Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/58794
Title: LGS sınav sürecinde ailelerin öğrencilere manevi̇ destekleri̇
Other Titles: Families' spiritual support to students during the LGS exam
Authors: Özdemir, Melek
Advisors: Bostan, Yasin
Keywords: Manevi Destek
Sınav Kaygısı
İç Huzur
Kendine Güven
LGS
Spiritual Support
Exam Anxiety
Inner Peace
Self-Confidence
Abstract: Bu araştırma, LGS sınav sürecinde ailelerin çocuklarına sağladığı manevi desteklerin, öğrencilerin sınav kaygısını azaltma, iç huzuru bulma ve kendine güveni artırma üzerindeki etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında, LGS sınavına hazırlanan öğrencilerin aileleri ile derinlemesine mülakatlar yapılmıştır. Toplamda on aile ile gerçekleştirilen bu mülakatlar, ailelerin çocuklarına sağladıkları manevi destek türlerini ve bu desteklerin sınav sürecindeki etkilerini anlamamıza olanak tanımıştır. Araştırmanın bulguları, ailelerin dua ve dini pratikler, olumlama ve motivasyon konuşmaları, manevi danışmanlık ve rehberlik gibi çeşitli yöntemlerle çocuklarına manevi destek sağladıklarını göstermektedir. Dua ve dini pratikler, öğrencilerin iç huzurunu bulmalarına ve sınav kaygısını azaltmalarına yardımcı olurken, olumlama ve motivasyon konuşmaları, öğrencilerin kendine olan güvenlerini artırmada etkili olmuştur. Manevi danışmanlık ve rehberlik ise, öğrencilerin manevi olarak güçlenmelerine ve sınav sürecinde daha huzurlu ve odaklanmış olmalarına katkı sağlamıştır. Bu araştırma, manevi desteğin, öğrencilerin sınav kaygısını azaltmada, iç huzuru bulmada ve kendine güveni artırmada önemli bir rol oynadığını ortaya koymaktadır. Ailelerin çocuklarına sağladıkları manevi destek, öğrencilerin sınav sürecinde daha başarılı olmalarına ve genel olarak daha iyi bir akademik performans sergilemelerine yardımcı olmaktadır. Araştırma bulguları, gelecekte benzer süreçlerden geçecek ailelere yol gösterici olmayı ve onların çocuklarına daha iyi manevi destek sağlamalarına yardımcı olmayı hedeflemektedir.
This study aims to examine the effects of the spiritual support provided by families to their children during the LGS exam process on reducing students' exam anxiety, finding inner peace, and increasing self-confidence. Within the scope of the study, in-depth interviews were conducted with families of students preparing for the LGS exam. These interviews, conducted with a total of ten families, allowed us to understand the types of spiritual support families provide to their children and the effects of this support during the exam process. The findings of the study show that families provide spiritual support to their children through various methods such as prayer and religious practices, affirmation and motivational talks, spiritual counseling, and guidance. While prayer and religious practices help students find inner peace and reduce exam anxiety, affirmation and motivational talks were effective in increasing students' self-confidence. Spiritual counseling and guidance contributed to students' spiritual strengthening and being more peaceful and focused during the exam process. This study reveals that spiritual support plays an important role in reducing students' exam anxiety, finding inner peace, and increasing selfconfidence. The spiritual support that families provide to their children helps students be more successful during the exam process and generally have better academic performance. The research findings aim to guide families who will go through similar processes in the future and help them provide better spiritual support to their children.
URI: https://hdl.handle.net/11499/58794
Appears in Collections:Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Melek ÖZDEMİR.pdfMELEK ÖZDEMİR968.8 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.