Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/58536
Title: Okul öncesi eğitime devam eden 48-72 aylık çocukların dinleme becerilerinin öz-düzenleme becerileri ve problemli teknoloji kullanımı açısından incelenmesi
Other Titles: Examining the listening skills of 48–72-month-old children attending preschool education in terms of self-regulation skills and problematic technology use
Authors: Kocabıyık, Büşra
Advisors: İvrendi̇, Asi̇ye
Keywords: Eğitim ve Öğretim
Education and Training
Publisher: Pamukkale University
Abstract: Bu araştırmanın amacı, çocukların dinleme becerileri ile sosyodemografik değişkenler, öz-düzenleme düzeyleri ve problemli teknoloji kullanım durumları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Denizli ilindeki okul öncesi eğitime devam eden ve kolay örnekleme yoluyla seçilen 304 çocuğun çalışma grubunu oluşturduğu araştırma, nicel yöntemler kullanılarak tarama modelinde yapılmıştır. Araştırmaya ait veriler, "Kişisel Bilgi Formu", "Okul Öncesi Dönem Çocuklarına Yönelik Dinleme Becerilerini Değerlendirme Ölçeği", "4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeği" ve "Çocuklar İçin Problemli Teknoloji Kullanımı Ölçeği" kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın alt problemlerinin çözümlenmesinde Pearson Momentler Çarpımı, Bağımsız Gruplar için t-testi, Tek Yönlü Varyans Analizi, Mann-Whitney U, Kruskal–Wallis, Sperman's rho, korelasyon testleri ve Çoklu Regresyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırmanın bulguları, çocuk cinsiyeti, yaşı, akıcı konuşma durumu, ilgi alanının, uyku öncesi rutininin, sağlıklı beslenme alışkanlığının varlığı, anne-baba öğrenim düzeyi gibi sosyodemografik değişkenler ile öz-düzenleme toplam, engelleyici kontrol, dikkat ve çalışma belleği alt boyutları, dinleme toplam, bilişsel ve sosyal alt boyutları arasında orta düzeyde pozitif anlamlı ilişki bulunmuştur. Dinleme toplam puanı ile; teknoloji toplam, teknoloji kullanım sürekliliği, kontrole karşı direnç alt boyutları arasında zayıf düzeyde negatif ilişki saptanmıştır. Öz-düzenleme becerilerinin dikkat ve engelleyici kontrol alt boyutlarının, problemli teknoloji kullanım; kontrole karşı direnç, yoksunluk-kaçış alt boyutlarının ve diğer bağımsız değişkenlerin (çocuk cinsiyet, çocuk yaş dağılımı, ilgi alanının varlığı, akıcı konuşma durumu, anne-baba öğrenim düzeyi, okul türü, öğretmenin cinsiyeti) dinleme becerilerinin anlamlı birer yordayıcısı olduğu saptanmıştır.
The purpose of this study is to examine the relationship between children's listening skills, sociodemographic variables, self-regulation levels, and technology usage situations. This research was designed as a survey model and quantitative methods. Its sample, which was selected through easily accessible sampling, consists of 304 children attending preschool education in Denizli city. The study data were collected using the "Personal Information Form", "The Listening Skills Assessment Scale for Preschool Children", "The Self-Regulation Skills Scale for 4–6-year-old Children", and "The Problematic Technology Use Scale for Children". Pearson Product Moments, t-test for Independent Groups, One-Way Analysis of Variance, Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis, Sperman's rho, correlation tests, and Multiple Regression analysis were used to solve the sub-problems of the research. The findings of this study include sociodemographic variables such as child gender, age, fluent speech status, interest area, pre-sleep routine, presence of healthy eating habits, parents' education level, self-regulation total, inhibitory control, attention and working memory sub-dimensions, listening total. A moderate positive significant relationship was found between the cognitive and social sub-dimensions. With the total listening score, a weak negative relationship was found between the technology total, technology use continuity and resistance to control sub-dimensions. Attention and inhibitory control sub-dimensions of self-regulation skills, problematic technology use, resistance to control, deprivation-escape sub-dimensions, and other independent variables (child gender, child age distribution, presence of interest, fluent speaking status, parents' education level, school type, teacher's gender) were found to be significant predictors of listening skills.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=KMB79M3N7zK1UR2WYeRgQnhYgqp36KwS1fDY9T-L2AAMQAbGGtifbSYy0MBBEKpe
https://hdl.handle.net/11499/58536
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Show full item record



CORE Recommender

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.