Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/56243
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMeydan Acımış, Nurhanen_US
dc.contributor.authorKiliç, Bi̇lge Betül-
dc.date.accessioned2024-01-21T19:49:16Z-
dc.date.available2024-01-21T19:49:16Z-
dc.date.issued2023en_US
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=G_oJ1rKE4SgJUkomyAKpRw4XzeeLJA8fnJTjLA4llEkKpUcdD1LvT6G5dFZcTsDb-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/56243-
dc.description.abstractAşı hizmetlerinin mevcut olmasına rağmen aşıların kabulünde veya reddinde gecikme olarak tanımlanan aşı kararsızlığı dünya genelinde artış göstermektedir. Aşı kararsız anne ve babalarla, nasıl iletişim kurulacağının ve endişelerinin nasıl giderileceğinin daha iyi anlaşılması, aşıların bilimsel faydalarının uygulamaya dönüştürülmesi için hayati önem taşımaktadır. Anne ve babaların aşı kararsızlığının nedenlerini belirlemek, artan aşı direncini anlamak ve bu konuda önlemler almak için önemlidir. Bu araştırmada anaokullarında öğrenim gören öğrencilerin anne ve babalarında aşı kararsızlığı ve ilişkili etmenleri araştırmak amaçlanmıştır. Kesitsel tipteki araştırmanın evrenini Denizli ilinin merkez ilçeleri olan Pamukkale ve Merkezefendi ilçelerindeki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı anaokullarında öğrenim gören öğrencilerin velileri oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak ailenin sosyodemografik özelliklerini ve aşı kararsızlığıyla ilişkili etmenleri sorgulayan 44 soruluk anket formu uygulanmıştır. Aşı kararsızlığı 9 soruluk Aşı Kararsızlığı Ölçeği kullanılarak ölçülmüştür. Araştırma öncesinde etik kurul izni ve gerekli kurumsal izinler alınmıştır. Veri analizi için SPSS 17.0 programı kullanılmıştır. Ölçümsel değişkenlein karşılaştırılması Mann Whitney U veya Kruskall Wallis Testleri, aşı kararsızlığıyla ilişkli bağımsız faktörlerin belirlenmesinde lineer regresyon analizi (backward) kullanılmıştır. Araştırmada 638 kişiye ulaşılmıştır. Katılımcıların %74,3 annedir. Araştırmaya katılan ebeveynlerin %12,9'u en az bir aşıda kararsız kalmış veya aşıyı geciktirmiştir. Yapılan regresyon analizine göre; çocuğunda aşı sonrası yan etki gözlemleyenlerde, çevresinde aşı sonrası yan etki olan kişi tanıyanlarda, aşı kaynağı olarak hekimleri kullanmayanlarda, aşı yapılmadığında çocuğuna bir zararı olmayacağını düşünenlerde, aşı ve güvenliği konusunda bilgisini yetersiz bulanlarda, aşılarla ilgili olumsuz bilgi duyan anne ve babalarda aşı kararsızlığı daha yüksek saptanmıştır. Sonuç olarak bu araştırmada yaklaşık her 10 ebeveynden biri en az bir aşıda kararsız kalmış veya geciktirmiştir. Aşı kararsızlığı farklı örneklem ve yaş gruplarında aralıklı olarak değerlendirilmelidir.en_US
dc.description.abstractVaccine hesitancy, defined as a delay in accepting or rejecting vaccines despite the availability of vaccine services, is increasing worldwide. A better understanding of how to communicate and address concerns with vaccine hesitant parents is vital to translate the scientific benefits of vaccines into practice. It is important to determine the reasons for the parents' vaccine hesitancy, to understand the increasing vaccine resistance and to take precautions accordingly. In this study, it was aimed to investigate vaccine hesitancy and related factors in parents of students attending in kindergartens. The population of the cross-sectional study consists of the parents of the students studying in kindergartens affiliated to the Ministry of National Education in Pamukkale and Merkezefendi, which are the central districts of Denizli. A 44-item questionnaire form was administered as a data collection tool, which inquired about the socio-demographic characteristics of the family and factors related to vaccine hesitancy.Vaccine hesitancy was measured using the 9-item Vaccine Hesitancy Scale. Ethics committee permission and necessary institutional permissions were obtained before the study. SPSS 17.0 program was used for data analysis. While Mann Whitney U or Kruskall Wallis Tests were used for the comparison of measurement variables, linear regression analysis was used to identify independent factors associated with vaccine hesitancy. 638 individuals participated in this research by answering the questionnaire.74.3% of the participants are mothers. 12.9% of the parents participating in the study hesitated or delayed on at least one vaccine. According to the regression analysis, vaccine hesitancy was found to be higher in those who observed side effects in their children after vaccination, 1-those who knew someone who had a post-vaccine side effect, 2-those who did not use physicians as a source of vaccination, 3-those who thought that there would be no harm to their children without getting vaccinated, 4-those who found information about vaccination and its safety insufficient, and 5- mothers and fathers who had negative information about vaccinations. As a result, approximately 1 in 10 parents in this study was hesitant or delayed at least one vaccine. Vaccine hesitancy should be evaluated intermittently in different samples and age groups.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Universityen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectHalk Sağlığıen_US
dc.subjectPublic Healthen_US
dc.titleDenı̇zlı̇ ilı̇ merkez ilçelerı̇ndekı̇ anaokullarında öğrenı̇m gören öğrencı̇lerı̇n anne-babalarında çocukluk çağı aşılarına yönelı̇k kararsızlık ve ilı̇şkı̇lı̇ etmenleren_US
dc.title.alternativeVaccine hesitancy and related factors regarding childhood vaccinations among the parents of students attending kindergartens in central districts of Denizli provinceen_US
dc.typeSpecialist Thesisen_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.endpage91en_US
dc.departmentPAÜ, Tıp Fakültesi, Halk Sağlığı Ana Bilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid790767en_US
dc.institutionauthorKiliç, Bi̇lge Betül-
item.languageiso639-1tr-
item.openairetypeSpecialist Thesis-
item.grantfulltextnone-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextNo Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
Appears in Collections:Tıp Fakültesi Tez Koleskiyonu
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

50
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.