Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/571
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorFeyyaz Karaca-
dc.contributor.authorErtuğrul, Tuba-
dc.date.accessioned2015-08-06T11:00:36Z
dc.date.available2015-08-06T11:00:36Z
dc.date.issued2015-07-
dc.identifier.citationDenizlien_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/571-
dc.description.abstractThe objective of this study is to determine democratic practices of social studies teachers in their social studies courses. The study is based on a case study of qualitative research design. The data were collected through semi-structured face to face interviews. Semi-tructured interviews were conducted with twenty social studies teachers working at the six secondary schools located in Denizli province in 2014-2015 academic year. The data were analyzed based on a descriptive approach. The research result indicated that social studies teachers create a democratic classroom environment in their social studies courses for their students in terms of students’ participation in the course, the determination of class rule, the tolerance and respect of students to each other, the solving of a problem that students encountered in the classroom during the expressing themselves. On the other hand, the research result indicated that teachers could not create an adequate democratic atmosphere in the classroom in terms of providing the discipline, the participation of students in group activities and in playing a role in determining the evaluation process.en_US
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, Sosyal Bilgiler derslerinde öğretmenlerin sınıf içi demokrasi uygulamalarının neler olduğunu belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. 2014-2015 öğretim yılında Denizli il merkezinde bulunan altı ortaokulda gerçekleştirilen araştırmaya 20 Sosyal Bilgiler öğretmeni katılmıştır. Görüşmelerden elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırma, öğretmenlerin Sosyal Bilgiler derslerinde öğrencilerin derse katılımını sağlamada, sınıf kurallarının belirlenmesinde, öğrencilerin birbirlerine karşı hoşgörülü ve saygılı olmasını sağlamada, öğrencilerin sınıfta kendilerini ifade edebilmelerinde ve yıl boyunca sınıf içinde karşılaşılan problemleri çözmede demokratik bir sınıf ortamı oluşturdukları sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte öğretmenlerin sınıfta disiplini sağlamada, öğrencilerin sınıf içinde grup etkinliklerine katılmalarında, ölçme araçlarıyla ilgili kararları almada yeterli demokratik bir sınıf ortamı oluşturamadıkları sonucuna varılmıştır.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessen_US
dc.subjectSosyal Bilgileren_US
dc.subjectDemokrasien_US
dc.subjectSınıfen_US
dc.subjectDurum Çalışmasıen_US
dc.subjectSocial Studiesen_US
dc.subjectDemocracyen_US
dc.subjectClassen_US
dc.subjectCase studyen_US
dc.titleSosyal bilgiler derslerinde sınıf içi demokrasi uygulamalarının incelenmesi.en_US
dc.title.alternativeThe Investigation of Democratic Practices in Social Studies Coursesen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid406998en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1tr-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tuba Ertuğrul.pdf1.18 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

60
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

142
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.