Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/56431
Title: Milli Eğitim Bakanlığı bütçesinden doğrudan doğruya okullara ödenek gönderilmesine ilişkin, okul yöneticilerinin görüşleri
Authors: Özdemir, Kenan
Advisors: Tuzcu, Gökhan
Keywords: Eğitim ekonomisi
Merkezi bütçe
Okul bütçesi
Harcama
MYS
Abstract: Araştırma nitel ve olgu bilim deseninde yapılmıştır. Veriler, seçkisiz örneklem seçimiyle 25 okul yöneticisiyle görüşülerek toplanmış ve içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda şunlar söylenebilir: MEB bütçesinden okullara doğrudan ödenek gönderilmesi ve harcama yetkisinin okul yöneticilerine verilmesiyle ilgili okul yöneticilerinin tamamı olumlu yaklaşım sergilemektedir. Bu konuda olumsuz görüş bildiren yoktur. Merkezi bütçeden gönderilen ödeneklerin gönderilme kalemlerini, okul yöneticileri büyük ölçüde doğru ve uygun bulmaktadır. Ancak bunun daha esnek olabileceği, kalemlerin arttırılabileceği yönünde görüş bildirenler de vardır. Ödeneklerin okulların gereksinimleri göz önüne alınarak gönderilip-gönderilmediğine ilişkin okul yöneticilileri bunun büyük ölçüde dikkate alınmadığını düşündükleri görülmüştür. Bu konuda okul yöneticilerinin temizlik malzemesi için gönderilen ödeneğin yeterli olduğunu, ancak kırtasiye malzemesi için gönderilen ödeneğin yeterli olmadığını, yeterli miktar ve kalem olmamakla birlikte gereksinimlerin karşılanmasını az da olsa katkı sağladığı, özelleştirilmiş kaynaklar sağlanması gerektiği, harcama kalemleri çoğaltılması gerektiği öne sürülmektedir. Okul yöneticilerinin ödeneklerin, okulların gereksinimleri için yeterli olup-olmadığı konusunda görüşleri büyük ölçüde yeterli olmadığı şeklindedir. Ödeneklerin 2022 Aralık ayından beri gönderilmemesine ilişkin okul yöneticilerinin görüşleri çalışmanın önerisinin verildiği 2023 Mayıs ayına kadar temel eğitim okullarından bazıları hariç genel olarak ödenek gönderilmemiş, ancak projenin verilerinin 2023 Eylül ve Ekim aylarında ise temizlik ve kırtasiye ödenekleri gönderilmiştir. MEB bütçesinden gönderilen ödeneklerin, okullardan talep alınmadan gönderilmesine ilişkin okul yöneticilerinin görüşlerinin genel olarak talep alınmasının uygun olacağı yönündedir. Okul yöneticilerinin ödeneklerin miktarı belirlenirken dikkate alınması gereken kriterlere ilişkin oldukça farklı görüşlerin olduğu ve bu konuda okulun durum ve ihtiyaçları ile öğrenci sayıları ileri sürülmüştür. Bu konuda bazı yöneticilerin bütçe belirlenirken okulların talebi, derslik sayısı, öğrenci sayısı, destekleme-yetiştirme kurs merkezi olup-olmadığı, okul çevresinin nüfus yapısı, tüketim, yıpranma, bina büyüklüğü, coğrafi bölge, bulunduğu il, özel eğitime gereksinim duyan öğrenci olup-olmadığı, projeler, okul dışı etkinlikler gibi kalemler için de ödenek ayrılması gerektiği yönünde görüşler bulunmaktadır. Okula gönderilen bütçenin yönetilmesinde, okul yöneticilerinin yeterliğine ilişkin görüşlerinin büyük ölçüde zamanla yeterli hale geldikleri, yeterli oldukları şeklindedir. MEB bütçesinden doğrudan doğruya okula bütçe gönderilmesi okul yöneticilerinin iş yükününü arttırdığına ilişkin görüşler oldukça yoğundur. Ancak okul yöneticilerinin, iş yükünün artmasını, ödenek gelmesinden memnun oldukları için çok fazla şikayetçi olmadıkları görülmüştür. Ödeneklerin, ilçe milli eğitim müdürlüğü yerine okul yönetimlerine gönderilmesini, bir yönetici dışında tüm yöneticiler olumlu karşılamaktadır.
URI: https://hdl.handle.net/11499/56431
Appears in Collections:Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kenan ÖZDEMİR.pdf739.79 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

102
checked on May 6, 2024

Download(s)

62
checked on May 6, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.