Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/58534
Title: | Okul müdürlerinin girişimci liderlik davranışları ile öğretmenlerin yenilikçi iş davranışları arasındaki ilişki | Other Titles: | The relationship between entrepreneurial leadership behaviors of school principals and innovative work behaviors of teachers | Authors: | Yıldırım, Ahmet Erkan | Advisors: | Ordu, Aydan | Keywords: | Eğitim ve Öğretim Education and Training |
Publisher: | Pamukkale University | Abstract: | Bu araştırmanın amacı; okul müdürlerinin girişimci liderlik davranışları ile öğretmenlerin yenilikçi iş davranışları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın evreni, 2023- 2024 eğitim öğretim yılında Denizli ili Merkezefendi ve Pamukkale ilçelerindeki ortaöğretim kademelerinde görev yapan 2769 öğretmenden oluşmaktadır. Ölçekler elden teslim edilmiş ve ölçeği dolduran toplam 349 öğretmen araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Okul müdürlerinin girişimci liderlik davranışlarına ilişkin veriler, Akkaya (2021) tarafından geliştirilen Girişimci Liderlik Ölçeği; öğretmenlerin yenilikçi iş davranışlarına ilişkin veriler ise Janssen (2000) tarafından geliştirilen ve Töre (2017) tarafından Türkçeye uyarlanan Yenilikçi iş Davranışı Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler istatistik programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, t testi, tek yönlü varyans analizi, korelasyon ve regresyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; öğretmenler açısından okul müdürleri her zaman girişimci liderlik davranışları sergilemektedir. Okul müdürlerinin girişimci liderlik davranışlarının en yüksek algılanan boyutu stratejik düşünme olup, bunu sırasıyla iletişim, motivasyon ve girişimci davranış boyutları takip etmektedir. Erkek öğretmenler okul müdürlerini daha çok motive edici bulmaktadırlar. Nitelikli okullarda (Fen ve Sosyal Bilimler Liseleri) çalışan öğretmenler okul müdürlerinin iletişim becerilerinin, Mesleki Teknik Anadolu Liselerinde ve Anadolu Liselerinde çalışan öğretmenlere göre daha az olduğunu düşünmektedir. Ayrıca öğretmenler, kendilerinin her zaman yenilikçi iş davranışları sergilediklerini düşünmektedirler. İmam Hatip Liselerinde çalışan öğretmenler, Mesleki Teknik Anadolu Liselerinde ve Anadolu Liselerinde çalışan öğretmenlere göre yenilikçi fikirlerin desteklenmesi konusunda daha düşük bir algıya sahiptirler. Aldıkları hizmet içi eğitim sayıları 10 ve daha fazla olan öğretmenler okul müdürlerini daha girişimci ve kendilerini de daha yenilikçi olarak algılamaktadırlar. Bununla birlikte okul müdürlerinin girişimci liderlik davranışları öğretmenlerin yenilikçi iş davranışlarını olumlu olarak etkilemektedir. The purpose of this research; to examine the relationship between the entrepreneurial leadership behaviors of school principals and the innovative work behaviors of teachers. The population of the research consists of 2769 teachers working in secondary education levels in Merkezefendi and Pamukkale districts of Denizli province in the 2023-2024 academic year. The scales were delivered by hand and a total of 349 teachers who filled out the scale constituted the sample of the study. Data on entrepreneurial leadership behaviors of school principals were collected from the Entrepreneurial Leadership Scale developed by Akkaya (2021); Data on teachers' innovative work behavior was used using the Innovative Work Behavior Scale developed by Janssen (2000) and adapted into Turkish by Töre (2017). The data obtained was analyzed with a statistical program. Arithmetic mean, standard deviation, t test, one-way analysis of variance, correlation and regression analysis were used to analyze the data. According to the results of the research; In terms of teachers, school principals always exhibit entrepreneurial leadership behaviors. The highest perceived dimension in school principals' entrepreneurial leadership behavior is strategic thinking, followed by communication, motivation and entrepreneurial behavior dimensions. Male teachers find school principals more motivating. Teachers working in qualified schools (Science and Social Sciences High Schools) think that the communication skills of school principals are less than the teachers working in Vocational Technical Anatolian High Schools and Anatolian High Schools. In addition, teachers think that they always exhibit innovative work behaviors. The perception of teachers working in Imam Hatip High Schools to support innovative ideas is lower than the teachers working in Vocational Technical Anatolian High Schools and Anatolian High Schools. Teachers who have received 10 or more in-service training perceive their school principals as more entrepreneurial and themselves as more innovative. In addition, the entrepreneurial leadership behaviors of school principals positively affect the innovative work behaviors of teachers. |
URI: | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=1pwTzRXnomYf6jwqVORfUbHx6rs3uvPspTzKUb7lIG6Ou1eZoIGuOVgob8J_CeHG https://hdl.handle.net/11499/58534 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Show full item record
CORE Recommender
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.