Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/59181
Title: | Yemek atölyesi deneyiminin turistlerin pozitif psikolojisi üzerindeki etkisi | Other Titles: | The effect of cooking class experience on the positive psychology of tourists | Authors: | Oktay, Melisa | Advisors: | Bayram, Murat | Keywords: | Pozitif psikoloji PERMA DRAMMA eudaimonik hedonik refah yemek atölyeleri gastronomi Positive psychology eudaimonic hedonic well-being cooking classes gastronomy |
Abstract: | Pozitif psikoloji, bireylerin, toplulukların ve toplumların gelişimini destekleyerek mutluluk, refah, olumlu duygular, erdemler ve değerler üzerine odaklanır. Aynı zamanda bireylerin potansiyellerini keşfetmelerine, dayanıklılık geliştirmelerine ve daha anlamlı bir yaşam sürmelerine katkı sağlar. Turizm de bireylere günlük yaşam rutinlerinden uzaklaşarak psikolojik iyi oluşlarını destekleyen anlamlı ve keyifli deneyimler sunar. Tatil sürecinde turistler, günlük rutinlerinden uzaklaşarak anlamlı ve keyifli deneyimlere yönelirler. Yemek atölyeleri de turizm deneyiminde yaratıcı ve deneyimsel bir rol oynamanın yanı sıra bireylerin kendini gerçekleştirme fırsatı bulmalarını sağlamaktadır. Bu çalışmanın amacı, yemek atölyeleri deneyiminin turistlerin pozitif psikolojisi üzerindeki etkilerini incelemektir. Çalışmanın verileri TripAdvisor web sitesindeki yemek atölyelerine (cooking class) ait İngilizce yazılmış en güncel 250’şer yorum olmak üzere toplam 2.000 yorumdan oluşmaktadır. Toplanan veriler, pozitif psikoloji temelli yaklaşımlardan PERMA ve DRAMMA modelleri kapsamında analiz edilmiştir. Çalışma, turistlerin hem eudaimonik hem de hedonik deneyimlerini anlamaya odaklanarak literatürdeki önemli bir boşluğu gidermesi açısından önemlidir. Araştırmanın bulguları, yemek atölyelerinin katılımcılara eudaimonik (anlam ve kişisel gelişim) ve hedonik (anlık keyif) faydalar sunduğunu göstermektedir. PERMA ve DRAMMA modellerine göre yemek atölyeleri özellikle sosyal bağlar, olumlu duygular ve anlam boyutlarında güçlü bir etki yaratmaktadır. Sonuç olarak yemek atölyelerinin turistler için eğlenceli olmanın ötesinde, psikolojik iyi oluşu destekleyen anlamlı bir turizm deneyimi sunduğu ortaya çıkmıştır. Positive psychology focuses on happiness, well-being, positive emotions, virtues, and values by supporting the development of individuals, communities, and societies. It also contributes to individuals' exploration of their potential, development of resilience, and pursuit of a more meaningful life. Tourism provides individuals with meaningful and enjoyable experiences that support their psychological well-being by allowing them to escape from their daily routines. During their vacation, tourists tend to seek meaningful and enjoyable experiences away from their everyday lives. Cooking classes, in addition to playing a creative and experiential role in the tourism experience, offer individuals the opportunity for self-actualization. This study aims to examine the effects of cooking class experiences on tourists' positive psychology. The study data consists of a total of 2,000 reviews, with the most recent 250 English-written reviews for each of the selected cooking classes on the TripAdvisor website. The collected data was analyzed within the framework of PERMA and DRAMMA models, which are based on positive psychology approaches. The study is significant in addressing an important gap in the literature by focusing on both eudaimonic and hedonic experiences of tourists. The findings indicate that cooking classes provide participants with both eudaimonic (meaning and personal development) and hedonic (momentary pleasure) benefits. According to the PERMA and DRAMMA models, cooking classes particularly have a strong impact on social connections, positive emotions, and meaning. As a result, it has been revealed that cooking classes offer tourists a meaningful tourism experience that goes beyond mere entertainment by supporting their psychological well-being. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/59181 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10709076.pdf | 2.43 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.