Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/56491
Title: | Okul öncesi öğretmenlerinin sürdürülebilir gelişime yönelik tutumları ile sorun çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi | Other Titles: | Investigating the relationship between preschool teachers' attitudes towards sustainable development and problem solving skills | Authors: | Gümüşay, Betül | Advisors: | Tok, Emel | Keywords: | Eğitim ve Öğretim Education and Training okul öncesi öğretmeni sürdürülebilir gelişim sürdürülebilir gelişime yönelik tutum sorun çözme becerisi. preschool teacher sustainable development attitude towards sustainable development problem-solving skills. |
Publisher: | Pamukkale University | Abstract: | Bu çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin sürdürülebilir gelişime yönelik tutumları ile sorun çözme becerileri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışmada ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapmakta olan 199 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Verilerin toplanması için ''Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sürdürülebilir Gelişime Yönelik Tutum Ölçeği'', ''Kişisel Bilgi Formu'' ve ''Sosyal Sorun Çözme Envanteri Kısa Formu (SSÇE-KF)'' ölçme araçları kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizi için betimleyici analizler, korelasyon analizi, bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve basit doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre okul öncesi öğretmenlerinin sürdürülebilir gelişime yönelik tutumları ile sorun çözme becerileri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte ''Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sürdürülebilir Gelişime Yönelik Tutum Ölçeği'' puanlarına göre okul öncesi öğretmenlerinin sürdürülebilir gelişime yönelik tutumlarının yükseğe yakın olduğu belirlenmiştir. Ayrıca ''Sosyal Sorun Çözme Envanteri Kısa Formu''na göre okul öncesi öğretmenlerinin sorun çözme becerilerinin yüksek olduğu ortaya konulmuştur. Ayrıca araştırmada incelenen okul öncesi öğretmenlerinin sürdürülebilir gelişime yönelik tutumları ve sorun çözme becerileri katılımcıların görev yaptığı kurum türüne göre incelendiğinde bağımsız anaokulunda görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin sosyal sorun çözme, olumlu sorun yönelimi ve akılcı sorun çözme puanı, ilköğretim anasınıfında çalışanların puanından anlamlı şekilde yüksek bulunmuştur. Bir diğer bulguya göre okul öncesi öğretmenlerinin sürdürülebilir gelişime yönelik tutumu ve sorun çözme becerisine ilişkin medyayı takip etme ve seminere katılım durumuna göre sürdürülebilir gelişime yönelik tutum ve sosyal sorun çözme becerisi açısından anlamlı farklılık bulunmamıştır. Bunun yanında katılımcıların öğrenim durumu arasında sürdürülebilir gelişime yönelik tutum puanı açısından anlamlı farklılık tespit edilmiş olup bu farklılık yüksek lisans-lisans grupları arasında bulunmaktadır. Katılımcıların sürdürülebilir gelişime yönelik tutumları ve sosyal sorun çözme becerilerinin deneyim yılı ile ilişkisi incelendiğinde okul öncesi öğretmenlerinin deneyim yılı ile sürdürülebilir gelişime yönelik tutumları ve sosyal sorun çözme becerileri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Basit doğrusal regresyon analizine göre ise sosyal sorun çözme becerisinin sürdürülebilir gelişime yönelik tutumun anlamlı bir yordayıcısı olduğu belirlenmiştir. This study aims to explore the connection between preschool teachers' attitudes towards sustainable development and their problem-solving skills. The research utilized a relational survey method and included a sample of 199 preschool teachers affiliated with the Ministry of National Education. Data was collected using the "Attitude Scale of Preschool Teachers Towards Sustainable Development," a "Personal Information Form," and the "Social Problem Solving Inventory Short Form (SPSI-SF)." Data analysis involved descriptive analysis, correlation analysis, independent groups t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), and simple linear regression analysis. The findings revealed a significant positive relationship between preschool teachers' attitudes towards sustainable development and their problem-solving skills. Moreover, preschool teachers exhibited high attitudes towards sustainable development based on the "Preschool Teachers' Attitude Scale towards Sustainable Development." The "Social Problem Solving Inventory Short Form" also indicated that preschool teachers possessed strong problem-solving skills. When examining these attitudes and skills with regard to the type of institution where teachers worked, those in independent kindergartens had significantly higher social problem-solving, positive problem orientation, and rational problem-solving scores compared to those in primary kindergartens. However, there was no significant difference in attitudes towards sustainable development and social problem-solving skills when considering factors such as following the media and attending seminars. A difference was observed in attitudes towards sustainable development concerning education levels, particularly between graduate and undergraduate groups. The study also found a positive relationship between preschool teachers' years of experience and their attitudes towards sustainable development and social problem-solving skills. Simple linear regression analysis identified social problem-solving skills as a significant predictor of attitudes towards sustainable development. |
URI: | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=S2eMu1TIwY_v4mYv58xArxRZRrNHcBTTR8b-ilBFlUuRfS81UmFcaWed44QBAAOk https://hdl.handle.net/11499/56491 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Show full item record
CORE Recommender
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.