Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/57370
Title: Otel işletmelerine yönelik müşteri memnuniyetsizliğinin çevrimiçi müşteri yorumları aracılığı ile incelenmesi
Other Titles: Examination of customer dissatisfaction with hotel businesses through online customer reviews
Authors: Özdemir, Elif
Advisors: Kalburan, Çetin
Keywords: Müşteri memnuniyeti
turizm pazarlaması
sosyal medya
veri madenciliği
karar ağacı
Customer satisfaction
tourism marketing
social media
data mining
decision tree
Abstract: Bu araştırmada müşteri memnuniyetsizliğine odaklanılarak, olumsuz ifadeler içeren online müşteri yorumlarının otellerin puanlandırılmasına etkisinin irdelenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, yorumlara yön veren duygu ve düşüncelerin ortaya konarak tüketicilerin puanlamasında olumsuz etki eden öncelikli faktörlerin belirlenmesi hedeflenmiştir. Araştırma verilerinin analiz sürecinde veri madenciliği tekniklerinden karar ağacı yöntemi kullanılmıştır. Ardından, bulgular regresyon analizi bulguları ile karşılaştırılmıştır. Araştırmada analize dahil edilen veriler Muğla ilinde yer alan 139 tane 4 ve 5 yıldızlı otel için yapılan Google yorumlarından çıkarılmış Google etiketleri ve yorumlara ilişkin sayısal verilerdir. Araştırma sonucunda müşteri memnuniyetsizliğinde puanlamaya en çok etki eden öncelikli faktörlerin temizlik, oda ve yemek olduğu belirlenmiştir
This research focuses on customer dissatisfaction, aiming to examine the impact of online customer reviews containing negative expressions on the rating of hotels. In this context, the goal is to identify the primary factors influencing negative effects in consumer ratings by highlighting the sentiments and thoughts guiding the reviews. The data mining technique of decision tree method was employed in the analysis process of research data. Subsequently, the findings were compared with the results of regression analysis. The data included in the analysis pertains to 139 hotels that have four and five-stars located in the Muğla province. These hotels were assessed based on Google reviews, and numerical data related to Google tags and comments were extracted. As a result of the research, it was determined that the primary factors influencing ratings in customer dissatisfaction are cleanliness, room, and food.
URI: https://hdl.handle.net/11499/57370
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10632525.pdf1.25 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

446
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

156
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.