Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/58143
Title: | Görsel sanatlar eğitiminde sürdürülebiliryaşam için tasarım odaklı düşünme yaklaşımı:Bir durum çalışması | Other Titles: | Design thinking approach for sustainable living in visual arts education: A case study | Authors: | Taşbaş Pangız, Şeyma | Advisors: | Mamur, Nuray | Keywords: | Sanat eğitimi tasarım tasarım odaklı düşünme sürdürülebilirlik Art education design design thinking sustainability |
Abstract: | Bu araştırma, görsel sanatlar eğitiminde tasarım odaklı düşünme yaklaşımı yoluyla
öğrencilerin sürdürülebilir yaşam odaklı beceriler geliştirebilmesine odaklanmıştır. Bu
kapsamda görsel sanatlar eğitimi sanat eğitimcilerinin görüşleri ve tasarlanan ders planı nın
öğrencilere sunduğu bilgi, beceri ve deneyimler detaylı olarak in celenmiştir. Araştırmada
nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni ” kullanılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubu, iki farklı durum kapsamında, iki farklı örnekleme yöntemi ile
oluşturulmuştur. Araştırma da birinci durum çerçevesinde çalışma grubu nu, alanında u z man
5 farklı eğitim kademesindeki sanat eğitimcileri oluşturmuştur. Çalışma grubunun
belirlenmesinde amaçlı örneklem yöntemlerinden, maksimum çeşitlilik örneklem es i
belirleyici olmuştur. Araştırmanın ikinci durumu çerçevesinde çalışma grub unu, 2023 2024
eğitim öğretim yılında Denizli ilinde öğrenim gören 12 13 yaş aralığındaki 7. sınıf
öğrencilerinden toplam 18 öğrenci oluşturmuştur. Çalışma grubunun oluşturulmasında
amaçlı örneklem yöntemlerinden tipik durum örneklemi belirleyici olmuşt ur.
Araştırmanın verileri iki aşamada toplanmıştır. İlk aşamada araştırmanın birinci alt problemi
çerçevesinde okul öncesi eğitimden yükseköğretime farklı düzeylerde eğitim veren sanat
eğitimcilerinin sürdürülebilirlik ve tasarım odaklı düşünmeye ilişkin g örüşleri alınmıştır. Bu
görüşmelerde sürdürülebilirlik ve tasarım odaklı düşünme adımları kapsamında derslerde
uygulanacak etkinlikler le bilgiler elde edilmiştir. İkinci aşamada ise veriler; ön
değerlendirme formu, sürdürülebilirlik odaklı tasarım odaklı d üşünme yaklaşımı ile sanatsal
deneyim ve aktiviteler olarak planlanan uygulama sürecindeki etkinlik formları (konuşma
halkası etkinlik kâğıdı, beyin fırtınası etkinlik kağıdı, zihin haritası etkinlik kağıdı, istasyon
etkinliği kağıdı, kullanıcı deneyimi gö zlem formu), araştırmacı günlüğü, yansıtıcı günlük,
bağımsız gözlemci formu, öz değerlendirme formu, sanatsal çalışmalardan
bağımsız gözlemci formu, öz değerlendirme formu, sanatsal çalışmalardan veve odak grup odak grup görüşmesinden elde edilmiştir. görüşmesinden elde edilmiştir. Toplanan veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Toplanan veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Görsel Görsel sanatlar eğitimi bağlamında ysanatlar eğitimi bağlamında yapılan bu araştırmanın sonuçları; tasarım odaklı düşünme apılan bu araştırmanın sonuçları; tasarım odaklı düşünme yaklaşımının öğrencilerin yaratıcılık, problem çözme becerileri ve çevresel farkındalıklarını yaklaşımının öğrencilerin yaratıcılık, problem çözme becerileri ve çevresel farkındalıklarını geliştirdiğini ortaya koymaktadır. geliştirdiğini ortaya koymaktadır. Görsel sanatlarGörsel sanatlar eğitimi kapsamında, öğrencilerin empati eğitimi kapsamında, öğrencilerin empati kurma, iş birlkurma, iş birliği yapma ve sürdürülebilirlik ilkelerini tasarım süreçleri ile bütünleştirme iği yapma ve sürdürülebilirlik ilkelerini tasarım süreçleri ile bütünleştirme yeteneklerinin yeteneklerinin tasarım odaklı düşünme yaklaşımıtasarım odaklı düşünme yaklaşımı adımlarıyla güçlendirildiği görülmüştür.adımlarıyla güçlendirildiği görülmüştür. This research focuses on the development of students sustainable life oriented skills through the design thinking approach in visual arts education. In this context, the opinions of visual arts education art educators and the knowledge, skills and experiences offered to students by the designed lesson plan were examined in detail. In the study, case study design ””, one of the qualitative research methods, was used. The study group of the research was formed by two different sampling metho ds within the scope of two different situations. In the first case, the study group consisted of art educators at 5 different educational levels who are experts in their fields. Maximum diversity sampling ””, one of the purposeful sampling methods, was dete rminative in determining the study group. Within the framework of the second case of the research, the study group consisted of a total of 18 students from the 7th grade students between the ages of 12 13 studying in Denizli province in the 2023 2024 acade mic year. Typical case sampling ””, one of the purposeful sampling methods, was determinative in the formation of the study group. The data of the study were collected in two stages. In the first stage, within the framework of the first sub problem of the r esearch, the opinions of art educators teaching at different levels from pre school education to higher education on sustainability and design thinking were taken. In these interviews, information was obtained with the activities to be implemented in the l essons within the scope of sustainability and design thinking steps. In the second stage, data were obtained from the pre assessment form, activity forms (speech circle activity sheet, brainstorming activity sheet, mind map activity sheet, station activity sheet, user experience observation form), researcher diary, reflective diary, independent observer form, self assessment form, artistic works and focus group interview in the implementation process planned as artistic experiences and activities with susta sustainabilityinability--oriented design thinking approach. The collected data were analyzed by oriented design thinking approach. The collected data were analyzed by content analysis. The results of this study conducted in the context of visual arts education content analysis. The results of this study conducted in the context of visual arts education reveal that the design thinking approach improves students' creativity, problem sreveal that the design thinking approach improves students' creativity, problem solving skills olving skills and environmental awareness. Within the scope of visual arts education, it was seen that and environmental awareness. Within the scope of visual arts education, it was seen that students' ability to empathize, collaborate and integrate sustainability principles with design students' ability to empathize, collaborate and integrate sustainability principles with design processes were strengthened with the steps of design thinprocesses were strengthened with the steps of design thinking approach.king approach. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/58143 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10597569.pdf | 7.55 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.