Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/58574
Title: | Okul yöneticileri ve öğretmenlerin çok kültürlülük becerileri ile kapsayıcı eğitime ilişkin tutumları arasındaki ilişki | Authors: | Akbaş, Serap | Advisors: | Tanrıöğen, Zeynep Meral | Keywords: | Çok kültürlülük kapsayıcı eğitim öğretmen okul yöneticisi |
Abstract: | Bu çalışmada okul yöneticileri ve öğretmenlerin çokkültürlülük becerileri kapsayıcı eğitime yönelik tutumları arasındaki ilişkinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modelinde nicel bir çalışma olarak yürütülmüştür. Araştırmada eleman örneklem seçimiyle 228 okul yöneticisi ve öğretmene ulaşılmıştır. Araştırmada okul yöneticileri ve öğretmenlerin çokkültürlülük becerileri algı düzeylerinin en yüksek düzeyde tutum boyutunda ve yüksek düzeyde olduğu görülürken bunu yüksek düzeyde özyeterlik boyutu izlemiştir. En düşük ortalama ise orta düzeyde deneyim boyutundadır. Genel çokkültürlülük yeterlik algı düzeyi yüksek düzeydedir. Okul yöneticileri ve öğretmenlerin kapsayıcı eğitime yönelik tutumlarının toplumsal işbirliği boyutunda ve ilginin arttırılması boyutunda düşük düzeydedir. Genel kapsayıcı eğitim tutumlarının da düşük düzeyde olduğu görülmüştür. Okul yöneticileri ve öğretmenlerin çok kültürlülük becerilerinin cinsiyet, yaş, görev, medeni durum ve eğitim düzeyine göre farklılık göstermediği ancak çalışılan kademe ve kariyer düzeylerine göre anlamlı farklılık göstermiştir. Çalıştıkları kademelere göre tutum boyutunda OÖ-İlkokullarda çalışan yönetici ve öğretmenlerle ortaokullarda çalışanlar arasında ortaokullarda çalışan okul yöneticileri ve öğretmenler lehine yüksek iken ortaokullarda çalışan yönetici ve öğretmenlerle liselerde çalışanlar arasında ve ortaokullarda çalışanlar lehine yüksektir. Ortaokullarda çalışan okul yöneticileri ve öğretmenlerin çokkültürlülük beceri düzeylerinin tutum boyutunda diğer kademelerde çalışanlardan daha yüksektir. Kariyer düzeylerine göre tutum boyutunda başöğretmen unvanlı okul yöneticileri ve öğretmenlerin çokkültürlülük beceri düzeylerinin öğretmen ve uzman öğretmen unvanlılardan daha düşük düzeyde olduğu saptanmıştır. Okul yöneticileri ve öğretmenlerin kapsayıcı eğitime ilişkin tutumları cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim düzeyi, çalışılan kademe ve kariyer düzeyi durumuna göre farklılık görülmemiştir. Ancak göreve göre bütün boyutlarda ve genel tutumlarında yöneticilere göre öğretmenlerin daha yüksek ortalamalara vii sahip oldukları görülmektedir. Okul yöneticilerine göre öğretmenlerin kapsayıcı eğitime İlişkin tutumları daha yüksektir. Okul yöneticileri ve öğretmenlerin çok kültürlülük becerileri ile kapsayıcı eğitime ilişkin tutumları arasında anlamlı, negatif yönde ve orta düzeyde ilişki olduğu görülmektedir. Buna göre okul yöneticileri öğretmenlerin çokkültürlülük becerileri arttıkça kapsayıcı eğitime ilişkin tutumlarının düştüğü ya da öğretmenlerin okul yöneticileri öğretmenlerin kapsayıcı eğitime ilişkin tutumları arttıkça çok kültürlülük becerileri düzeylerinin düştüğü sonucuna ulaşılmıştır. | URI: | https://hdl.handle.net/11499/58574 |
Appears in Collections: | Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Serap AKBAŞ.pdf | 3.43 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.