabric of personality is being woven, spiritual values and religious beliefs appear on the stage of life as a fundamental element of life. In this period, young people make great breakthroughs in their mind, body and emotional world. At the same time, they also show a significant development in religious and moral terms. For this reason, spiritual guidance and moral education during adolescence is extremely important. Religious and moral education based on scientific principles and provided by expert educators helps young people to mature their views on religious issues and adopt moral values. Young people with a good religious and moral education can take a more stable and decisive stance in a complex and rapidly changing world. In order to determine effective methods of religious and moral education, it is necessary to examine the process from the birth of the individual to the end of adolescence in the light of religious development theories and concepts. Concepts and theories of religious development aim to explain how people develop and live religious beliefs throughout their lives. These theoretical approaches also guide us to discover effective educational methods and strategies that support moral development. Adolescence represents a critical stage of human life and it is of great importance that religious and moral education during this period is based on sound scientific foundations and presented through appropriate methods. Our study consists of four parts. In the first part, the theories of religious development, in the second part, the processes of religious development, and in the third part, the religious and moral development of individuals during adolescence are analyzed. Finally, in the fourth part of our study, religious and moral education methods are discussed | - |
dc.language.iso | tr | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Ergenlik Çağı | - |
dc.subject | Manevi Eğitim | - |
dc.subject | Dini Eğitim | - |
dc.subject | Adolescence | - |
dc.subject | Moral Education | - |
dc.subject | Religious Development | - |
dc.title | Dini Gelişim Teorileri Bağlamında Ergenlik Dönemi Din ve Ahlak Eğitimi | en_US |
dc.type | Report | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Rapor | en_US |
item.grantfulltext | open | - |
item.openairecristype | http://purl.org/coar/resource_type/c_18cf | - |
item.cerifentitytype | Publications | - |
item.openairetype | Report | - |
item.languageiso639-1 | tr | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
Appears in Collections: | Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Neslihan Parlar - Dini Gelişim Teorileri Bağlamında Ergenlik Dönemi Din ve Ahlak Eğitimi PDF.pdf | Neslihan Parlar | 925.87 kB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
284
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
908
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.