Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/56488
Title: Belgesellerle çevre eğitiminin öğrencilerin çevre okuryazarlıklarına ve çevre etiği farkındalıklarına etkisi
Other Titles: The effect of environmental education with documentaries on environmental literacy and awareness of environmental ethics
Authors: Layemut Bacaksız, Hande
Advisors: Yakar, Zeha
Keywords: Eğitim ve Öğretim
Education and Training
Publisher: Pamukkale University
Abstract: Bu çalışmanın amacı belgesellerle gerçekleştirilen çevre eğitiminin lise öğrencilerinin çevre okuryazarlıklarına ve çevre etiği farkındalıklarına etkisini incelemektir. Araştırmada nicel araştırma desenlerinden zayıf deneysel desen tek grup ön test-son test desen kullanılmıştır. Araştırmada çevre okuryazarlığı çevresel bilgi, çevreye yönelik duyuşsal eğilimler ve çevreye yönelik sorumlu davranışlar alt boyutlarında ele alınmıştır. Araştırma grubu oluşturulurken amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın amacına uygun olarak Ekosistem Ekolojisi ve Güncel Çevre Sorunları ünitesi 10. sınıfta yer aldığı için, araştırmacının da öğretmen olarak görev yaptığı Denizli ilinde bulunan bir lisede 2021-2022 eğitim ve öğretim yılında ikinci dönemde öğrenimine 10. sınıfta devam eden 55 öğrenci ile araştırma uygulaması gerçekleştirilmiştir. Belgesel odaklı 5E ders planları ile ünite konuları dokuz haftalık süre boyunca işlenmiştir. Bu doğrultuda araştırmanın verileri Ekosistem Ekolojisi Güncel Çevre Sorunları Sınavı, Çevreye Yönelik Duyuşsal Eğilimler Ölçeği, Çevreye Yönelik Sorumlu Davranış Ölçeği ve Çevre Etiği Farkındalık ölçekleri ön test ve son test olarak uygulanarak elde edilmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda Ekosistem Ekolojisi ve Güncel Çevre Sorunları ünitesi boyunca belgesellerle gerçekleştirilen eğitimin öğrencilerin çevre okuryazarlıkları ve çevre etiği farkındalıklarının gelişmesinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of this study is to examine the effect of environmental education through documentaries on the environmental literacy and environmental ethics awareness of high school students. In the research, weak experimental design, one group pretest-posttest design, which is one of the quantitative research designs, was used. In the study, environmental literacy was discussed in the sub-dimensions of environmental knowledge, affective tendencies towards the environment and responsible behavior towards the environment. Purposive sampling method was used while forming the research group. In accordance with the purpose of the research, since the Ecosystem Ecology and Current Environmental Problems unit is in the 10th grade, a research application was carried out with 55 students who were studying in the 10th grade in the second semester of the 2021-2022 academic year in a high school in Denizli, where the researcher also worked as a teacher. With the documentary-focused 5E lesson plans, the unit topics were covered over a nine-week period. In this direction, the data of the research were obtained by applying the Ecosystem Ecology Current Environmental Problems Examination, the Environmental Affective Tendency Scale, the Environmentally Responsible Behavior Scale and the Environmental Ethics Awareness scales as pre-test and post-test. In line with the findings, it was concluded that the education carried out with documentaries throughout the Ecosystem Ecology and Current Environmental Problems unit was effective in the development of students' environmental literacy and awareness of environmental ethics.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=a0OMTmEd_3mfOBxT8SiBTFx1Vyce_IpKOjxmcjRVgQT2shepgZTCBoL_BiJiT1Eg
https://hdl.handle.net/11499/56488
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

92
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.