Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/56380
Title: | Anaokulu öğretmenlerinin okul yöneticilerinin örgütleme becerilerine ilişkin algıları | Other Titles: | Preschool teachers' perceptions towards the organizational skills of school administrators | Authors: | Alkın, Meliha | Advisors: | Tanrıöğen, Abdurrahman | Keywords: | Anaokulu öğretmen yönetici örgütleme algı Kindergarten teacher preschool teachers administrators organizational skilis |
Abstract: | Bu araştırmanın amacı anaokulu öğretmenlerinin kendi okul
müdürlerinin örgütleme becerilerine ilişkin algılarını belirlemektir.
Araştırmanın verileri Gökhan (2005) tarafından geliştirilen Likert Tipi 26
maddeden oluşan da “Anaokulu Öğretmenlerinin Okul Yöneticilerinin
Örgütleme Becerilerine İlişkin Algıları” anketi ile toplanmıştır.
Anketler 2013-2014 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Denizli il
merkezinde çalışan anaokulu öğretmenlerine uygulanmıştır. 221
öğretmenin oluşturduğu örneklem tesadüfi olarak seçilmiştir. Araştırmada
elde edilen istatistik çözümlemeleri “SPSS” programı ile yapılmıştır.
Verilerin çözümlenmesinde ortalama, varyans analizi, standart sapma, tek
yönlü varyans analizi kullanılmıştır.
Araştırmanın bulguları şu şekildedir: Anaokulu Öğretmenlerinin
yöneticilerinin örgütleme becerilerine ilişkin algıları “Çoğu zaman” ve
“Her zaman” düzeyindedir. Anaokulu öğretmenlerinin okul yöneticilerinin
örgütleme becerilerine ilişkin algılarında cinsiyet, yaş, kıdem, mezun
olunan okul, görevi, yönetici görevinde bulunma ya da eğitim yönetimiyle
ilgili hizmet içi eğitime katılma değişkenlerine göre anlamlı fark
bulunmamaktadır. Görev alanı değişkenine göre ise yöneticilerin
örgütleme becerilerine ilişkin algıları kendi branşında görev yapan
öğretmenlerin, kendi branşı dışında görev yapan öğretmenlerden daha
yüksek olduğu görülmektedir. The purpose of this study is to determine the preschool teachers” | perceptions towards the organizational skills of school administrators. The data of this study has been collected by an instrument developed by Gökhan (2005) which consisted of 26 Likert type items. The instruments have been administered to 221 teachers working for kindergartens in Denizli during 2013-2014 academic year. The sample of this study has been selected randomliy from 494 teachers. The data collected has been analyzed by using descriptive and explorative statistical technigues including mean, standard deviation, t-test and ANOVA. After aniyzing the data collected the folling findings have been reached: 1. The perceptions of teachers related to school administrators' organizational skills have been calculated as “always” level. 2. There has been no significant difference between kindergarten teachers' perception related to organizational skilis of school administrators in terms of selected demographic and professional characteristics such as gender, age, seniority, school graduated from, administration task, in-service training attendance and branch. But there has been found significant difference between the perceptions of preschool teachers and classroom teachers related to organizational skilis of school administrators. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/56380 |
Appears in Collections: | Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
MelihaAlkın.pdf | 6.07 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
48
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
32
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.