Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/59193
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTürkçüer, İbrahimen_US
dc.contributor.authorTorun Sağlam, Ayşeen_US
dc.date.accessioned2025-03-21T08:02:45Z-
dc.date.available2025-03-21T08:02:45Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/59193-
dc.description.abstractAcil servislerde çalışan hekim, hemşire, intern doktor ve acil tıp teknisyenlerinin kardiyopulmoner resüsitasyon (CPR) uygulamasına yönelik bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi amaçlandı. Çalışmamız Pamukkale Üniversitesi Hastanesi Acil Serviste çalışan 68 intern doktor, 38 asistan doktor, 26 paramedik ve 21 hemşire olmak üzere toplam 153 sağlık çalışanıyla gerçekleştirildi. Çalışmaya katılmayı kabul edenlere, temel ve ileri kardiyak yaşam desteği (İKYD) bilgi düzeylerini belirlemek amacıyla çoktan seçmeli sorular yöneltildi. Veriler katılımcıların demografik özelliklerini belirlemek için 18, temel yaşam desteği (TYD) ve İKYD bilgi düzeylerini belirlemek için 15 sorunun yer aldığı anket formuyla toplandı. Katılımcıların yaşı 21-50 aralığında ve ortalama 26,98 ve %58,8’i (n=90) erkekti. Meslekte çalışma yılı ise 1 ila 32 aralığında olup ortalama çalışma süresi 3,56 yıldı. Katılımcıların %44,4’ü intern doktor, %24,8’i asistan doktor, %17’si paramedik ve %13,7’si ise hemşiredir. TYD ve İKYD bilgi düzeyi skoru 7 ila 11 aralığında olup ortalama 8,83±2,80’dir. Katılımcıların TYD ve İKYD bilgi düzeylerinde cinsiyete göre anlamlı fark vardı ve erkeklerin (9,24±2,73) bilgi düzeyi kadınlara (8,24±2,80) oranla daha yüksekti (p=0,029). Asistan doktorların (11,87±2,28) TYD ve İKYD bilgi düzeyleri intern doktorlardan, hemşirelerden ve paramediklerden anlamlı düzeyde daha yüksek bulundu (p=0,000). TYD uygulayan kişilerin (9,11±2,83) bilgi düzeyi uygulamayanlara (7,95±2,51) oranla anlamlı düzeyde daha yüksekti (p=0,039). En son 1-2 yıl aralığında (10,10±3,06) eğitim almış olanların bilgi düzeyi 1 yıl altı (8,36±2,46) ve 2 yıl üstü (8,40±2,49) zaman diliminde eğitim alanlara oranla anlamlı düzeyde daha yüksekti (p=0,012). İKYD uygulayanların ölçekteki bilgi düzeyi anlamlı şekilde daha yüksekti (p=0,011). İKYD uygulama sayısına göre anlamlı fark vardı (p=0,001). TYD ve İKYD eğitimi alma durumuna göre TYD ve İKYD bilgi düzeylerinde anlamlı fark yoktu (p>0,05). Sonuç olarak mesleki deneyim, eğitim zamanı ve uygulama sıklığının TYD ve İKYD bilgi düzeyleri üzerinde etkili olduğunu, pratik yapmanın bilgi artırmada eğitim kadar önemli bir faktör olabileceğini ve düzenli eğitimlerle desteklenmesi gerektiğini düşünüyoruz.en_US
dc.description.abstractThe aim of this study was to evaluate the level of knowledge of physicians, nurses, intern doctors and emergency medical technicians working in emergency departments about cardiopulmonary resuscitation (CPR). Our study was conducted with a total of 153 health workers, including 68 intern doctors, 38 assistant doctors, 26 paramedics and 21 nurses working in the Emergency Department of Pamukkale University Hospital. Multiple-choice questions were used to determine the level of basic and advanced cardiac life support knowledge of those who agreed to participate in the study. The data were collected with a questionnaire consisting of 18 questions to determine the demographic characteristics of the participants and 15 questions to determine the basic life support (BLS) and advanced life support (ALS) knowledge levels. The age of the participants ranged from 21 to 50 years and the mean was 26.98 and 58.8 % (n=90) were meal. The working year in the profession was between 1 and 32 and the average working period was 3.56 years. 44.4% of the participants are intern doctors, 24.8% are assistant doctors, 17% are paramedics and 13.7% are nurses. The knowledge level score of BLS and ALS is in the 7 to 11 range and the average is 8.83±2.80. There was a significant difference in the participants' BLS and ALS knowledge levels according to gender, and the knowledge level of men (9.24±2.73) was higher compared to women (8.24±2.80) (p=0.029). It was found that the knowledge levels of assistant doctors (11.87±2.28) on BLS and ALS were significantly higher than those of intern doctors, nurses and paramedics (p=0.000). The level of knowledge of people who practiced BLS (9.11±2.83) was significantly higher compared to those who did not practice (7.95±2.51) (p=0.039). The knowledge level of those who had received education in the last 1-2 year (10.10±3.06) was significantly higher than those who had received education in the time period of 1 year below (8.36±2.46) and 2 years above (8.40±2.49) (p=0.012). There was no significant difference in the knowledge levels of BLS and ALS according to the status of receiving BLS and ALS training (p>0.05). There was no significant difference in the knowledge xii levels of BLS and ALS according to the status of receiving BLS and ALS training (p>0.05). As a result, we think that professional experience, training time and frequency of practice have an impact o BLS and ALS knowledge levels, that practicing can be as important a factor as education in increasing knowledge, and should be supported by regular trainings.en_US
dc.language.isotren_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAcil servis çalışanlarıen_US
dc.subjectTemel ve ileri kardiyak yaşam desteğien_US
dc.subjectKardiyopulmoner resüsitasyonen_US
dc.subjectİntern Dren_US
dc.subjectHemşireen_US
dc.subjectAsistan Dren_US
dc.subjectParamediken_US
dc.subjectEmergency department workersen_US
dc.subjectBasic and advanced cardiac life supporten_US
dc.subjectCardiopulmonary resuscitationen_US
dc.subjectIntern Dren_US
dc.subjectNurseen_US
dc.subjectAssistant Dren_US
dc.subjectParamedicen_US
dc.titleAcil servis çalışanlarının temel ve ileri kardiyak yaşam desteği bilgi düzeylerien_US
dc.typeSpecialty Thesisen_US
dc.departmentPAÜ, Fakülteler, Tıp Fakültesien_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.affiliationPamukkale Üniversitesien_US
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.languageiso639-1tr-
item.openairetypeSpecialty Thesis-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Tıp Fakültesi Tez Koleskiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ayse_torun_saglam_tez.pdf1.39 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.