Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/58794
Title: | LGS sınav sürecinde ailelerin öğrencilere manevi̇ destekleri̇ | Other Titles: | Families' spiritual support to students during the LGS exam | Authors: | Özdemir, Melek | Advisors: | Bostan, Yasin | Keywords: | Manevi Destek Sınav Kaygısı İç Huzur Kendine Güven LGS Spiritual Support Exam Anxiety Inner Peace Self-Confidence |
Abstract: | Bu araştırma, LGS sınav sürecinde ailelerin çocuklarına sağladığı manevi
desteklerin, öğrencilerin sınav kaygısını azaltma, iç huzuru bulma ve kendine güveni
artırma üzerindeki etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında, LGS
sınavına hazırlanan öğrencilerin aileleri ile derinlemesine mülakatlar yapılmıştır.
Toplamda on aile ile gerçekleştirilen bu mülakatlar, ailelerin çocuklarına sağladıkları
manevi destek türlerini ve bu desteklerin sınav sürecindeki etkilerini anlamamıza
olanak tanımıştır. Araştırmanın bulguları, ailelerin dua ve dini pratikler, olumlama ve
motivasyon konuşmaları, manevi danışmanlık ve rehberlik gibi çeşitli yöntemlerle
çocuklarına manevi destek sağladıklarını göstermektedir. Dua ve dini pratikler,
öğrencilerin iç huzurunu bulmalarına ve sınav kaygısını azaltmalarına yardımcı
olurken, olumlama ve motivasyon konuşmaları, öğrencilerin kendine olan güvenlerini
artırmada etkili olmuştur. Manevi danışmanlık ve rehberlik ise, öğrencilerin manevi
olarak güçlenmelerine ve sınav sürecinde daha huzurlu ve odaklanmış olmalarına
katkı sağlamıştır. Bu araştırma, manevi desteğin, öğrencilerin sınav kaygısını
azaltmada, iç huzuru bulmada ve kendine güveni artırmada önemli bir rol oynadığını
ortaya koymaktadır. Ailelerin çocuklarına sağladıkları manevi destek, öğrencilerin
sınav sürecinde daha başarılı olmalarına ve genel olarak daha iyi bir akademik
performans sergilemelerine yardımcı olmaktadır. Araştırma bulguları, gelecekte
benzer süreçlerden geçecek ailelere yol gösterici olmayı ve onların çocuklarına daha
iyi manevi destek sağlamalarına yardımcı olmayı hedeflemektedir. This study aims to examine the effects of the spiritual support provided by families to their children during the LGS exam process on reducing students' exam anxiety, finding inner peace, and increasing self-confidence. Within the scope of the study, in-depth interviews were conducted with families of students preparing for the LGS exam. These interviews, conducted with a total of ten families, allowed us to understand the types of spiritual support families provide to their children and the effects of this support during the exam process. The findings of the study show that families provide spiritual support to their children through various methods such as prayer and religious practices, affirmation and motivational talks, spiritual counseling, and guidance. While prayer and religious practices help students find inner peace and reduce exam anxiety, affirmation and motivational talks were effective in increasing students' self-confidence. Spiritual counseling and guidance contributed to students' spiritual strengthening and being more peaceful and focused during the exam process. This study reveals that spiritual support plays an important role in reducing students' exam anxiety, finding inner peace, and increasing selfconfidence. The spiritual support that families provide to their children helps students be more successful during the exam process and generally have better academic performance. The research findings aim to guide families who will go through similar processes in the future and help them provide better spiritual support to their children. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/58794 |
Appears in Collections: | Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Melek ÖZDEMİR.pdf | MELEK ÖZDEMİR | 968.8 kB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.