Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/57105
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTuncel, İbrahi̇m-
dc.contributor.authorÇavdar, Ali̇ Osman-
dc.date.accessioned2024-05-06T16:32:01Z-
dc.date.available2024-05-06T16:32:01Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=cr4SkWLaRMhkDRBjqthpsZNx6CAl11iyZUyOzejCDtfC7QdrThtaKW1K5nqORrXL-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/57105-
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin akademik erteleme davranışları ile yapılandırmacı öğrenme ortamı özelliklerinin gerçekleşme düzeyi arasındaki ilişkileri tespit etmektir. Bununla birlikte yapılandırmacı öğrenme ortamı özelliklerinin gerçekleşme düzeyinin akademik erteleme davranışları üzerindeki yordayıcı gücünü belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeline göre yürütülmüştür. Araştırmanın verileri Ortaokul Öğrencilerinin Akademik Erteleme Davranışı Ölçeği ve Yapılandırmacı Öğrenme Ortamları Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu tabakalı örnekleme yoluyla seçilen 2022-2023 eğitim öğretim yılında Şanlıurfa ili Karaköprü, Haliliye ve Eyyübiye merkez ilçelerinde yer alan resmi/devlet ortaokullarında öğrenimlerine devam eden 6. 7. ve 8. sınıf toplam 1505 öğrenci oluşturmaktadır. Her iki ölçekten elde edilen verilerin normal dağılıma sahip olduğu belirlenmiştir. Bu doğrultuda ölçeklerden ve ölçeklerin alt boyutlarından elde edilen puanlar arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla Pearson Momentler Çarpım Korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Yordama ile ilgili alt problemlerin çözümü için basit doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Elde edilen verilerin analizi sonucunda, araştırmaya katılan öğrencilerin akademik erteleme davranışlarını "nadiren" gösterdiklerini düşündükleri ve öğrencilerden elde edilen verilere göre yapılandırmacı öğrenme ortamının özelliklerinin ise "bazen" gerçekleştiği belirlenmiştir. Ölçeklerden elde edilen toplam puanlar üzerinden yapılan analizler sonucunda, yapılandırmacı öğrenme ortamı özelliklerinin gerçekleşme sıklık düzeyi ile akademik erteleme davranışları arasındaki ilişkinin orta düzeyde negatif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Regresyon analizi sonucunda, yapılandırmacı öğrenme ortamı özelliklerinin gerçekleşme sıklık düzeyinin öğrencilerin akademik erteleme davranışlarının anlamlı bir yordayıcısı olduğu bulunmuştur. Yordayan (bağımsız) değişken yapılandırmacı öğrenme ortamlarının gerçekleşme sıklık düzeyinin öğrencilerin akademik erteleme davranışlarının %10'unu açıkladığı belirlenmiştir. Bu bağlamda yapılandırmacı öğrenme ortamı özelliklerinin gerçekleşme düzeyi artıkça öğrencilerin akademik erteleme davranışlarının sıklık düzeyinin azaldığı söylenebilir. Bununla birlikte cinsiyet, sınıf düzeyi, okulun bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik düzeyi ve sosyal medya kullanım süresi değişkenlerine göre yapılandırmacı öğrenme ortamı özelliklerinin gerçekleşme düzeyi ile akademik erteleme davranış sıklık düzeyleri arasında da anlamlı negatif yönde ilişkiler olduğu belirlenmiştir.en_US
dc.description.abstractThis study aims to determine the relationship between the academic procrastination behaviors of secondary school students and the level of realization of constructivist learning environment characteristics. In addition, it aims to determine the predictive power of the level of realization of constructivist learning environment characteristics on academic procrastination behaviors. The research was conducted according to the relational survey model, one of the quantitative research methods. The study data were collected with the Academic Procrastination Behavior Scale of Secondary School Students and the Constructivist Learning Environments Scale. The sample group of the study consisted of a total of 1505 6th, 7th, and 8th-grade students who were selected through stratified sampling and who were continuing their education in official/state secondary schools in Karaköprü, Haliliye, and Eyyübiye central districts of Şanlıurfa province in the 2022-2023 academic year. It was determined that the data obtained from both scales had a normal distribution. Accordingly, Pearson's product-moment correlation coefficient was calculated to examine the relationship between the scores obtained from the scales and the sub-dimensions of the scales. Simple linear regression analysis was used to solve the sub-problems related to prediction. As a result of the analysis of the data obtained, it was determined that the students who participated in the study thought that they showed academic procrastination behaviors "rarely" and the features of the constructivist learning environment were "sometimes" realized according to the data obtained from the students. As a result of the analyses made on the total scores obtained from the scales, it was determined that the relationship between the frequency level of realization of the constructivist learning environment characteristics and academic procrastination behaviors was a significant negative relationship at a moderate level. As a result of the regression analysis, it was found that the frequency level of constructivist learning environment characteristics was a significant predictor of students' academic procrastination behaviors. It was determined that the predictor (independent) variable constructivist learning environments explained 10% of students' academic procrastination behaviors. In this context, it can be said that as the level of realization of constructivist learning environment characteristics increases, the frequency level of students' academic procrastination behaviors decreases. In this context, it can be said that as the level of realization of constructivist learning environment characteristics increases, the frequency level of students' academic procrastination behaviors decreases. In addition, it was determined that there were significant negative relationships between the level of realization of constructivist learning environment features and the frequency levels of academic procrastination behavior according to the variables of gender, grade level, socio-economic level of the environment where the school is located, and duration of social media use.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Universityen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretimen_US
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectAkademik erteleme davranışlarıen_US
dc.subjectyapılandırmacı öğrenmeen_US
dc.subjectyapılandırmacı öğrenme ortamları.en_US
dc.subjectAcademic procrastination behaviorsen_US
dc.subjectconstructivist learningen_US
dc.subjectconstructivist learning environments.en_US
dc.titleOrtaokul öğrencilerinin akademik erteleme davranışları ve yapılandırmacı öğrenme ortamları arasındaki ilişkinin incelenmesien_US
dc.title.alternativeExamining the relationship between secondary school students' academic procrastination behaviors and constructivist learning environmentsen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.endpage92en_US
dc.departmentPAÜ, Enstitüler, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid851511en_US
dc.institutionauthorÇavdar, Ali̇ Osman-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.grantfulltextnone-
item.languageiso639-1tr-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.fulltextNo Fulltext-
item.cerifentitytypePublications-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

108
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.