Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/56926
Title: | Birleştirilmiş sınıflarda zekâ oyunları kullanımının öğrencilerin sosyal, zihinsel ve dikkat becerilerine etkisi: Bir karma yöntem çalışması | Other Titles: | The effect of using mind games in multigrade classes on students' social, mental and attention skills: A mixed method study | Authors: | Kaçak, Mesut | Advisors: | Fi̇dan, Yücel | Keywords: | Eğitim ve Öğretim Education and Training Birleştirilmiş sınıf akıl ve zekâ oyunları ilkokul oyun |
Publisher: | Pamukkale University | Abstract: | Bu çalışmanın amacı, zekâ oyunlarının birleştirilmiş sınıflarda öğrenim gören öğrencilerin sosyal, zihinsel, dikkat becerilerine etkisini ve öğrencilerin zekâ oyunlarına ilişkin görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Araştırmada karma yöntemlerden gömülü desen kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi, Van ili Özalp ilçesine bağlı birleştirilmiş sınıflı ilkokullardan kolay ulaşılabilir durum örnekleme yöntemiyle seçilen Nurali İlkokulu ile Yukarı Akçagöller İlkokulu'dur. Bu okullardan Nurali İlkokulu'ndaki 19 öğrenci deney grubunu, Yukarı Akçagöller İlkokulundaki 14 öğrenci ise kontrol grubunu oluşturmaktadır. Deney grubu öğrencileri ile 10 hafta boyunca akıl ve zekâ oyunları oynanırken kontrol grubunda herhangi bir müdahale olmamıştır. Araştırmanın nicel verileri Burdon Dikkat Testi, Sosyal Beceri Ölçeği ve Zihinsel Beceri Testi ile toplanırken araştırmanın nitel verileri Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu ile toplanmıştır. Araştırmanın nicel alt problemlerinin çözümlenmesinde SPSS 20 programı kullanılarak bağımsız örneklemler t-testi ve bağımlı örneklemler t-testi analizinden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre öğrencilerin dikkat testi ve zihinsel beceri testi öntest ve sontestleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ancak öğrencilerin sosyal beceri ölçeği öntest ve sontest arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Bundan hareketle akıl ve zekâ oyunları öğrencilerin dikkat ve zihinsel becerilerini geliştirdiği ancak öğrencilerin sosyal becerilerini geliştirmediği sonucuna varılmıştır. Öğrencilerle yapılan görüşmeler sonucunda elde edilen nitel veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiş ve iki tema ortaya çıkmıştır. Bunlar; oyunları sevme nedenleri ve akıl ve zekâ oyunlarının ders olarak yapılmasını isteme nedenleridir. Birince tema olan oyunları sevme nedenleri; oyunları şeklinden dolayı sevmeleri, oyunların eğlenceli olması ve oyunların gelişimine etki etmesi olarak üç kategoriye ayrılmıştır. İkinci tema olan Akıl ve zekâ oyunlarının ders olarak isteme nedenleri; eğlenceli bir ders olması, okuldaki diğer derslerden farklı olması ve zekâ oyunları dersinde yeni oyunlar oynaması şeklinde üç kategoriye ayrılmıştır. The aim of this study is to reveal the effects of mind games on the social, mental and attention skills of students studying in multigrade classes and to reveal the students' opinions about mind games. A mixed methods embedded design was used in the research. The sample of the research is Nurali Primary School and Yukarı Akçagöller Primary School, which were selected by easily accessible case sampling method from the multi-grade primary schools in Özalp district of Van province. Of these schools, 19 students from Nurali Primary School constitute the experimental group, and 14 students from Yukarı Akçagöller Primary School constitute the control group. While mind and intelligence games were played with the experimental group students for 10 weeks, there was no intervention in the control group. While the quantitative data of the research were collected with the Burdon Attention Test, Social Skills Scale and Mental Skills Test, the qualitative data of the research were collected with the Semi-Structured Interview Form. Independent samples t-test and dependent samples t-test analysis were used to analyze the quantitative sub-problems of the research using the SPSS 20 program. According to the findings of the research, a significant difference was found between the pretest and posttest of the students' attention test and mental skills test. However, no significant difference was found between the students' social skill scale pretest and posttest. Based on this, it was concluded that mind and intelligence games improved students' attention and mental skills, but did not improve students' social skills. The qualitative data obtained as a result of the interviews with the students were analyzed using the content analysis method and two themes emerged. These; These are the reasons why they love games and why they want mind and intelligence games to be taught as lessons. The reasons for liking games with a primary theme are; They are divided into three categories: liking games because of their form, games being fun, and games affecting their development. The second theme, Reasons for wanting mind and intelligence games as lessons; It is divided into three categories: being a fun lesson, being different from other lessons at school, and playing new games in the intelligence games lesson. |
URI: | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=weFMBHaUra8rsS5wi2bmHEBV5ZKi6O82zBFvSIRMLUA6N_MOra8bGxyOLGrIcwyk https://hdl.handle.net/11499/56926 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
10613569.pdf | 2.43 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
158
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
112
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.