Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/56380
Title: Anaokulu öğretmenlerinin okul yöneticilerinin örgütleme becerilerine ilişkin algıları
Other Titles: Preschool teachers' perceptions towards the organizational skills of school administrators
Authors: Alkın, Meliha
Advisors: Tanrıöğen, Abdurrahman
Keywords: Anaokulu
öğretmen
yönetici
örgütleme
algı
Kindergarten teacher
preschool teachers
administrators
organizational skilis
Abstract: Bu araştırmanın amacı anaokulu öğretmenlerinin kendi okul müdürlerinin örgütleme becerilerine ilişkin algılarını belirlemektir. Araştırmanın verileri Gökhan (2005) tarafından geliştirilen Likert Tipi 26 maddeden oluşan da “Anaokulu Öğretmenlerinin Okul Yöneticilerinin Örgütleme Becerilerine İlişkin Algıları” anketi ile toplanmıştır. Anketler 2013-2014 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Denizli il merkezinde çalışan anaokulu öğretmenlerine uygulanmıştır. 221 öğretmenin oluşturduğu örneklem tesadüfi olarak seçilmiştir. Araştırmada elde edilen istatistik çözümlemeleri “SPSS” programı ile yapılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde ortalama, varyans analizi, standart sapma, tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları şu şekildedir: Anaokulu Öğretmenlerinin yöneticilerinin örgütleme becerilerine ilişkin algıları “Çoğu zaman” ve “Her zaman” düzeyindedir. Anaokulu öğretmenlerinin okul yöneticilerinin örgütleme becerilerine ilişkin algılarında cinsiyet, yaş, kıdem, mezun olunan okul, görevi, yönetici görevinde bulunma ya da eğitim yönetimiyle ilgili hizmet içi eğitime katılma değişkenlerine göre anlamlı fark bulunmamaktadır. Görev alanı değişkenine göre ise yöneticilerin örgütleme becerilerine ilişkin algıları kendi branşında görev yapan öğretmenlerin, kendi branşı dışında görev yapan öğretmenlerden daha yüksek olduğu görülmektedir.
The purpose of this study is to determine the preschool teachers” | perceptions towards the organizational skills of school administrators. The data of this study has been collected by an instrument developed by Gökhan (2005) which consisted of 26 Likert type items. The instruments have been administered to 221 teachers working for kindergartens in Denizli during 2013-2014 academic year. The sample of this study has been selected randomliy from 494 teachers. The data collected has been analyzed by using descriptive and explorative statistical technigues including mean, standard deviation, t-test and ANOVA. After aniyzing the data collected the folling findings have been reached: 1. The perceptions of teachers related to school administrators' organizational skills have been calculated as “always” level. 2. There has been no significant difference between kindergarten teachers' perception related to organizational skilis of school administrators in terms of selected demographic and professional characteristics such as gender, age, seniority, school graduated from, administration task, in-service training attendance and branch. But there has been found significant difference between the perceptions of preschool teachers and classroom teachers related to organizational skilis of school administrators.
URI: https://hdl.handle.net/11499/56380
Appears in Collections:Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MelihaAlkın.pdf6.07 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

44
checked on May 6, 2024

Download(s)

30
checked on May 6, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.