Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/57710
Title: Şehir içi otobüs şoförlerinde omurga sağlığı eğitimi ile lumbal bölge desteğinin bel ağrısı ve rahatsızlığı üzerindeki etkisinin incelenmesi
Other Titles: Investigation of the effect of spine health training and lumbal region support on back pain and discomfort in city bus drivers
Authors: Arık, Ece
Advisors: Kitiş, Ali
Keywords: Lumbal Destek
Omurga Sağlığı Eğitimi
Şehir İçi Otobüs Şoförleri
City Bus Drivers
Lumbar Support
Spine Health Training
Abstract: Yaptığımız bu çalışmada bel bölgesinde ağrı ve rahatsızlık şikayeti olan şehir içi otobüs şoförlerinde omurga sağlığı eğitimi ile lumbal bölge desteğinin etkisine bakılması amaçlanmıştır. Bu çal ış maya bel bölgesinde ağrı ve rahatsızlık şikayeti olan toplam 143 şehir içi otobüs şoförü kat ı lm ış t ı r. Çalışmadan çıkarılan şoförlerden 35 tanesinin başka sağlık problemleri vardı, 4 şoför ise çalışma devam ediyorken emekli olduğu için çalışmadan çıkarılmış tır ve çalışmamız 104 kişi ile tamamlanmıştır. Ya ş ortalamas ı 43.44±6.48 y ı l dır (28 58 y ı l). Şoförlere fizyoterapist eşliğinde omurga sağlığı eğitimi (35 şoför), fizyoterapist eşliğinde omurga sağlığı eğitimi ve lumbal bölge desteği (35 şoför) ve kontrol (34 şoför) grubu olmak üzere üç gruba ayr ı lm ış t ı r. Şoförlerd en verilen eğitimi düzenli olarak uygulamaları ve lumbal destek verilen grubun üç ay boyunca mesai saatlerinde sürekli kullanılması istendi. Çal ış mada şoförler müdahale öncesi ve müdahale sonras ı de ğ erlendirilmi ş tir. Şoförlerin duruş pozisyonlarının anali zi için Hızlı Tüm Vücut Değerlendirmesi (REBA), kas iskelet sistemindeki ağrı ve rahatsızlık hissini değerlendirmek için Genişletilmiş Nordic Kas İskelet Sistemi Anketi ayrıca Maslach Tükenmişlik Ölçeği ve Minnesota İş Tatmini Ölçeği kullanılmıştır. Genişl etilmiş Nordic Kas İskelet Sistemi Anketi, Maslach Tükenmişlik Ölçeği, Minnesota İş Tatmini Ölçeği şoförler tarafından doldurulmuştur, Hızlı Tüm Vücut Değerlendirmesi (REBA) ise çalış macı tarafından değerlendirilmiştir. Bu çal ış man ı n sonunda ikinci grupta yap ı lan REBA ve Genişletilmiş Nordic Kas İskelet Sistemi Anketi sonuçlar ı nda istatistiksel olarak anlaml ı düzeyde (p<0,05) geli ş me gözlenmi ş tir. Gruplar aras ı nda müdahale etkinli ğ i aç ı s ı ndan istatistiksel olarak anlamlı bir farkl ı l ı k bulunmuştur (p < Şehir içi otobüs şoförlerinde bel bölgesinin sağlığını korumaya yönelik eğitim ve lumbal bölge desteğinin birlikte kullanıldıklarında bel bölgesindeki rahatsızlık ve ağrı şiddetini azalttığı, postürde düzelme sağladığı sonucuna ulaşılmıştır.
In this study, we aimed to examine the effect of spinal health education and lumbar support on city bus drivers who suffer from low back pain and discomfort. A total of 143 city bus drivers with complaints of low back pain and discomfort participated in the study. Among these drivers, 35 were excluded due to other health problems, and 4 were excluded because they retired during the study, leaving a total of 104 participants. The average age was 43.44±6.48 years (ranging from 28 to 58 years). The drivers w ere divided into three groups: those who received spinal health education with a physiotherapist (35 drivers), those who received spinal health education with a physiotherapist and lumbar support (35 drivers), and a control group (34 drivers). The drivers were asked to regularly apply the education provided, and those in the lumbar support group were instructed to use the support continuously during working hours for three months. The drivers were assessed before and after the intervention. The Rapid Entire Body Assessment (REBA) was used to analyze their posture, the Extended Nordic Musculoskeletal Questionnaire was used to assess pain and discomfort in the musculoskeletal system, and the Maslach Burnout Inventory and Minnesota Job Satisfaction Questionnair e were also utilized. The Extended Nordic Musculoskeletal Questionnaire, Maslach Burnout Inventory, and Minnesota Job Satisfaction Questionnaire were filled out by the drivers, while the Rapid Entire Body Assessment (REBA) was evaluated by the At the end of this study, statistically significant improvements (p<0.05) were observed in the REBA and Extended Nordic Musculoskeletal Questionnaire results in the second group. There was a statistically significant difference (p<0.005) in the effectivene ss of the interventions between the groups. It was concluded that education aimed at protecting the health of the lower back and the use of lumbar support together reduced the severity of discomfort and pain in the lower back and improved posture in city b us drivers.
URI: https://hdl.handle.net/11499/57710
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10655336.pdf4.22 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

20
checked on Aug 9, 2024

Download(s)

2
checked on Aug 9, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.