Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/58313
Title: | "Asitler, bazlar ve tuzlar” ünitesinin öğretilmesinde istasyon tekniği kullanımının 10. Sınıf öğrencilerinin akademik başarıları ve kimya dersine karşı tutumları üzerine etkisi | Other Titles: | Impact of using the station technique in teaching the “acids, bases, and salts” unit on 10th graders’ academic achievement and attitudes towards chemistry | Authors: | Özgören, Aysel | Advisors: | Erökten, Seçil | Keywords: | İstasyon tekniği öğrenme istasyonları akademik başarı tutum Kimya eğitimi Station technique learning stations academic achievement attitude Chemistry education |
Abstract: | Bu araştırmanın amacı lise onuncu sınıf Kimya dersi kapsamında “Asitler, Bazlar ve Tuzlar” ünitesinde bulunan, “Asitler ve Bazlar”, “Asitlerin ve Bazların Tepkimeleri”, “Hayatımızda Asitler ve Bazlar” ve “Tuzlar” konularının istasyon tekniği kullanılarak öğretilmesinin öğrencilerin akademik başarılarına ve Kimya dersine karşı olan tutumlarına etkisini incelemektir. Araştırma, 2022-2023 eğitim öğretim yılı ikinci dönemi, Denizli ilinde bulanan Özel Denizli Organize Sanayi Bölgesi Teknik Koleji Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi 10. sınıfta öğrenim görmekte olan toplam 113 öğrenci ile yürütülmüştür. Yapılan araştırmada deneysel modellerinden ön test son test kontrol gruplu eşitlenmemiş yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın yapıldığı okulda onuncu sınıflar içerisinde rastgele atama sonucu iki sınıf deney, iki sınıf ise kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Deney grubunda yer alan öğrenciler ile dersler istasyon tekniği ile işlenirken kontrol grubunda yer alan öğrenciler ile dersler resmi müfredata uygun şekilde işlenmiştir. Araştırmada, uygulama öncesi ve sonrası öğrencilerin akademik başarılarını tespit edebilmek için araştırmacı tarafından geliştirilen “Asit Baz Başarı Testi” ve öğrencilerin uygulamaya karşı tutumlarını değerlendirmek için İnal (2013) tarafından Kimya dersine uyarlanan “Kimya Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Yapılan araştırmada elde edilen veriler IBM SPSS statistics 26 paket programı ile analiz edilmiştir.
Araştırmanın sonucunda, kontrol ve deney grubunda yer alan öğrencilerin son test akademik başarı puanları arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığını test etmek için yapılan nonparametrik analiz sonucuna göre kontrol ve deney grubu öğrencileri arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuca göre uygulanan istasyon
vii
tekniğinin resmi müfredata uygun ders işleme yöntemine göre daha etkili bir yöntem olduğu ve akademik başarı puanlarında artışa neden olduğu söylenebilir. Kontrol ve deney grubunda yer alan öğrencilerin son test kimya tutum puanları arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığını test etmek için yapılan parametrik analiz sonucuna göre ise deney grubu lehine anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuca göre de istasyon tekniği ile ders işlemenin öğrencilerin Kimya dersine karşı olan tutumlarını olumlu bir şekilde etkilediği söylenebilir. Gelecekteki çalışmalarda, bu tekniğin kalıcılık ve güdülenme gibi başlıklar altında incelenebileceği ve diğer derslerde ve sınıf kademelerinde de uygulanabileceği önerilmektedir. This research primarily seeks to investigate the impact of teaching the topics “Acids and Bases,” “Reactions of Acids and Bases,” “Acids and Bases in Our Lives,” and “Salts,” within the “Acids, Bases, and Salts” unit in the 10th grade Chemistry course, using the station technique, on students’ academic achievement and attitudes towards the Chemistry course. This study was conducted with 113 tenth graders enrolled in the second semester of the 2022-2023 academic year at a private vocational and technical high school in Denizli, Türkiye. A quasi-experimental design was employed, featuring intervention and control cohorts, utilizing pre- and post-tests. Two classes were randomly assigned to the intervention cohort and two to the control cohort. The intervention group received instruction via the station technique, while the controls were taught with the traditional lecture method in line with the official curriculum. Academic achievement was measured using an “Acid-Base Achievement Test” developed by the researcher, and attitudes were assessed using the “Chemistry Attitude Scale” adapted by İnal (2013). The obtained data were subjected to analysis using the IBM SPSS statistics 26 package program. Non-parametric analysis of post-test academic achievement scores revealed a significant difference favouring the intervention cohort, indicating that the station technique proved to be more effective than traditional teaching methods and led to higher academic achievement. Similarly, parametric analysis of the post-test chemistry attitude scores of both cohorts showed a significant difference in favor of the intervention group. These findings suggest that the station technique not only enhances students’ academic performance but also positively influences their attitudes towards the Chemistry course. Future studies can address this technique under headings such as retention and motivation, and it is suggested that it can also be implemented in other courses and grade levels. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/58313 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10647327.pdf | 3.14 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.